یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حسن حیدر - لبنان

حوزه/ تنها هشداری که سید مقاومت داد هشدار درباره فتنه مذهبی شیعه و سنی است که شگرد عربستان از ۱۰۰ سال پیش تاکنون است با این شگرد عربستان به دنبال تقسیم کشورهای اسلامی است.

حسن حیدر کارشناس لبنانی با اشاره به سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله و اقدامات تفرقه افکنانه عربستان سعودی علیه لبنان با خبرگزاری «حوزه» پیرامون تلاش های دشمنان جبهه مقاومت و نقشه های پیش روی آنها به گفت و گو پرداخت.

به نظر شما مهمترین دلایل موضع گیری های اخیر عربستان سعودی علیه لبنان و حزب الله چیست؟

تحرکات عربستان علیه حزب الله قدیمی است و تازگی ندارد بلکه در حال حاضر عینی تر شده است؛ این دشمنی ها از جنگ 33 روزه و بعد از کشتن رفیق حریری و تاکنون ادامه داشته است اما در حال حاضر حزب الله علنا اعلام کرده عربستان سعودی دشمنی صریح با حزب الله دارد. چراکه حزب الله اهل مقاومت است و سر تسلیم در برابر عربستان فرود نمی آورد و حزب الله همواره  به عربستان "نه" می گوید و تنها گروهی است که در برابر زورگویی های عربستان ایستادگی کرده است. عربستان و آل سعود تفکراتی دارند مبنی بر این که همه مردم را عبد خود می دانند بنابراین نمی توانند ایستادگی حزب الله را تحمل کنند.

سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود به نکته جالبی اشاره کرد و گفت  که سخنرانی اش در دومین روز جنگ عربستان علیه یمن بهترین کار در زندگی اش بوده است. حتی سخنرانی های او در جنگ 33 روزه را بهترین سخنرانی اعلام نکرد بلکه  سخنرانی علیه عربستان در جنگ یمن را بهترین سخنرانی خود معرفی کرد.

مشکل عربستان سعودی  با حزب الله این است که حزب الله، استقلال و نیرو و شجاعت دارد و در برابر عربستان ایستادگی کرده است از سوی دیگر شکست های پی در پی عربستان در عراق و سوریه به ویژه در "حلب" به خاطر شجاعت و درایت حزب الله است و از این رو عربستان خیلی عصبانی شده است.

 سید حسن نصرالله کاملا توضیح داد که چرا عربستان کمک های مالی به لبنان را متوقف کرده است و عربستان به دنبال بازی رسانه ای علیه حزب الله است. در واقع  سعودی ها به دنبال مدیحه سرایی و تحسین اقداماتشان هستند کاری که حزب الله هرگز انجام نمی دهد  از این رو فشار روی حزب الله و دوستان حزب الله می آورند.

 

* به نظر شما 14 مارسی ها که همواره موافق سیاست های عربستان سعودی در قبال حزب الله هستند در شرایط کنونی چگونه ممکن است لبنان را با چالش جدی روبرو کنند؟

14 مارسی ها قبلا در جنگ 33 روزه نیز اقداماتی ضد حزب الله داشتند به طوری که سینیوره، کاندولیزا رایس را به  لبنان دعوت کرد و از وی استقبال خوبی کرد و رایس در وسط جنگ اسراییل علیه لبنان اعلام کرد که خاورمیانه جدیدی در حال تشکیل شدن است. همان زمان خیلی ها از اسراییلی ها در خواست کردند که ما شما را از داخل کمک می کنیم تا  زندگی رزمندگان حزب الله را با مشکل روبرو کنند اما مغز متفکر حزب الله در این جنگ موجب پیروزی شد.

سید حسن نصرالله در سخنرانی اش اعلام کرد که اسراییل در جنگ 33 روزه می خواست حزب الله را نابود کند و حتی عربستان از اسراییل خواسته بود که حزب الله را نابود کند اما اسراییل در این  جنگ با شکست مفتضحانه ای روبرو شد.

درحال حاضر حرف جنگ علیه حزب الله در لبنان وجود ندارد در واقع کسی نمی تواند جنگ علیه حزب الله راه بیاندازد. عربستان که در یمن و سوریه شکست خورده نمی تواند جنگی علیه حزب الله داشته باشد حتی اسراییل هم جرات حمله به حزب الله را ندارد چه برسد به عربستان. دشمنان از توان نظامی حزب الله هراس دارند .

بیش از نصف جمعیت لبنان طرفدار حزب الله و طرفدار مقاومت هستند حتی مسیحیان تندرو از حزب الله تشکر کردند و این حرف های اخیر عربستان تنها  جنگ روانی است و تنها چیزی که آنها دنبال آن هستند فتنه شیعه و سنی در لبنان و در بین شهروندان بیروت است که مردم را به جان هم بیاندازند. برای همین هم سید حسن تاکید کرد کسی نمی تواند جنگی بر ما تحمیل کند حتی آمریکا و اسراییل نمی توانند جنگی علیه حزب الله راه اندازند اما تنها هشداری که سید مقاومت داد هشدار درباره فتنه مذهبی شیعه و سنی است که شگرد عربستان از 100 سال پیش تاکنون است با این شگرد عربستان به دنبال تقسیم کشورهای اسلامی است.

چنانچه در عراق توانستند پیروز شوند اما با بمب گذاری ها در میان شیعه و سنی و کشتار در سوریه به دنبال تقسیم مذهبی هستند و این کار را در لیبی، یمن و سایر کشورها ادامه می دهند. سید حسن نصرالله به همه درباره فتنه مذهبی  هشدار دارد و اعلام کرد حتی اگر این فتنه سراغ ما بیاید ما از آن دوری می کنیم و در برابر 14 مارسی تظاهرات در خیابا ن ها به راه نمی اندازیم حتی اگر به ضرر ما شود .وی درسخنانش گفت حتی اعدام شیخ نمر در راستای همین نقشه انجام شد عربستان می خواست با این اقدام  شیعیان را تحریک کند تا به مواضع عربستان در کشورهای مختلف حمله کنند .درحال حاضر14 مارسی ها به دنبال فتنه  در لبنان هستند و مجری سیاست های عربستان و آمریکا در لبنان به شمار می روند.

* عربستان قطع کمک های 3 میلیارد دلاری به ارتش لبنان را به بهانه اقدامات حزب الله لبنان مطرح کرده این اقدام با چه رویکردی انجام شده است؟

سید حسن نصرالله تشریح کرد بعد از مرگ ملک عبدالله کمک 3 میلیاردی متوقف شده بود و برای این ادعا مدرک هم دارد. زمانی که نخست وزیر لبنان برای مراسم درگذشت ملک عبدالله به  عربستان رفته سعودی ها گفتند کمک مالی تمام شده و اگر پولی بخواهید باید از ورثه ملک عبدالله بگیرید و شاید این به خاطر مشکلات مالی عربستان بوده که از همان زمان کمک ها قطع شده اما این موضوع در حال حاضر که زمان حساسی است مطرح شده که از این طریق به حزب الله فشار بیاورند و آنها به دنبال بهانه اند.

سید مقاومت هم اعلام کرده این پول ها به دست حزب الله نرسیده و به دست مردم هم نرسیده است بلکه آن کمک ها در دست 14 مارسی ها است.

آنها می خواهند از این طریق بر مردم لبنان فشار بیاورند و به دنبال جنگ داخلی در لبنان هستند و سید حسن نصرالله اعلام کرد که اگر عربستان با حزب الله مشکل دارد مستقیما با حزب الله درگیر شود چرا به مردم فقیر لبنان فشار می آورد؟ و یا لبنانی های ساکن عربستان و حوزه خلیج فارس را اخراج می کند؟!

سعودی ها  خودشان را بالاتر از همه می دانند و می خواهند به حزب الله فشار بیاورند تا حزب الله تسلیم شود و قطع کمک تسلیحاتی بهانه است.  اما سید حسن تاکید کرد که حزب الله لبنان تسلیم نمی شود چون دین ما اسلام و پیرو مکتب رسول الله(ص) و عترت اهل بیت (ع) هستیم و حاضریم رودر رو در مقابل عربستان ایستادگی کنیم چون مدرسه و مکتب ما  امام حسین(ع) و قرآن هست و حق می گوییم و علیه ظلم و ستم ایستادگی می کنیم .

* با شرایط فعلی سوریه و پیشروی های مقاومت در سوریه جنگ زمینی علیه سوریه از طریق عربستان و به کمک ترکیه را چقدر محتمل می دانید؟

من در تشیع شهید قاجاریان از شهدای مقاومت حلب حضور داشتم و از یکی از مسوولان این سوال را پرسیدم البته این سوال از قبل از آتش بس نیز مطرح بود و عربستان چنین نظری دارد ایشان در برابر این سوال  پوزخندی زد و واین اقدام را تمسخر آمیز دانست چراکه  عربستان توان چنین کاری را ندارد .

در حال حاضر عربستان در یمن زمینگیر شده است. اخیرا خبری منتشرشد که رزمنده های یمنی بیش از 84 اسیر گرفته بودند آنها با  پای برهنه و کمترین امکانات و بدون تجهیزات  پیشرفته به مواضع عربستان حمله می کنند.

عربستان روزانه 100 میلیون دلار هزینه می کند و 25 میلیارد دلار تجهیزات برای جنگ یمن خریده بود و یمنی ها با اسلحه ساده پایگاه های نظامی عربستان را می گیرند. ارتش عربستان ناتوان است و چطور می خواهد وارد سوریه شود؟ در سوریه ای که حزب الله و مقاومت  حضور دارد و یا سوریه تهدید کرده اگر عربستان وارد خاک سوریه شود با تابوت بر می گردند  و نیروهای مقاومت و روس ها اجازه نمی دهند نیروهای زمینی عربستان وارد سوریه شوند در واقع فرماندهان مقاومت اعلام کردند جنگ زمینی عربستان علیه سوریه همچون تیر خلاص به سمت خودشان است.

این جنگ زمینی بعید است و شاید در قالب ائتلاف بین المللی باشد اما نیروی زمینی نمی توانند اعزام کنند. از سوی دیگر با چه کسی می خواهند بجنگند با داعش که نیروهای مقاومت و ارتش در برابر آنها پیشروی در شمال حلب، ادلب، ریف لاذقیه کردند و این مناطق  پاکسازی شده و چطور نیروهای عربستان می توانند از آن مرز وارد شوند مگر در خط داعش باشند که مقاومت با آنها مقابله می کند.

محور مقاومت به سعودی ها اجازه نمی دهد وارد سوریه شوند. اگر در سوریه دخالت کنند افکار مردم سوریه و مقاومت هم صدا با دشمن متجاوز مقابله می کنند. در سوریه نواری تشکیل شده و محور مقاومت شاهرگ های حیاتی نفوذ دشمن را بستند که دخالتهای عربستان و جبهه النصره دیگر پاسخگو نخواهد بود.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha