چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت‌‌الاسلام لک‌زایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: حکومت امیرالمومنین علی (ع) در ادامه حکومت نبی مکرم اسلام والاترین الگوی سیاست ورزی و سیاست مداری در جامعه اسلامی و بلکه جامعه بشری است.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک سیزدهم رجب ایام ولادت امام علی (ع) ابراز داشت: مولای متقیان (ع) با وجود آن که به حکومت دست یافت و در دوران 5 ساله بر قلمرو پهناور جامعه اسلامی آن زمان، احاطه داشت اما هیچ گاه به حکومت و دنیا دلبسته نبود؛ البته ایشان با این وجود هرگز تارك دنيا نشد و گوشه عزلت برنگزيد، بلکه ميان دنيا و آخرت جمع كرده و دنيا را مزرعه آخرت توصیف می فرمود.

وی با اشاره به ضرورت دینی بودن حکومت از نگاه امام علی (ع) افزود: از نگاه ایشان این حكومت دينى است که می تواند حدود احكام الهى را اجرا کرده و  در جهت عمران و آبادانى و تامين خواسته ها و رضايت مندی مردم حرکت کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین با بیان این که مفهوم كليدى در سياست علوى، عدالت و کرامت انسانی است، گفت: امام على(ع) در پاسخ شخصى كه از آن حضرت پرسيد: آيا عدالت شريف تر است يا بخشندگى؟ فرمود: عدل بالاتر است، زيرا عدل جريان امور را در مسير طبيعى خود قرار مى دهد، در حالى كه بخشش، امور را از مجراى طبيعى خود خارج مى سازد و یک حالت استثنایی است.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر است که می بینیم وقتی مردم هجوم آوردند تا ايشان حكومت را بپذيرد، حضرت مهم ترين دليل پذيرش خلافت را اجراى عدالت اعلام كرد و در خطبه سوم نهج البلاغه فرمود:« اگر آن اجتماع عظيم نبود و اگر تمام شدن حجت و بسته شدن راه عذر بر من نبود و اگر پيمان خدا از دانشمندان نبود كه در مقابل پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمكش ساكت ننشينند و دست روى دست نگذارند, همانا افسار خلافت را روى شانه اش مى انداختم و مانند روز اول كنار مى نشستم».

حجت الاسلام و المسلمین لکزایی همچنین با بیان این که در نگاه امام على(ع) ، قدرت الهى فوق تمام قدرت هاست ، اظهار داشت: معناى تقوا و پارسايى در عرصه سياست نيز همين است كه سياستمداران خدا را ناظر بر اعمال و كردار خود بدانند و امام علی (ع) در این زمینه الگو و اسوه سیاست مداران باتقواست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha