دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام نجم الدین طبسی

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه گفت: حوزه از طلابی که برای انجام فعالیت های تبلیغی به مناطق مختلف هجرت کرده و در آنجا حضور می یابند، حمایت کند. چنین طلبه ای باید به عنوان طلبه رسمی و وظیفه شناس در حوزه شناخته شود و ضمن حمایت از او، امتیازات مادی و معنوی برای او قائل شد.

حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی درباره ضرورت توجه طلاب به هجرت و تبلیغ آموزه های دینی در مناطق مختلف به خبرگزاری «حوزه»گفت: روش حوزه های مقدسه به تبعیت از قرآن و سنت این بوده که طلاب مدتی در حوزه علمیه به تعلم و فراگیری معارف و احکام اسلامی و فرهنگ اسلام پرداخته و بعد به دنبال تبلیغ می رفتند.

وی با بیان این که در دوره معاصر نیز بزرگان حوزه اهتمام جدی به این مسئله داشتند، گفت: در دوران اخیر در قم مقدس، مرحوم حضرت آیت الله عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم در این عرصه اقدامات زیادی انجام داد و سایر علما در این عصر که از سرمایه های حوزه بودند نیز در عرصه هجرت و تبلیغ آموزه های دینی فعال بودند.

استاد حوزه افزود: طلاب و فضلای حوزه همواره توجه داشتند که نه تنها شهرهای کشور، بلکه مناطق شیعه نشین و محبان اهل بیت علیهم السلام در دیگر کشورها نیز خالی از مبلغ نباشد و در این راستا افرادی را از حوزه ها به این مناطق اعزام می کردند.

وی با بیان این که این افراد به عنوان نماینده، وکیل و مورد حمایت مرجعیت و حوزه ها در مناطق تبلیغی حضور داشتند، گفت: این کار موجب می شد تا مبلغان در مناطق تبلیغی موفقیت های بیشتری به دست آورند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی با اشاره به کم رنگ شدن این روحیه که از اقتضائات و اصول زندگی طلبگی است، گفت: متأسفانه امروزه وضعیت نسبت به گذشته متفاوت شده است. امروزه در شرایطی قرارداریم که جامعه اسلامی حساس ترین لحظات تاریخی خود را می گذراند و اهمیت ترویج آموزه های اسلام ناب نقش محوری در سعادت افراد دارد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی و شکوفایی آن و آثار روز افزون جهانی آن و در مقابل ضدیت دشمن با این مکتب و مذهب که اوج آن از ناحیه یهود و آل سعود است حساسیت تبلیغات طلاب و فضلای حوزه خودد را بیشتر نشان می دهد. امروزه دشمن با راه اندازی شبکه های وهابی و ضد اسلامی به شبهه افکنی و القای شبهات می پردازند.

استاد و پژوهشگر حوزه با بیان این که در چنین موقعیتی اگر یک روحانی در یک شهر و روستا حضور نداشته باشد و مساجد که سنگر است خالی از حضور روحانی و مردم متدین باشد، مسلماً ما دچار آسیب خواهیم شد، گفت: این که مراجع تقلید همواره نسبت به هجرت طلاب و لزوم توجه طلاب به فعالیت های تبلیغی دغدغه مند هستند، نشان دهنده اهمیت موضوع و رسالت حوزویان نسبت به این مهم است. اگر به ندای مرجعیت گوش ندهیم و به حرف دل آنها و رهبری توجه نکنیم، دچار خسارت های سنگینی خواهیم شد.

وی ادامه داد: دوران دفاع مقدس، دورانی بود که اگر طلاب حضور نداشتند و شهدای زیادی که در این عرصه تقدیم نظام اسلامی کردند و فعالیت های تبلغی و ترویجی که در جبهه ها انجام می دادند، نبود، شاید شرایط جنگ به گونه ای دیگر رقم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی درباره نقش حوزه در این میان گفت: حوزه باید از طلابی که برای انجام فعالیت های تبلغی به مناطق مختلف هجرت کرده و در آنجا حضور می یابند، حمایت کنند. چنین طلبه ای باید به عنوان طلبه رسمی و وظیفه شناس در حوزه شناخته شود و ضمن حمایت از او، امتیازات مادی و معنوی برای او قائل شد.

انتهای پیام// 15/ 313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha