جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه فیلم و سریال، هنر و تبلیغی ماندگار است، گفت: بنده در دیدار با رهبری پیشنهاد تولید سریال حضرت خدیجه را مطرح کردم و گفتم اگر ما در منابر هزاربار تفسیر سوره یوسف بیان می کردیم، به اندازه سریال حضرت یوسف این داستان در ذهن مردم ماندگار نمی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه(س) به تبیین شخصیت حضرت خدیجه(س) پرداخت و اظهار داشت: این شخصیت بزرگوار در مظلومیت و غربت به سر می برد و کمتر در تاریخ و منابر از ایشان یاد می شود.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه در میان زنان رسول الله از جایگاه برتری برخوردار بود، ابراز داشت: از پیامبراکرم(ص) نقل شده است که فرمودند «به مانند خدیجه کجاست».  

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) تا زمان حیات حضرت خدیجه(س)، هیچ همسری انتخاب نکردند، افزود: حضرت خدیجه(س) نخستین همسر پیامبر بود و بیشترین دوران زندگانی را با ایشان داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: سایر همسران پیامبر در دورانی بودند که پیامبر اکرم(ص) اوضاع بهتری داشتند اما در مکه شرایط فقر، سختی و اذیت حاکم بود.

وی افزود: در روایات اشاره شده است که پیامبر(ص) فرمودند «در میان زنان، من در بهشت با حضرت خدیجه هستم.»

*لقب حضرت خدیجه در دوران پیش از اسلام

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به لقب حضرت خدیجه در دوران پیش از ازدواج با نبی مکرم اسلام، گفت: این بانوی متمکّن، متدین، باحیا و عفیفه در دوران پیش از اسلام ملقب به «طاهره» بودند چرا که به هیچ عنوان ارتباطی در آن آلودگی ها و مشکلات قبل از اسلام نداشتند و از همان ابتدا موحد بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه خداوند به حضرت حدیجه در میان فرشتگان مباهات کرده است، ابراز داشت: جبرئیل سه مرتبه مستقیم از طرف خداوند به این بانوی بزرگوار سلام رسانده است.

*لزوم توجه جهان اسلام به حضرت خدیجه

وی با تاکید بر اینکه جهان اسلام باید بیشتر به تبیین ابعاد شخصیتی حضرت خدیجه بپردازد، گفت: هنگامی که این بانوی بزرگوار از دنیا رفت، در میان کفنی از بهشت و ردای پیامبر به خاک سپرده شد.

این استاد حوزه علمیه همچنین به عشق و علاقه زیاد رسول اکرم(ص) به حضرت خدیجه(س) اشاره داشت و گفت: پیامبر فوق العاده ایشان را دوست داشت و در کنار این بانوی بزرگوار احساس آرامش می کرد؛ نبی مکرم اسلام در روز رحلت این زن برگزیده عالم بی تابی زیادی می کرد و مدتی خانه نشین شدند.

*برگزاری همایش حضرت خدیجه در قم

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به دیدار جمعی دست اندرکاران برگزاری همایش حضرت خدیجه با مقام معظم رهبری در ماه شعبان، گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار خصوصی که با هدف برگزاری همایشی کشوری یا بین المللی درباره حضرت خدیجه(س) در دی ماه سال جاری در قم برگزار شد، مطالب ارزشمندی فرمودند که متن کامل سخنان معظم له در روز برگزاری همایش پخش خواهد شد.

*تاکید رهبری بر خروج غربت از شخصیت حضرت خدیجه   

وی افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار به غربت و مظلومیت حضرت خدیجه اشاره داشتند و تاکید کردند که این شخصیت بزرگ باید از این غربت و مظلومیت خارج شود چرا که مادر دوازده امام معصوم(ع) هستند و برای امیرالمومنین(ع) نیز مادری کرده اند.

*زنان مدح شده در قرآن

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در قرآن کریم از دوازده زن از هبوط آدم تا پیش از اسلام به نیکی یاد شده است، ابراز داشت: توبه حضرت حوّا، بشارت ساره، ایمان آسیه، هجرت هاجر، توکل مادر حضرت موسی(ع)، حیای دختر حضرت شعیب، عبادت همسر حضرت زکریا، انفاق مادر حضرت مریم، پاکیزگی حضرت مریم، صبر همسر ایوب، هوشمندی و ایمان بلقیس ملکه صبا و ایثار حضرت خدیجه(س) در قرآن مورد تجلیل قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به آیه 8 سوره الضحی «وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى»، ابراز داشت: خداوند در آین آیه خطاب به پیامبر می فرماید ما تو را بی نیاز کردیم؛ برخی از مفسرین معتقدند این بی نیازی پیامبر از طریق ثروت حضرت خدیجه(س) بود.

*سریال حضرت خدیجه تولید شود

وی همچنین بر لزوم تولید سریال حضرت خدیجه(س) تاکید کرد و گفت: اگرچه کتاب ها و نرم افزارهای خوبی درباره شخصیت این بانوی بزرگوار تولید شده است، اما بنده به مسئولان رسانه ملی پیشنهاد تولید سریالی در مورد دوران زندگانی ایشان را مطرح کردم.

این استاد حوزه علمیه افزود: بنده در دیدار با رهبری نیز پیشنهاد تولید سریال حضرت خدیجه را مطرح کردم و گفتم اگر ما در منابر هزاربار تفسیر سوره یوسف می گفتیم، به اندازه سریال حضرت یوسف این داستان در ذهن مردم ماندگار نمی شد.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه فیلم و سریال، هنر و تبلیغی ماندگار است، ابراز داشت: آثار سینمایی و تلویزیونی که درباره پیامبر اکرم(ص)،  امیرالمومنین(ع) و امام رضا(ع) تولید شد، سبب آشنایی بیشتر مردم با دوران زندگانی ائمه معصومین(ع) شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با ابراز آمادگی جهت در اختیار قرار دادن تاریخ زندگانی حضرت خدیجه(س) به فیلمنامه نویسان، گفت: اگر اهالی سینما، صدای ما را می شوند، فیلمنامه خوبی را درباره حضرت خدیجه(س) بنویسند و کاری متناسب با این شخصیت تولید کنند؛ جلد 16 بحارالانوار مرحوم مجلسی و کتب دیگر به بیان دوران زندگانی 25 ساله حضرت خدیجه(س) با رسول اکرم پرداخته است.

*الگوی اقتصاد مقاومتی

وی در ادامه به مدیریت اقتصادی حضرت خدیجه(س) اشاره داشت و گفت: ایشان الگوی اقتصاد مقاومتی هستند چرا که دور دوران خود کارآفرینی کردند و کاخ و خانه سنگی نساختند.

این استاد حوزه علمیه با انتقاد از کسانی که برای سود و آسایش بیشتر به تعطیلی مراکز تولیدی خود می پردازند، گفت: اگر برخی افراد سرمایه خود را به بانک ها نمی بردند، مراکز تولیدی رونق بیشتری داشت و جوانان جامعه نیز دچار بیکاری نمی شدند.

*الگوی خانواده

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی همچنین حضرت خدیجه(س) را الگوی خانواده ها عنوان کرد و گفت: ایشان در همسرداری، تربیت حضرت زهرا(ص) و مدیریت الگوی زنان جامعه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه با بیان اینکه ملاک حضرت خدیجه در ازدواج با رسول اکرم(ص) مال و ثروت نبود، افزود: هنگامی که با حضرت رسول(ص) ازدواج کرد، اموال خود را در اختیار نبی مکرم اسلام قرار داد و نگاهی به فقر و نداری پیامبر نداشت.

*معیارهای حضرت خدیجه برای ازدواج با رسول اکرم(ص)

وی با اشاره به اینکه معیارهای حضرت خدیجه(س) در ازدواج با رسول اکرم(ص) خویشاوندی، امانتداری، خوش اخلاقی و صداقت بود، ابراز داشت: متاسفانه امروز در جامعه ما تا پسری به خواستگاری می رود از درآمد مالی خودش و پدرش پرسش می کنند در حالی که باید دین و اخلاق مورد اهمیت باشد.    

این استاد حوزه علمیه افزود: همچنین برخی خانواده هایی که به خواستگاری می روند، بیشتر به وضع مالی خانواده دختر توجه می کنند در حالی که عفت و نجابت و فضایل دختر باید مورد توجه باشد.   

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، «دفاع از حق» را یکی دیگر از ویژگی های حضرت خدیجه برشمرد و گفت: در دورانی که رسول اکرم(ص) را تکذیب می کردند، این بانوی بزرگوار به نبی مکرم اسلام ایمان آورد و ایشان را همراهی و کمک می کرد.

وی در پایان با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) بارها به حضرت خدیجه(س) افتخار کرده اند، گفت: ایثار، صبر و مقاومت و معرفت به امیرالمومنین(ع) از دیگر ویژگی های این بانوی بزرگوار است.

انتهای پیام/313/33   

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha