شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عبد الله حاجی صادقی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی از لیبرالیسم به عنوان مبانی سکولاریسم نام برد و عنوان کرد: استفاده نادرست از دین در غرب، سکولار شدن غربی‌ها را رقم زد، سکولاریسم در اسلام بعد از رحلت پیغمبر(ص) شکل گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاج‌صادقی امشب در سلسله نشست‌های تخصصی بصیرت‌افزایی که با محوریت ولایت فقیه در موسسه زبان و فرهنگ‌شناسی جامعه‌المصطفی‌العالمیه در قم  برگزار شد، با بیان اهمیت تشکیل حکومت دینی ابراز داشت: تاکنون مهندسی مناسبی از حکومت دینی به دنیا ارائه نشده و تعارف اسلام در حوزه‌های سیاست و حکومت بسیار دقیق بوده، اما تاکنون به صورت جامع به تشریح این تعاریف پرداخته نشده است.

وی در ادامه ابراز داشت: ولایت فقیه در حکومت اسلامی دارای جایگاه بسزایی است، تبیین مهندسی ولایت فقیه در دنیا نیازمند دغدغه‌های مشخصی است که باید توسط اساتید و علما پیگیری شود.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نقش دین در عرصه های مختلف عنوان کرد: کاربرد دین فقط تنظیم رابطه عبادی انسان با خداوند نیست، بلکه اقتصاد، نظام حقوقی و روانشانسی را باید از معارف اسلام آموخت، اما افرادی اعتقاد دارند که آموزه‌های دینی در حوزه‌های مختلف کاربردی ندارد.

وی در ادامه ابراز داشت: برخی افراد ناآگاه  در مرحله رابطه دین و سیاست در تضاد هستند و قائل  به سیاست خروج از حوزه دیانت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی با تاکید بر اینکه در دیدگاه مذکور هدف دین آبادانی آخرت و هدف سیاست آبادانی دنیاست، مطرح کرد: بر اساس آموزه‌های قرآنی دنیا برای انسان است، نه انسان برای دنیا و ترویج این دیدگاه درست می‌تواند جامعه اسلامی را به سمت اهداف مورد نظر پیش ببرد.

وی با بیان اینکه افرادی برای ترویج دین‌داری بدون انقلاب و شهادت هستند، عنوان کرد: بر اساس دیدگاه این افراد نزدیکی به دیدگاه انقلابی با دین‌داری سازگار نیست.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی آشنایی طلاب با تعاریف سکولاریسم را ضروری  دانست و انکار نکردن دین را از علت‌های ماندگاری سکولاریسم برشمرد و ادامه داد: بر اساس تعاریف سکولار، باید بدون دخالت دین برای اداره زندگی انسان برنامه مشخصی تدوین شود، این امر نیازی به آموزه‌های دینی ندارد.

وی با بیان اینکه عامل اصلی شکل‌گیری تفکر سکولاریسم تغییر کیفیت تفکر مسیحیت در قرن‌های گذشته است، گفت: تعارض میان کرامت انسانی و نشان از شناخت‌های نادرست از آموزه‌هاست، زیرا فلسفه وجودی دین حیاط انسانی بوده و بر اساس آیات مختلف انسان  بدون دین معنایی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی از لیبرالیسم به عنوان مبانی سکولاریسم نام برد و عنوان کرد: عملکرد نادرست دین در غرب سکولار شدن غربی‌ها را رقم زد، سکولاریسم در اسلام بعد از رحلت پیغمبر(ص) شکل گرفت.

وی جدایی معنویت از سیاست را عامل اصلی ایجاد سکولار دانست و مطرح کرد: سکولاریسم در طول تاریخ اسلام نقش مشخصی داشته ؛ غربی‌ها بعد از پذیرش سکولار این تفکر را به عنوان سرفصل تمدن خود به کشورهای مختلف صادر کرده‌اند و راهکارهای متفاوتی را برای ترویج این تفکر در کشورهای مختلف درنظر گرفته‌اند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون در کشور ایران افرادی نماز شب‌خوان اما سکولار هستند، زیرا ارتباطی میان سیاست و دین نمی‌دانند و اکنون تفکر سکولاریسم مشکل اصلی بیداری اسلامی در کشورهای مختلف است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha