شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
کد خبر: 377285
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کتاب جزایر سه گانه ایرانی

حوزه/ کتاب «جزایر سه گانه ایرانی» (پیشینه تاریخی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) به قلم محمود عرب ‌اسماعیلی و سلمان قاسمیان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این کتاب با جغرافیای سیاسی خلیج فارس و کشورهای هم ‌جوار، پیشینه تاریخی جزایر سه ‌گانه از ابتدا تا امروز، مسئله جزایر سه‌گانه در روابط ایران و انگلستان و غیره بیشتر آشنا می‌ شویم.

در گذر تاریخ، آب ‌های نیلگون خلیج فارس و جزایر آن، به دلیل موقعیت راهبردیشان، صحنه طمع ‌ورزی ‌های استعمارگران بوده است؛ حتی بعد از خروج انگلستان از منطقه و آغاز امواج جدید استعماری، نقشه ‌های استثمارگرانه آنها از طریق تحریک برخی کشورهای منطقه و تشویق آنها به تنش ‌آفرینی، به شکل سیاست ‌های تجزیه ‌طلبانه دنبال می شود.

در همین راستا شبهه ‌افکنی درباره حاکمیت ملی ایران بر جزایر سه‌ گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، با طرح ادعاهای بی ‌اساس امارات متحده عربی آغاز شده است.

آشنایی با پیشینه تاریخی این جزایر، جدا از هیاهوهای رسانه ‌های مغرض و جنجال ‌های سیاسی برخی شیوخ منطقه، روشنگر بسیاری از مسائل، از جمله چرایی حضور مستقیم و غیر مستقیم جریان ‌های استعماری در خلیج فارس و در ادامه، مالکیت حقیقی جزایر سه ‌گانه، خواهد بود.

این کتاب از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان 500 نسخه، 208 صفحه و قیمت 15000 تومان منتشر شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha