شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که رسانه های عمومی باید در پاسخ به شبهات دینی بکوشند، گفت: فضای مجازی فرصتی ارزنده برای تبلیغ دین و معارف ناب اسلام به جهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مدرسه علمیه باقر العلوم(ع) مشهد با اشاره به مسئولیت های حوزویان در پاسخگویی به نیازهای روز جوامع بشری گفت:  هنگامی که از جایگاه دینی، اسلامی و شیعی سخن می گوییم باید متناسب با شناخت شرایط روز جهان بدانیم چه نکاتی ارزشمند تر می باشد. 
تنها تشیع در مذاهب اسلامی مدعی و اهل مناظره اند 
وی با بیان این که مخاطبین ما در کاتولیک، یهودیان و دیگر نژاد ها هیچ یک حاضر به مناظره و مباحثه نیستند، بیان کرد: من با بزرگان مذاهب  جلساتی را داشته ام و هر چه تلاش به مناظره کردیم اما هیچ یک وارد به بحث نشده و در بین مذاهب اسلامی تنها تشیع مدعی و اهل مناظره هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها پرچم دینی، معنوی که در جهان به توحید، عصمت و ولایت قائل بوده و همه مخالفین را به بحث های استدلالی دعوت می کند، اسلام خواند و خاطر نشان کرد: هیچ یک از مذاهب اسلامی به جز تشیع  در مقام عمل به مناظره وارد نمی شوند.
وی با بیان این که حضرت رضا(ع) در مناظرات هر گاه احساس می کردند طرف مقابل کم آورده مجلس را ختم می کردند، بیان کرد: قصد آنان شکستن طرف مقابل نبود، بلکه اثبات حق و حقیقت بود، اما امروزه عده ای پای مناظره ها وارد جنگ لفظی می شوند. 
رحیم پور ازغدی با بیان این که هر یک از مذاهب اسلامی در مناظره برای خود خط قرمز هایی دارند، یادآور شد: بهترین راه برای مناظره مذاهب اسلامی تقریب مذاهب است و مناظره برای ابطال مذاهب دیگر در ملا عام بی فایده و تقریبا ناممکن است که باید از آن دوری کرد. 
 
لزوم استفاده از رسانه های عمومی برای شبهه افکنی از تشیع 
وی با بیان این که رسانه های عمومی باید در پاسخ به شبهات دینی بکوشند، تاکید کرد: شما باید با افرادی در جهان مرتبط شوید که اگر نفرت نسبت به تشیع دارند، با شبهه افکنی شما برطرف شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که عده ای خالقیت را پذیرفته، اما خدای شارع را قبول ندارند، تصریح کرد: در شرق و غرب عالم این گونه بشریت نیز هستند که موضع گیری تند ندارند و معتقدند همه چیز را باید تا حدی به رسمیت شناخت اما نگاهشان گاهی خلاف اعتقادات است.
وی با بیان این که راجع به حق و باطل قضاوت قاطع کنید اما در خصوص اشخاص نه، افزود: آن کسی که بزرگترین گناه یا عمل صالح را انجام می دهد از عاقبت او مطلع نباشید، زیرا که رابطه انسان با خدا را تنها خداوند متعال می داند، در حقیقت کسی ممکن است کافر از دنیا برود اما کافر جهنمی نیست یا کسی ممکن است مسلمان شناسنامه ای بمیرد اما کافر باشد. 
رحیم پور ازغدی با بیان این که در دیدگاه های نظری حق و باطل قابل تفکیک هستند، ابراز کرد: مرز میان حق و باطل فتنه دشمنان است و وضعیت آنانی که صد در صد سیاه و سفیدند،  متفاوت است.
ضرورت دعوت به اسلام با بصیرت نسبت به ظرفیت های جهان امروز 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که زمانی روشنفکری نفی صریح ایمان دینی بود و امروز روشنفکری به منزله نفی همه ایمانها است، تصریح کرد: عده ای به جای ولایت خداوند متعال تابع ولایت شهوت پرستی هستند که این رفتار و منش پسندیده نیست.  
وی با بیان این که آمریکای ملعون در عین مبارزه با تروریسم شعار حقوق بشر و دموکراسی سر می دهد، اظهار کرد: در راستای فعالیت آنان برای تبلیغ و نشر دین نیز در هر نقطه ای از دنیا باید برای شناخت ظرفیت ها و مخاطب شناسی  دعوت به اسلام کنیم.
رحیم پور ازغدی با تاکید بر شناخت ظرفیت معرفتی مخاطبین و جامعه جهانی ادامه داد: دعوت به اسلام و تبلیغ فرمان خداوند متعال به انبیاء دستور داده شده بود که همه انبیا با تحمل و مدارا بدون شکاکی گری در این راستا قدم برداشته اند و به ترویج معارف ناب محمدی(ص) پرداخته اند. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که باید بدانیم با چه ذهنیتی مخاطبین پای تبلیغ می آیند اظهار کرد: اگر ندانیم این گزاره میان صدها گزاره دیگری که بناست به مخاطب منتقل شود چگونه منزلت پیدا می کند  نمی توانیم مبلغ خوبی باشیم. 
اسلام؛ پیشرو در ارائه استدلال های عقلی و شرعی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که هیچ دین و مذهبی به اندازه اسلام شیعی استدلال های عقلی ارائه نمی کند، بیان کرد: امروز شما با عده ای در جهان طرف هستید که الهیات عقلی و نقلی آنچنانی نداشته و این امر که هیچ دفاعی ندارند کار را برای شما ساده می کند، اما مشکل پیش رو این است که از چه جایی و بر سر چه مسائلی می خواهید سخن بگویید؟
وی با بیان این که مناظره در کشور و جدال بر سر ولایت و نفی آن نیست و همه تحت ولایت اند، اظهار کرد: ولی شما خداست و جامعه بدون ولایت معنایی ندارد، ما امروز در برابر ولایتی قرار داریم که منافاتی با حقوق بشر و آزادی بیان ندارد و همه اینها را تضمین می کند. 
رحیم پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تعابیری در فرهنگ اهل بیت(ع) وجود دارند که به فلسفه آن در بسیاری از موارد آگاهی نداریم، یادآور شد: برخی چیز ها همچون زمان مرگ و علم به باطل دیگران را خداوند نخواسته که بدانید زیرا که برایتان مضراتی به دنبال دارد. 
تاکید بر استفاده کارآمد از فضای مجازی در تبلیغ دین 
وی با بیان این که فضای مجازی در عین آسیب های موجود، خدمات خوبی را نیز ارائه داده است، گفت: من از دانشگاه کلمبیا تا فرانسه و دیگر کشور ها را رصد کردم که همه پای ماهواره و اینترنت فعال اند و می توان با ذهنیت مشترک جهانی اقدامات نوینی را دنبال کرد، اما در عین حال از این بابت که فضای مجازی به اسم آزاد اندیشی ذهن ها را منجمد می کند باید نگران بود و چاره اندیشید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha