یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
این اقدام بحرین را به روز‌های تاریک‌تری سوق می‌دهد

حوزه/ نیکولاس مک‌گیهان تحلیلگر حقوق بشر گفت: رژیم آل خلیفه درحال بستن آخرین درها به روی اصلاحات سیاسی بوده و همزمان مخالفان بیشتری برای خود دست و پا می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روزنامه  نیویورک تایمز در یادداشتی به موضوع سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم پرداخت و نوشت:

با افزایش سرکوب مخالفان سیاسی، آل خلیفه روز دوشنبه اعلام کرد که تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی بلندمرتبه بحرین را که صدای معنوی جمعیت اکثریت شیعه این کشور است لغو می‌کند.

فعالان حقوق بشر و دیگر منتقدان گفته‌اند که این حرکت علیه آیت الله شیخ عیسی قاسم منجر به شعله‌ور شدن آتش درگیری‌ها در کشور پادشاهی بحرین می‌شود. کشور کوچکی که در خلیج فارس قرار گرفته و پایگاه نظامی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده  آمریکا بوده و هم‌پیمان مهمی برای آمریکا محسوب می‌شود.

کشور بحرین از پنج سال پیش به طور مرتب شاهد تظاهرات مردمی با هدف ایجاد دموکراسی مردمی بوده است. پلیس و سازمان‌های امنیتی این رژیم نیز در توسل به زور برای سرکوب مردم شهرت یافته‌اند. در این میان آیت الله قاسم منتقد صریح تاکتیک‌های رژیم آل خلیفه بوده است.

این حرکت علیه آیت الله قاسم در راستای دیگر اقدامات رژیم آل خلیفه در چند هفته گذشته بوده و مقامات بحرینی تصور می‌کنند با این شیوه می‌توانند مخالفت‌های سیاسی علیه خودشان را خنثی کنند. تعلیق فعالیت‌های حزب الوفاق نیز بخشی از این تلاش‌ها بوده‌است.

روز گذشته نیز نبیل رجب؛ یک فعال حقوق بشر بحرینی در منزل خود بازداشت شده بود و در اوایل ماه ژوئن نیز زینب الخواجه یکی دیگر از مخالفان برجسته رژیم آل خلیفه تنها چند روز پس از آزادی از زندان همراه نوزاد پسرش به دانمارک گریخت. ماجرایی که خشم جامعه بین‌المللی را سبب شد.

نیکولاس مک‌گیهان تحلیلگر حقوق بشر درباره سلب تابعیت آیت الله قاسم گفت: این اقدام بحرین را به روز‌های تاریک‌تری سوق می‌دهد. روزهایی که از تظاهرات‌ها و خشونت‌ها در سال 2011 تاکنون ادامه داشته‌اند. رژیم آل خلیفه درحال بستن آخرین درها به روی اصلاحات سیاسی بوده و همزمان مخالفان بیشتری برای خود دست و پا می‌کند.

کشور ایران نیز که از مخالفان شدید سلطنت آل خلیفه در بحرین است، اعلام کرده که سلب تابعیت آیت الله قاسم می‌تواند کاتالیزور یک قیام قدرتمند باشد.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha