چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
کد خبر: 376716
۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
الازهر

حوزه/ الازهر مصر با صدور بیانیه ای به شبهه انکار حجیت سنت نبوی توسط برخی رسانه های مصر پاسخ داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، الازهر مصر با صدور بیانیه ای به شبهه مطرح شده توسط برخی رسانه های مصری پاسخ داد.

برخی رسانه های مصر این گونه ترویج کرده اند که قرآن تنها منبع تشریع است و در این زمینه حجیت سنت نبوی به عنوان یکی از منابع تشریع را انکار کرده و مدعی شده اند که اعمال و سلوک و سنت پیامبر(ص) در واقع نوعی به اجرا در آوردن قرآن کریم است و نمی تواند به عنوان یکی از منابع تشریع مورد استفاده قرار گیرد و اگر ما تمام قرآن را جستجو کنیم، حتی یک آیه نمی یابیم که مردم را به پیروی از کتابی به جز قرآن فرابخواند و در مقابل، آیات فراوانی وجود دارد که بیان می کند تنها کتاب مسلمانان قرآن است.

اما در پاسخ الازهر به این شبهه این گونه آمده است: این گمان که قرآن کریم تنها منبع تشریع می باشد و سنت نبوی دومین منبع تشریع نیست، باطل و بی اساس می باشد؛ چراکه خداوند سبحان قرآن کریم را به عنوان کتاب هدایت و معجزه پیامبر(ص) فرو فرستاد و پس از آن سنت پیامبر(ص) را به عنوان شارح و تفسیر کننده قرآن قرار دارد و فرمود: (و أنزلنا إلیک الذکر لتبین للناس ما نزل إلیهم): (و قرآن را بر تو نازل کردیم تا آن را برای مردم تبیین کنی). و بدین ترتیب سنت نیز از منابع تشریع و هم تراز کتاب خدا می باشد که می توان در استخراج اصول عقاید، احکام و اخلاق از آن بهره برد.

در ادامه بیانیه الازهر آمده: چگونه این افراد منکر حجیت سنت نبوی می شوند و حال آنکه قرآن کریم در مورد پیامبر به ما می فرماید که: (لا ینطق عن الهوی). آیا جز این بوده که در طول تاریخ اسلام، راویان قرآن همان راویان سنت پیامبر(ص) نیز بوده اند و آن را به نسل های پس از خود منتقل ساخته اند؟ پس چگونه است که این منکران، روایت صحابه و تابعین در مورد قرآن را می پذیرند اما در مورد سنت پیامبر(ص) نمی پذیرند؟

الازهر افرود: درست است که قرآن کریم ما را به پیروی از کتابی غیر از خود فرا نمی خواند، اما به ما دستور می دهد از پیامبر اسلام پیروی کنیم و از دستورات ایشان اطاعت کنیم و به سنت پیامبر(ص) ملتزم باشیم و بر این اساس چگونه کسی می تواند خود را مسلمان بداند و با سنت پیامبر(ص) مخالفت کند در حالی که آیات فراوانی از قرآن کریم ما را به اطاعت از پیامبر(ص) امر می کند و می فرماید: (قل إن کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم و الله غفور رحیم): بگو اگر خدا را دوست دارید، مرا نیز دوست بدارید تا خداوند شما را محبوب سازد. و فرمود: (قل أطیعوا الله و الرسول فإن تولوا فإن الله لا یحب الکافرین). بگو از خدا و پیامبر اطاعت کنید و اگر آنها از این کار خودداری کنند خداوند کافران را دوست ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha