دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام مبلغی

حوزه/ جامعه تهی از اخلاق یک جامعه زشت و به دور از پیامبر (ص) وتعالیم و سیره او است؛ زیرا پیامبر (ص) اسوه زیبایی می باشد. بر این اساس، هم افراد و هم جامعه باید ردای زیبای اخلاق را بر تن بپوشند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی روز دوشنبه در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام هادی (ع) به روایت آن حضرت "اَلْعِلْمُ وِراثَةٌ كَريمَةٌ وَالاْدَبُ حُلَلٌ حِسانٌ، وَالْفِكْرَةُ مِرْآتٌ صافَيةٌ"، اشاره کرد و گفت: این روایت به سه رکن تعالی هر فرد و جامعه اشاره می کند که عبارتند از: دانش، اخلاق و اندیشه.

 وی با اشاره به بخش اول روایت (اَلْعِلْمُ وِراثَةٌ كَريمَة) و این که بر اساس آن دانش، میراثی کرامت بخش است، گفت: دانش یک وراثت انتقال پذیر از نسلی به نسلی است  که مدام از چشمه آن برای نسل کنونی و نسل های آتی، کرامت  و تعالی می جوشد.

استاد حوزه گفت: جامعه ما باید جامعه ای "دانش بنیان"  و مبتنی بر "توسعه ای فرانسلی" باشد، در این صورت است که نسل کنونی و نسل های آینده از علم و دست آوردهای علمی رو به رشد استفاده خواهند کرد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به بخش دیگر روایت " وَالاْدَبُ حُلَلٌ حِسانٌ" پرداخت و گفت: بر اساس منطق اسلام،  اخلاق به انسان و جامعه زیبایی می بخشد و  زیبایی اخلاقی و رفتاری  عامل توفیق، و بد اخلاقی و بی ادبی باعث محرومیت انسان از برکات الهی است و کسانی که در رفتار خود، نسبت به دیگران بداخلاقی داشته باشند، لطف و رحمت خداوند از آنها بدور است همانطور که جامعه بداخلاق جامعه ای زشت، و محروم از ایمان و لطف الهی است.

 وی گفت: جامعه غیر اخلاقی نازیبا جامعه ای است که از پیامبر (ص) وتعالیم و سیره او بدور است؛ زیرا پیامبر (ص) اسوه زیبایی است و از اهل بیت(ع) نیز که بر محاسن خود تاکید می ورزیدند، بدورند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که بخش سوم روایت (وَالْفِكْرَةُ مِرْآتٌ صافَيةٌ)، اندیشه را آینه می داند که در آن حقایق انعکاس می یابد، اظهار داشت: سطح اندیشه ما باید ارتقاء یابد تا حقایق جامعه را کشف کنیم تا مسیر و راهبردهای آن براساس اندیشه و دانش  بهتر درک و انتخاب کنیم.

 وی تصریح کرد: در روایت امام هادی (ع) این نکته مهم نهفته است که اگر علم، دانش، اخلاق و اندیشه را از جامعه بگیرند مسیر تکامل آن فراهم نخواهد شد.

استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی گفت: فعالیت های مرتبط با اقتصاد مقاومتی باید بر اساس نگاه تخصصی و دانشی، استوار باشد و اتخاذ راهبردها و برنامه ها نسبت به آن باید بر اساس تدبیر مبتنی بر فکر و اندیشه  به پیش برود. وی همچنین گفت:  اقتصاد مقاومتی باید  بر بستری از  ظرفیت اخلاق اجتماعی و انسجام اخلاقی استوار گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی خود ایستا، پویا و آینده نگر است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به یک فردای بهتر می اندیشد. 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: ما به عنوان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از بعد تقنینی می توانیم نسبت به اقتصاد مقاومتی برنامه ها و فعالیت های زیادی داشته باشیم و در جاهایی که بخواهند در این زمینه کار عملی و علمی انجام دهند نیز همکاری خواهیم کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha