دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سنگر آسمانی کودک

حوزه / «سنگر آسمانی کودک» عنوان یک بازی عملی ویژه کودکان است که در مناطق عملیاتی جنوب توسط طلاب و روحانیون اجرا شد. کودکان در این بازی، در جبهه حضور پیدا کرده و با ایفای نقش یک رزمنده، در عملیات نمایشی، اما بازسازی شده، شرکت می‌کنند.

خبرگزاری «حوزه»/ توجه به مقوله تربیت کودکان، مهم‌ترین کار فرهنگی برای اصلاح جوامع بشری است، چراکه معمولاً بخشی از شاکله فکری افراد در همان دوران کودکی و نوجوانی بسته می‌شود، به همین دلیل مقام معظم رهبری بارها به مسئله توجه به تربیت فرزندان، علی‌الخصوص کودکان تاکید داشته‌اند.

جمعی از طلاب حوزه علمیه قم، نسبت به این وظیفه مهم، احساس تکلیف کرده و با مطالعات گسترده و برنامه‌ریزی‌هایی دقیق، اقدام به راه‌اندازی پروژه‌ای کردند که شاید در نوع خود، اولین در کشور باشد.حجت الاسلام سید یاسر موسوی

«سنگر آسمانی کودک» عنوان یک بازی عملی ویژه کودکان است که در مناطق عملیاتی جنوب توسط طلاب و روحانیون اجرا شد کودکان در این بازی، در جبهه حضور پیدا کرده و با ایفای نقش یک رزمنده، در عملیات نمایشی، اما بازسازی شده، شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام سید یاسر موسوی، مدیر مؤسسه فرهنگی تربیتی بنون و مجری طرح «سنگر آسمانی» در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اهواز، بابیان این‌که موسسه بنون متشکل از جمعی طلاب و روحانیون است که بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص فعالیت‌های تربیتی روی کودکان، فعالیت خود را آغاز کرده، اظهار داشت: مؤسسه فرهنگی تربیتی بنون، تقریباً از سال 87 فعالیت خود را آغاز کرد و اگرچه در آن اوایل در حالت یک گروه تبلیغی طلبگی بود، اما الآن به خاطر انسجام در فعالیت‌ها، به مؤسسه تبدیل شد.

مدیر مؤسسه فرهنگی-تربیتی بنون با اشاره به‌ویژه برنامه «سنگر آسمانی» گفت: این طرح به‌نوعی یک بازی عملی و نمایشگاهی تعاملی است که قسمتی از تاریخ را بازسازی می‌کند.

وی، با تأکید بر این‌که طرح سنگر آسمانی، مدلی ابداعی و ویژه است، گافزود: پس از سخنان مقام معظم رهبری نسبت به ضرورت فعالیت‌های تربیتی، اساتید بزرگواری همچون ماندگاری، آقا تهرانی و... باعث شدند که برخی از افراد دغدغه مند، مطالعه وسیعی روی کارهای تربیتی داخل و خارج از کشور انجام دهند و نتیجه آن نیز دستیابی به یک مدلی برای تربیت عمقی فرزندان این سرزمین بود.

مدیر مؤسسه فرهنگی-تربیتی بنون، در ادامه با اشاره به نحوه ورود کودکان به این طرح، بیان داشت: به‌طور مثال وقتی‌که این برنامه در راهیان نور اجرا می‌شود، یک‌قسمتی از ایام دفاع مقدس، به نام عملیات الی بیت‌المقدس بازسازی شده و کودکان در این بازی عملی، نقش یک رزمنده را ایفا کرده و در عملیات نمایشی اما بازسازی شده، شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام موسوی، به تشریح بازی «عملیات الی بیت‌المقدس» پرداخت و ادامه داد: کودکان در این بازی، در جبهه حضور پیدا می‌کنند و وقتی به این عنوان در جبهه‌ها حضور یافتند، در مواجهه و در مقابل رخدادها و وقایع تاریخی، عکس‌العمل‌هایی از خودشان نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: با آغاز این بازی، کودکان عملیات خود را آغاز می‌کنند و در نخستین مرحله پس از آموزش و دریافت سلاح، به سنگر فرماندهی نیروی سپاه اسلام می‌رسند، در آنجا ضمن پذیرایی، نسبت به نبرد پیش رو توجیه عملیاتی می‌شوند و سپس حرکت خود به‌سوی مواضع دشمن را آغاز می‌کنند.

این مربی تربیتی کودک افزود: کودکان در بین راه با پل‌هایی که توسط مهندسین جنگ ساخته‌شده مواجه می‌شوند که این در این بخش «علم و دانش» در جبهه‌ها را از نزدیک لمس می‌کنند و نهایتاً وقتی به جبهه دشمن می‌رسند، در آنجا با امکانات و تجهیزات وسیع دشمن که نشان از حمایت چندین کشور از دشمن است، روبرو شده و متوجه می‌شوند که ما در دوران هشت سال دفاع مقدس با چندین کشور مبارزه کردیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی-تربیتی بنون، ادامه داد: کودکان وقتی به‌عنوان یک رزمنده بر دشمن فائق می‌آیند، در مواجهه با اسیر منصفانه و جوانمردانه برخورد می‌کنند و این یکی از آموزه‌های اسلامی است که در این بازی در ناخودآگاه کودکان گذاشته می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی بیان داشت: گروه اجراکننده «سنگر آسمانی کودک»، مسائلی که خداوند بر اساس فطرت پاک کودکان در آنان قرار داده را در این بازی طراحی کرده و بدین‌صورت، کودکان در مراحل مختلف بازی از خودشان رفتار خوب و شایسته نشان می‌دهند و این عکس‌العمل، تمرینی عملی برای شکل‌گیری شخصیت آن‌ها می‌باشد.سنگر آسمانی کودک

وی با بیان این‌که «سنگر آسمانی» برای هشتمین سال متوالی در مناطق عملیاتی اجرا شد، اظهار داشت: ازآنجایی‌که کودکان در طی این بازی، با آموزش‌هایی عملی، نظامی، فکری، فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی آشنا می‌شوند و کلیه این آموزش‌ها، بر مبنای یک سری معادلات علمی تعبیه‌شده، یقیناً آثار مطلوبی را در پی خواهد داشت، کما اینکه حضور گسترده کودکان در این طرح، نشان از اثرگذاری و مؤثر بودن آن دارد.

حجت‌الاسلام موسوی، یکی دیگر از آثار مطلوب طرح «سنگر آسمانی» را عصبانیت دشمن و هجمه علیه این برنامه در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: تأثیرگذار طرح را می‌توانیم در عصبانیت دشمن ببینیم؛ چراکه بارها و بارها اخبار و تحلیل‌های که حاکی از عصبانیت دشمن دارد، در شبکه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای پخش می‌شود و ما از این اقدام خوشحالیم.

وی انتقال معارف تربیتی و مبانی دینی را بخشی دیگر از آثار بازی «سنگر آسمانی» یادکرد و اظهار داشت: ما این کار را به‌صورت یک بازی پرهیجان برای کودکان طراحی کرده‌ایم و در آن تلاش شده تا معارف تربیتی و مبانی دینی خاصی که مرتبط بافرهنگ ایثار، جهاد، شهادت را به کودکان انتقال داده و به آن بیاموزیم که در مواجهه با اسیر چگونه عمل کنند و نسبت به برادر رزمنده خویش معطوف و نرم باشند.

مدیر مؤسسه فرهنگی-تربیتی بنون، ادامه داد و گفت: به یاری خداوند متعال، ما در این بازی موفق شدیم گذاره هایی همچون تبعیت از ولایت‌فقیه، مسئله نماز، مباحث عبادی، بحث راست‌گویی و عبادت را در این بازی لحاظ کنیم و تا به امروز، بارها و بارها آثار مطلوب آن در این زمینه‌ها را مشاهده کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام موسوی، در پایان سخنان خود، با تأکید بر این‌که بازی «سنگر آسمانی کودک» سبب تقویت بنیان‌های اعتقادی کودکان ایران‌زمین می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه با اجرا سازی این طرح، توانسته‌ایم شبهاتی که در جامعه توسط دشمن نسبت به دفاع مقدس ایجاد می‌شود را پاسخ داده و آن را در ضمیر ناخودآگاه کودکان قرار دهیم تا وقتی‌که بزرگ شدند، از این آموزه‌ها برای دفاع از دین و اعتقاداتشان استفاده نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha