یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
سردار فرزندی

حوزه/ سردار فرزندی گفت : در جهت الگوی تبیین و تدوین اندیشه فقه دفاعی کشور باید اندیشه و نظرات فقهی ائمه (ع)و مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید را بررسی کنیم و با تبیین این نظرات در عرصه امنیت و دفاع به تعیین تکلیف نظام اسلامی نسبت به دفاع و امنیت و تعیین تکلیف هر فرد مسلمان نسبت به دفاع و امنیت برسیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سردار عباسعلی فرزندی امروز در نشست علمی تخصصی فقه دفاع و امنیت در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: انقلاب اسلامی به اقرار دوست و دشمن و مدعی صاحب نظری بی طرفی، نماد و مظهری از احیا گری واقعی است.

وی افزود: هدف معاونت مکتب علوم دفاعی و امنیتی و نظامی اسلام (دانا) در ارتش جمهوری اسلامی ایران به دنبال ترسیم نظریه دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی که در این بین باید با نهادهای مختلفی همکاری و همفکری داشت.

جانشین حوزه معاونت مکتب دانا اظهارکرد:در این زمینه برای تولید فکر و ایده سازی و نظریه پردازی مبتنی بر آموزه های زیرساختی اسلام که می توانیم نام آن را قواعد تنظیم تدوین مکتب دفاعی امنیتی و اسلامی است بنامیم.

وی گفت: در این زمینه باید به منابع اسلامی در رفتار خود تکیه کنیم و از نظرات متفکرین و اندیشمندان مسلمان نیز  استفاده کنیم؛ کسب قابلیت و توان تولید فکر، ایده پردازی، نظریه پردازی و دانش پردازی از جمله اهداف این طرح است.

سخنران مراسم خاطرنشان کرد: برای رسیدن به مکتبی که در این راستا طراحی شده است باید مطالعات تطبیقی داشته باشیم؛ این عرصه در فضای فکری نظام ولایت فقیه که منتج به آموزه مهدوی می شود قرار دارد؛ در مطالعات تطبیقی نگاه درون توحیدی نیز دنبال می شود.

فرزندی اظهارکرد: در این زمینه باید زیرساخت های ارتباطی با حوزه علمیه داشته باشیم زیرا این آموزه ها باید از حوزه گرفته شود؛ نکته بعدی این است که امروز امام راحل و رهبر انقلاب پرچمداری این عرصه را به عهده دارند باید به شکلی عمل کنیم که اگر اندیشه بزرگان تاریخ را بررسی می کنیم برای اداره جامعه باید همه این مباحث را به اندیشه این دو بزرگوار پیوند دهیم.

وی افزود: در این زمینه الگویی برای استخراج موضوعات پژوهشی پیش بینی شده است؛  از بیش  2000 موضوع پژوهشی در حوزه دفاع و امنیت می توان استفاده کرد.

جانشین حوزه معاونت مکتب دانا اظهارکرد: دفاع و امنیت از منظر اسلام باید در مرحله ابتدایی شناسایی شود و در ادامه نظام بهره   برداری از این ظرفیت را ایجاد کنیم؛در ادامه نیز با نگاه سیستمی و سامان دهی شده علمی می توانیم به ظرفیت های جدید برسیم؛ در این زمینه امیدواریم چند تن از بزرگان حوزه باب فقه جهاد و دفاع و امنیت را در دروس سطح عالی حوزه باز کنند و این بحث را دنبال کنند.

وی گفت: در حوزه دفاع و امنیت باید یک پیوند زمانی بین گذشته تا آینده برقرار کرد؛ به عنوان مثال باید به این مساله بپردازیم که جامعه مهدوی چه ظرفیتی را برای ما در امنیت امروزی فعال خواهد کرد و اینکه چه اندازه این تفکر و اعتقاد بر رشد توسعه دفاع ملی ما تاثیرگذار است.

جانشین حوزه معاونت مکتب دانا خاطرنشان کرد: برای تولید نظریه دفاعی امنیتی نیازمند یک الگوی دفاعی امنیتی  هستیم؛ در این زمینه باید این مبحث را در منظومه فکری رهبر انقلاب نیز دنبال کرد؛ برای رسیدن به هدف غایی مکتب دفاعی اسلام به صورت طبیعی باید یک سری فعالیت های پژوهشی خردی را در این منظومه کلان مورد نظر قرار دهیم.

فرزندی اظهارکرد: در این زمینه مبانی، اصول، مولفه و شاخص ها باید پی ریزی و تبیین کنیم؛ مبانی نیز در حوزه اندیشه، نظریه و الگو خودنمایی می کند؛ دفاع شامل امنیت، دفاع  و نظامی گری است؛ در این عرصه باید به سطح کلان این حوزه شامل اسلام، انقلاب اسلامی و سایر مکاتب نیز نظر داشته باشیم؛ در پایان نیز باید ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علم و فناروی و زیستی را ارایه دهیم.

وی گفت: لایه های اندیشه فقه دفاعی – امنیتی از دیدگاه اسلام شامل قلمرو اندیشه و نظریه فقه دفاعی امنیتی در جهان است؛ در حقیقت کلیت جهان شامل یک نظریه دفاع و امنیت است و حوزه دوم در این زمینه قلمرو اندیشه و نظریه فقهی دفاعی امنیتی در جوامع بشری است.

این کارشناس نظامی کشور بیان کرد:  در جهت الگوی تبیین و تدوین اندیشه فقه دفاعی کشور باید اندیشه و نظرات فقهی ائمه و مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید را بررسی کنیم و با تبیین این نظرات در عرصه امنیت و دفاع به تعیین تکلیف نظام اسلامی نسبت به دفاع و امنیت و تعیین تکلیف هر فرد مسلمان نسبت به دفاع و امنیت برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha