یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 378785
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
تعلیم و تربیت

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سلطانی خواستار تدوین روش جامع تربیتی، متناسب با اقشار جامعه در هر مرحله و ظرفیتی، شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سلطانی، در جمع اساتید اخلاق حوزه، در سالن همایش مؤسسه اهل بیت(علیهم السلام) اصفهان، با اشاره به اهمیت تربیت در مبانی دینی، اظهار کرد: تردیدی در تربیت پذیر بودن انسان نیست، چرا که تربیت شاکله وجودی انساناست.

 وی افزود: در فضای کنونی جامعه که حتی شیطان پرستان نیز به دنبال تکامل وجودی بر اساس باورهای خود هستند، باید روش تربیتی جامع، کامل و قابل عمل برای همه، به جامعه عرضه گردد.

این استاد حوزه اخلاق ادامه داد: بزرگان عرصه تربیت کنونی ما به فکر تدوین این روش تربیتی جامع افتاده اند که تربیت اخلاقی فراگیر گردد، تا همه اقشار جامعه در هر مرحله و ظرفیتی که قرار دارند، توان استفاده از آن به میزان ظرفیت وجودی خود داشته باشند.

وی، سیره تربیتی مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: سیره ایشان آن بود که موانع تربیتی را از افراد متقاضی دستورات تربیتی بردارند و آنها را برای دریافت سفارشات اخلاقی مهیا سازند.

شاگر حضرت آیت الله بهجت(ره) با اشاره به تأکید ایشان بر "انجام واجبات و ترک محرمات" به عنوان تنها دستور اخلاقی تأکید شده، خاطرنشان کرد: عزم کارا، رویکرد کلی انسان در مرحله جزم است. عزمی که مجرد از جزم در مرحله عمل باشد، به نتیجه نخواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین سلطانی تأکید کرد: در کنار جزم برای عزم به ترک معصیت و انجام واجب، باید اراده بر استمرار نیز قرار گیرد تا منجر به از بین رفتن آن و سقوط انسان نگردد.

وی با تأکید بر آن که گناه عامدانه، رکنی بود که حضرت آیت الله بهجت(ره) تأکید بسیار بر ترک آن، حتی برای ارتکاب موردی آن داشتند، افزود: مجهولات، معلومات مقدور و غیرمقدور رابطه رفتاری انسان و عمل است که انسان را در حوزه عمل، در حیرت قرار می دهد. به نظر مرحوم آیت الله بهجت، عمل به معلومات مقدور، در نهایت انسان را عالم به مجهولات و معلومات غیرمقدور می سازد، چرا که نفس خود را رشد برای دریافت آنچه می کند که علم ندارد یا در حوزه قدرت او وجود ندارد.

این استاد حوزه اخلاق ابراز کرد: برخی از اعمال، درستی یا اشتباه بودن آن ها واضح و روشن هستند و برخی نیز مشتبه هستند که مورد رضایت خداوند قرار دارد، یا مغضوب خداوند است که در نوع اخیر نیز باید از آن اعمال مشتبه نیز دوری جست.

وی، در پایان، با ابراز این که توجه ذهنی به توجه عملی ختم می گردد، ابراز داشت: مرحوم آیت الله بهجت(ره)، در مسئله انتظار حضرت ولی عصر(عج)، توجه ذهنی و عملی را لازم و ضروری می دانستند و زیارت قبور مطهر امامان معصوم و امام زادگان(علیهم السلام) را در این توجه، مؤثر می دانستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha