سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تبلیغ دین

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) صفاشهر با اشاره به این که روحانیون مسئول هدایت جامعه اند، گفت: انسان در برابر خدا، خودش، انسانهای دیگر و در برابر اجتماع و محیط زندگی اش مسئولیت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین محمد نقوی، تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان صفاشهر، در نشست بررسی عرصه های مسئولیت و امانتداری انسان که به همت معاونت تهذیب این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: هر انسانی در برابر دیگران و بالاخص در برابر زیر دستان خود مسئولیت دارد.

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان صفاشهر افزود: مسئولیت داشتن و مکلف بودن انسان امری است مسلم و پیامبران مبعوث شدند تا این مسئولیت بزرگ را بر انسانها عرضه بدارند و در انجام آن یار و مددکارشان باشند.

وی بیان کرد: انسان عقلاً و شرعاً موظف است خداوند را که مالک حقیقی و ولی نعمت همه موجودات است، بشناسد و در برابرش خضوع و عبادت کند. انسان باید در برابر دستورات خداوند که به وسیله پیامبران ارسال شده، تسلیم محض باشد و برنامه زندگی را از خدا بگیرد و به آن عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین نقوی خاطر نشان کرد: حضرت امام سجاد(ع) در رسالة الحقوق می فرماید که حق بزرگ خدا بر تو این است که تنها او را پرستش کنی و در عبادت چیزی را شریک قرار ندهی و اگر این عمل را با اخلاص انجام بدهیم خدا نیز اصلاح امور دنیا و آخرت مان را بر عهده می گیرد.

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان صفاشهر گفت: در محیط و جامعه اطراف ما همه امکانات و شرایط لازم برای رسیدن به هدف پیش بینی شده است و طبعاً همه موجودات مادی به سوی هدف خود در حرکت هستند، در صورتی که نه علم به هدف دارند و نه راه خود را انتخاب کرده اند بلکه خداوند است که نظام هستی را این چنین تنظیم کرده است.

وی با بیان این که در بین تمام موجودات، تنها انسان است که مسئولیت پرورش و تکمیل نفس خود را بر عهده دارد، ابراز داشت: پیامبران آمده اند تا صراط مستقیم تکامل انسانیت را در اختیار انسان ها قرار دهند و در پیمودن این راه کمک حال ما باشند، ولی انسان در انتخاب راه سعادت یا شقاوت ، آزاد و مختار است و مسئولیت پرورش و تکمیل نفس خویش را بر عهده دارد و جز از راه سعی و تلاش چیزی عایدش نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: خداوند در سوره نجم می فرماید که به انسان چیزی نمی رسد جز آنچه را که در رسیدن به آن سعی و کوشش کرده است، بنابراین انسان سازنده خویش است و این مسئولیت بزرگ بر دوش خودش گذاشته شده است. هر یک از اعضا و جوارح انسان نیز بر او حقی دارند که نسبت به ادای آنها وظیفه دارد.

*مسئولیت انسان در برابر اجتماع

حجت الاسلام و المسلمین نقوی به مسئولیت های انسان در مقابل اجتماع اشاره کرد و گفت: انسان موجودی اجتماعی است، زندگی اجتماعی انسان ها از یک نوع ارتباط و هماهنگی خاصی برخوردار است و بدون تعاون نمی تواند نیازهای خود را تامین کند.

وی افزود: بی تردید صلاح، فساد و ترقی جامعه در صلاح، فساد، سعادت افراد تاثیر فراوانی دارد؛ زیرا افراد در جمع زندگی می کنند و تربیت می شوند و از دیگران الگو می گیرند، پس باید به خواسته ها و تمایلات آنها توجه داشت، بنابراین انسان باید خود را از جامعه و جامعه را از خودش بداند. سعادت جامعه را سعادت خود و انحطاط آن را انحطاط خود بداند.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) صفاشهر افزود: موضوع مسئولیت اجتماعی انسان در احادیث ما با عنوان های مختلفی مثل مسئولیت در برابر خلق خدا، در مقابل مسلمین و مومنین، خانواده، قوم و خویش، همسایگان، پدر و مادر و فرزند بیان شده است که باید به آن اهمیت داد.

وی در پایان گفتروحانیون و مبلغین با توجه به این که وظایف اجتماعی انسان بخش مهمی از آموزه های اسلام را تشکیل می دهد باید در تعلیم و تربیت آنها نقش به سزایی داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha