دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اساساً در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) که ریشه در آموزه های اسلامی دارد، دین و سیاست پیوند و قرابت زیادی با هم دارند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد رضا یزدانی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به تحول شگرفی که امام (ره) در دنیای سیاست و اجتماع بشری پدید آوردند، اظهار داشت: در عرصه سیاست و مدیریت جامعه ، کار مهم امام خمینی (ره) این بود که سیاست را با دین و اخلاق پیوند زد و نشان داد که می توان سیاست مدار بود، اما اخلاق مدارانه و دین باورانه رفتار کرد و همواره خیر و صلاح بندگان خدا را مدنظر قرار داد.

وی افزود: پیرجماران حقیقتاً سیاست مدار بزرگی بود که در عمل، دین را وارد عرصه سیاست کرد و سیاست را رنگ و بویی معنوی و اخلاقی بخشید و با توکل بر خدای متعال و تحقق وحدت کلمه مردم ، بزرگ‌ترین انقلاب قرن معاصر را طرح ریزی و عملیاتی سازد.

این محقق و پژوهشگر علوم سیاسی همچنین با اشاره به این نکته که انديشه و سيره سياسي امام ، مبتني بر اصولی چون جهان بيني توحيدي ، وحي الهي ، سنت و سيره معصومين (ع) ، پيوند دين و سياست ، اجتهاد ، عقلانيت ديني و نیز توجه به مقتضيات زمان و مکان است، ابراز داشت: در انديشه حضرت امام(ره) دین ، خاستگاه و منشأ نظام سياسي اسلام است و لذا همه برنامه‏ها و مباحث سياسي اسلام بر مبناي قوانين و احكام ديني پايه ريزي شده است .

وی همچنین گفت: از این حیث و از این منظر، اساساً اسلام دین سیاست با همه شئون آن است به این معنی که اسلام برای همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر برنامه مشخص دارد و این که عده ای می گویند دین اسلام جداي از سياست است یا نشان دهنده جهالت آن هاست و یا غرض ورزی و گرنه در مکتب ما دیانت و سیاست با هم ممزوج شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha