دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام شمس

مدیر حوزه های علمیه استان یزد، از افزایش رشته های تخصصی در حوزه علمیه استان یزد خبر داد و گفت: در حال حاضر سه رشته تخصصی "امامت"، "حقوق و قضا" و "تفسیر" در استان یزد فعال هستند و از ترم بهمن نیز شاهد فعال شدن رشته تخصصی "شیعه شناسی" خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده برای سال تحصیلی 95-96 حوزه های علمیه استان یزد، اظهار داشت: برای سال تحصیلی پیش رو، 600 نفر داوطلب تحصیل در مدارس علمیه استان یزد بودند که از این تعداد 500 نفر در امتحانات مربوطه شرکت کرده و 100 نفر هم به صورت کمیسیونی داوطلب شدند.

وی افزود: از تعداد 600 نفر متقاضی حضور و تحصیل در حوزه های علمیه استان یزد، در مجموع 250 نفر را بعد از انجام مراحل مختلف گزینش از جمله مصاحبه، تحقیقات میدانی و ... پذیرش خواهیم کرد.

پذیرش نهایی ۲۵۰ طلبه

مدیر حوزه های علمیه استان یزد گفت: پذیرش فقط 250 طلبه برای سال تحصیلی جدید توسط مدیریت حوزه های علمیه استان یزد، به دلیل  کمبود فضا و محدودیت ها در این زمینه است و قطعا اگر فضای بیشتری داشتیم، گزینش ها، راحت تر صورت می گرفت تا داوطلبان بیشتری جذب حوزه شوند.

افزایش طلاب با ۱۶۵۰ طلبه

وی در خصوص آمار طلاب و اساتید حوزه های علمیه استان یزد گفت: در مجموع 1400 طلبه در استان یزد مشغول به تحصیل علوم دینی هستند که با اضافه شدن 250 داوطلب جدید در سال تحصیلی آینده، این آمار به 1650 نفر افزایش خواهد یافت.

حجت الاسلام و المسلمین شمس اضافه کرد: طلاب جدیدالورود به حوزه های علمیه استان یزد، در مقاطع مختلف تحصیلی سیکل، پایه هشتم، دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.

تدریس ۱۱۰ استاد

وی  گفت: همچنین 110 نفر به عنوان اساتید حوزه های علمیه استان یزد فعالیت دارند که از این تعداد، 100 نفر دارای حکم رسمی استادی حوزه از مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور بوده و فقط 10 نفر بدون حکم هستند که طبق ابلاغ جدید به مدارس علمیه، سال آینده این 10 استاد نیز باید حکم خود را از قم دریافت کنند.

مدیر حوزه های علمیه استان یزد، در خصوص تعداد مدارس علمیه فعال در استان یزد نیز گفت: در حال حاضر 12 مدرسه علمیه در استان یزد، دایر بوده و به فعالیت مشغول هستند و البته 2 مدرسه دیگر نیز در حال ساخت است.

رشته های تخصصی فعال

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص رشته های تخصصی فعال در مدارس علمیه استان یزد نیز گفت: در حال حاضر سه رشته تخصصی "امامت"، "حقوق و قضا" و همچنین "تفسیر" در مدارس علمیه استان یزد فعال هستند.

حجت الاسلام و المسلمین شمس افزود: رشته تخصصی امامت مخصوص طلاب سطح 3 حوزه، و علاوه بر آن رشته های تخصصی حقوق و قضا و همچنین رشته تفسیر، مخصوص طلاب سطح 2 حوزه می باشد.

رشته تخصصی شیعه شناسی راه اندازی می شود

وی گفت: البته طبق صحبت های صورت گرفته و رایزنی های انجام شده، از ترم بهمن 95، شاهد فعال شدن رشته تخصصی "شیعه شناسی" در  استان یزد خواهیم بود؛ همچنین با آیت الله ابوالقاسم علیدوست نیز صحبت هایی شده تا شعبه ای از مؤسسه حقوق و قضا در استان یزد نیز فعال شود تا شاهد فعالیت این رشته تخصصی در استان باشیم.

تدوین سند چشم انداز

مدیر حوزه های علمیه استان یزد، خاطرنشان کرد: برای سه سال آینده خود، برنامه ای تحت عنوان چشم انداز سه ساله حوزه یزد را تدوین کرده ایم که یکی از مهمترین آن ها، تربیت اساتید حوزه از بین طلابی است که در حال حاضر مشغول به تحصیل در حوزه های علمیه هستند.

وی در پایان گفت: همچنین یکی دیگر از مواردی که در سند چشم انداز حوزه علمیه استان یزد آمده، این است که طلاب باید از نظر پژوهشی به حد قابل قبولی رسیده و هر سال، حداقل یک مقاله علمی و قابل طرح در فضای علمی جامعه را ارائه کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha