شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
 جمال فاروق رئیس دانشکده تبلیغ اسلامی دانشگاه الازهر مصر

حوزه / جمال فاروق رئیس دانشکده تبلیغ اسلامی دانشگاه الازهر مصر با اشاره با بیان اینکه جریان های تکفیری و سکولار به دنبال از بین بردن ارزشها و مبانی اصیل اسلامی اند گفت: الازهر در برابر تکفیر و سکولاریسم ایستادگی می کند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از الیوم السابع، کنفرانسی  "از میان رفتن خطابه دینی در بین جریان های تکفیری و سکولار" از سوی این دانشکده تبلیغ اسلامی دانشگاه الازهر مصر برگزار شد.

این کنفرانس در ضمن یک دوره فرهنگی ویژه دانشجویان الازهر برگزار شد که با حضور افرادی چون دکتر ناجح ابراهیم در حال انجام است. دکتر جمال فاروق رئیس دانشکده تبلیغ اسلامی دانشگاه الازهر مصر در این کنفرانس گفت: علمای الازهر ثابت قدم مانده اند و در برابر جریان های تکفیری و سکولار از زمان حمله فرانسه تاکنون از دین و وطن خویش دفاع کرده اند و در این دوره تاريك مردم را در جهت نابودي اشغالگری هدایت کردند.

وی یادآور شد: علمای الازهر به موقع به وظایف خود عمل کردند بدون اینکه در سلطنت طمعی بورزند و کلید حکومت را تحویل محمدعلی پاشا دادند اما وی خود را از رهبران بزرگ ملی که از علمای الازهر بودند رها کرد تا با آن ها در این مسئله درگیر نشود و بدین صورت با غیاب الازهر نقش راهنمایی و ارشاد از میان رفت.

تلاش برای انتقال الگوهای غربی - سکولار به مصر

رئیس دانشکده تبلیغ الازهر  گفت: به تدریج جوانان از غرب تاثیر گرفتند و بسیاری از آنان با فرهنگ دینی و اسلامی دشمنی نمودند و حق را در غرب دیدند و تلاش کردند تا الگوهای غربی- سکولار را به مصر منتقل کنند، بدین ترتیب ما در مقابله دو جبهه قرار گرفتیم؛ یکی به تفکر غربی گرایش دارد و حکومت نیز از او حمایت می کند و به او مناصبی را می دهد و جبهه دوم علمای الازهر هستند که دیدگاه اعتدالگرایانه دارند. این درگیری ادامه یافت تا اینکه منجر به انفجار غیرت دینی علیه هرکه دین را به سخره می گیرد شد و روشی در مخالفت با علمای الازهر در پیش گرفتند و آنان دیدگاه جدیدی نسبت به جریان تکفیری داشتند که بر آن حماقت و نادانی غلبه داشت و از تفکر خوارج در روش خود کمک جستند.

وی اشاره کرد: علمای الازهر به وظایف دینی و ملی خود عمل کردند تا در برابر این دو گروه بایستند و مبارزه کنند و امروز نیز با توجه به اینکه جریان های تکفیری و سکولار به دنبال از بین بردن ارزشها و مبانی اصیل اسلامی اند، الازهر در برابر تکفیر و سکولاریسم ایستاده است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha