شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ کمیسیون های تخصصی دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

با قرائت بیانیه پایانی کنگره بین المللی دکترین مهدویت، دوازدهمین دوره این همایش نیز به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت ظهر امروز با حضور آیت الله العظمی سبحانی و علمای حوزوی و صاحب نظرانی از کشورهای مختلف در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

بر اساس این گزارش: پس از سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی در این همایش و ارایه گزارش فعالیت های کمسیون های چهارگانه، متن بیانیه پایانی این همایش توسط حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: در دهه‌های گذشته توجه به بحث پیشگویی‌ها و علائم آخرالزمان مورد توجه پیروان ادیان قرار گرفته است به طوری که بعضی از تحلیل گران را بر این امر واداشته است تا آن علائم را با حوادث و رخدادهای خارجی تطبیق قطعی دهند و گاه در نشست‌های پیرامون مسئله به جریان سازی و تطبیق‌های قطعی ناروا دست زنند، بدین دلیل بعضی از مذهبیون تندروی مسیحی تلاش می‌کنند تا بگویند که علائم آخرالزمان به وسیله مسلمانان شکل می‌گیرد.

در این بیانیه تصریح شده است: از جمله عوامل مهم در تطبیق غربی‌ها نسبت به پیشگویی‌های آخرالزمان با خاورمیانه گروه‌های تندروی اسلامی همچون داعش است به طوری که با تطبیق‌ها نوعی مهدی‌هراسی، اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی را به وجود آورده‌اند و بیش از 100 کتاب در این باره نوشته شده است و در آن آثار تلاش می‌شود که امام مهدی(عج) را ضد مسیح و در برابر منجی مسیحیت قرار دهند به طوری که ذهن بسیاری از شخصیت‌ها و توده مردم نسبت به این مسئله مخدوش و آلوده شده است. این همایش و نشست‌های آن تلاشی بوده است تا به تعارض میان ادیان و تطبیق‌های ناروا میان پیشگویی‌های ادیان پاسخ داده شود و نگرش درست، صحیح و تقریبی میان ادیان مطرح گردد.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: دوازدهمین همایش دکترین مهدویت با موضوع پیشگویی‌های آخرالزمان در ادیان ابراهیمی در مدت دو روز در شهر مقدس قم برگزار شد که در آن با حضور متفکران دینی از کشورهای مختلف، صاحبان ادیان و فرهیختگان و اندیش‌وران حوزه و دانشگاه در چهار کمیسیون به بررسی ابعاد متعدد این پیشگویی‌ها در اسلام، یهود و مسیحیت پرداختند که تجمع و هم اندیشی این تعداد از اندیش‌وران ادیان و مذاهب مختلف از مصادیق وحدت و باعث خرسندی است. حضور و سخنرانی مراجع عالیقدر حضرات آیات عظام آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله سبحانی، در افتتاحیه و اختتامیه این همایش بین المللی نشان از اهمیت این آموزه بالنده در نزد مراجع عظام دارد و پیام آور این حقیقت است که خاستگاه آموزه‌های مهدویت، حوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعه است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: در این همایش همه اندیش‌وران و صاحبان ادیان و مذاهب مختلف بر این نکته اتفاق داشتند که اندیشه موعود باوری از اندیشه‌های ناب بین الادیان و دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی است که بشر خسته امروز با تکیه بر آن می‌تواند افق روشنی را پیش روی خود ببیند. این اندیشه نه یک راه که تنها راه خروج جهان از همه بن بست‌ها و سیاهی‌ها است. در این همایش تلاش صهیونیست‌ها و اوانجلیست‌ها در مسیر تحریف و مخدوش کردن این اندیشه و تطبیق‌های ناروای آنان محکوم شد و بر این نکته تأکید شد که رسالت حوزه و دانشگاه و اندیش‌وران خارج و داخل تبیین صحیح این اندیشه و ابعاد متعدد آن است و رسالت هنرمندان و صاحبان رسانه به ویژه رسانه ملی، بیان این اندیشه گرانسنگ و بی‌بدیل با زبان هنر است تا ان‌شاء‌الله روزی برسد که چشم همه جهانیان به مقتدای مسیح، حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه) روشن شود، کسی که کوبنده ظالمان و مستکبران است و جهان زشت آکنده از ظلم و جور و جنگ به جهانی سرشار از زیبایی و عدالت و قسط و صلح مبدل می‌کند. موسسه آینده روشن به دلیل اهمیت این بحث، موضوع همایش سال آینده خود را پیشگویی‌های ادیان و مذاهب ابراهیمی پس از عصر ظهور قرار داده است. و امید است از هم اکنون مراکز علمی و پژوهشی از حوزه و دانشگاه و هم چون سال‌های گذشته ما را در این امر مهم یاری کنند. امید است که در سال آینده شاهد مقالات فاخری در این موضوع باشیم.

قرائت دعای فرج، آخرین بخش این برنامه بود که با حضور نظریه پردازان  عرصه مهدویت برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha