یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 376472
۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
زنده به گور کردن شیعیان نیجریه

حوزه/ پایگاه اینترنتی theparadigmng.com گزارش داد، تعدادی از شیعیان نیجریه در فاجعه حمله به حسینیه‌ای در زاریا زنده به گور شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از theparadigmng.com، درحالی که بالاخره دولت کادونا به جنایت رخ داده در روزهای 12 -14 ماه دسامبر و کشتار شیعیان اعتراف کرده، همچنان سئوالات دردناک و تلخی بی‌جواب باقی مانده‌اند.

طبق اعترافات وزیر دولت نیجریه پیکرهای دفن شده در گور دسته جمعی از دو محل آورده شده بودند؛ 191 جسد از اقامتگاه ارتش و 156 جسد نیز از بیمارستان آموزشی احمدو بلو. هرچند گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 300 جسد در بیمارستان بوده که هنوز پیدا نشده و محل دفن آن‌ها مشخص نیست. سپس اجساد در 6 کامیون قرار داده شده و به محل دفن در ماندو منتقل شده‌اند و تنها ساعاتی پس از کشتار زاریا در یک گوردسته جمعی، به خاک سپرده شدند.

** 66 نفر از میان کشته شدگان، زنده بیرون آورده شدند

سئوال پاسخ نداده شده در اینجا این است: گواهی مرگ 191 پیکر منتقل شده از اقامت‌گاه ارتش را چه کسی صادر کرده است؟ اعترافات مسئولین دولتی کادونا و معاون رئیس بیمارستان نشان می‌دهد که 222 نفر به عنوان «افراد کشته شده» توسط نظامیان ارتش نیجریه به بیمارستان آورده شده‌اند، اما در این میان کارمندان بیمارستان متوجه شدند که از این افراد 66 تن هنوز زنده هستند و تنها جراحاتی داشته‌اند. کارمندان بیمارستان این افراد را از میان اجساد جدا کرده و آن‌ها را در بیمارستان بستری کرده‌اند. با این حساب چه کسی تضمین کننده مرگ 191 پیکر بار زده شده در اقامتگاه ارتش که بدون گواهی مرگ توسط پزشکان بیمارستان مستقیما به محل دفن منتقل شده‌اند است؟

** ارائه گواهی فوت روندی پیچیده و دشوار دارد

پزشکان بیمارستانی معتقدند که ارائه گواهی مرگ از نظر اخلاقی و قانونی  و به صورت علمی روندی پیچیده و دشوار است. حتی زمانی هم که پزشکان فرد را مرده اعلام می‌کنند نیز بارها دیده شده که او زنده بوده و مورد درمان قرار گرفته، این درحالی است که نظامیان ارتشی که هیچ گونه تجربه پزشکی و درمانی نداشته‌اند و با عجله اجساد را منتقل کرده و هیچ فرصت یا آگاهی از مسئله گواهی مرگ نداشته‌اند. در این میان ممکن است افراد تنها بیهوش شده باشند و به نظر مرده برسند و یا این که در حالت شبیه مرگ یا کما قرار گرفته باشند، اما کمی بعد به هوش آمده و در اثر شوک، حمله قلبی یا خفگی در اثر هیپوکسی، استنشاق و بلع شن و ماسه در گور دسته جمعی جان خود را از دست داده باشند.

به این ترتیب می‌توان قاطعانه اعلام کرد که حداقل چندین تن از قربانیان قتل عام در ماندو زنده به گور شده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha