دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

حوزه/ مفسر قرآن کریم گفت: قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع)، بهترین مرجع رشد سیاسی به شمار می رود.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از مشهد، استاد محسن قرائتی در دومین برنامه از سلسله جلسات «درس هایی از قرآن» که با حضور خیل عظیمی از زائران و مجاوران در صحن جامع رضوی برگزار شد، درباره «رشد از دیدگاه قرآن» به ایراد سخنرانی پرداخت.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این که رشد انسان باید برپایه علم و هدایت باشد، گفت: انسان نباید تک بعدی رشد کند، زیرا این گونه رشدها، زمینه نابودی و طرد شدن را ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: مسئولان و کسانی که به مدارج علمی بالا دست می یابند، باید در کنار این پیشرفت، تواضع و رشد معنوی نیز داشته باشند، اکنون یکی از معضلات جامعه عدم رشد معنوی و تواضع در بین تحصیل کرده هاست.

استاد قرائتی افزود: معیار رشد فکری، فقر و ثروت افراد نیست، چه بسا یک کارگر ساده از رشدی برخوردار باشد که دکتر و سرمایه دار کشور از آن برخوردار نباشد.

وی اظهار کرد: رشد فکری و معنوی افراد از نوع دعا کردن، کار کردن و سخن گفتن شان مشخص می شود، مثلا فردی که از خدای متعال درک بهترین حالات بندگی را مسئلت می کند، از رشد فکری و معنوی والایی برخوردار است.

این استاد حوزه ادامه داد: ابلیس به خاطر عباداتش، مقامات معنوی بالایی کسب کرد، اما در کنار رشد معنوی تکبرش زیاد شد، وقتی خداوند دستور به سجده داد به جنسیت و مقام خود تکبر ورزید و از درگاه الهی رانده شد.

وی سیره اهل بیت(ع) را بهترین مرجع رشد سیاسی برشمرد و ابراز کرد: حضرت قاسم بن الحسن(ع) در صحرای کربلا به امام حسین(ع) عرضه داشتند، شهادت در رکاب و راه شما برایم شیرین تر از آن است که زنده بمانم و یزید بر من حکومت کند. این خصلت حضرت قاسم(ع) بیانگر رشد سیاسی و معنوی ایشان دارد.

به گفته وی همانگونه که قطره برای رشد باید به دریا وصل شود، مومنان نیز برای رشد بیشتر باید به بزرگان و اهل معرفت وصل شوند.

استاد قرائتی رنگ خدایی داشتن کارها را به عنوان برکت و علت پایداری امور معرفی و اظهار کرد: قیام امام حسین(ع) در کربلا، رنگ خدایی داشت و همین شاخصه باعث شده، تا پس از گذشت 1400 سال برایشان مجلس روضه و سوگواری برگزار شود.

وی افزود: گاهی انسان برای رشد باید هجرت کند، همان طوری که اصحاب کهف از شهر هجرت و به غار پناه بردند و تمام تجملات و راحتی های شهر را برای رسیدن به رشد مطلوب رها کردند.

این مفسر قرآن با تاکید بر اینکه تفکر و تدبر در قرآن موجبات رشد آدمی را رقم می زند، ابراز کرد: نماز با معرفت باعث رشد انسان می شود، در روز قیامت از نماز با معرفت سوال می شود، بنابراین اگر ما نماز می خوانیم اما رشد نمی کنیم، به خاطر عدم معرفت به نمازمان است.

وی خاطرنشان کرد: پدرو مادرها، فرزندان خود را به ازدواج کسی در بیاورند که اهل دین باشد، جوان پولدار و خوشتیپ بی دین، مثل لامپ زیبایی است که به برق وصل نیست و نمی تواند موجبات خوشبختی دنیوی و اخروی را برای همسرش فراهم کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha