یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر در فردی شعور دینی وجود داشته باشد، اما غیرت دینی و انقلابی و درد اصلاح جامعه وجود نداشته باشد، بی فایده خواهد بود و چنین شخصی در کوران حوادث، انقلاب را تنها خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، شب گذشته در یادواره شهدای روحانی مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد، با بیان این که تبلیغ، تمام شرایط و ضوابط بیان شده در مورد تعلیم و تربیت را داراست، گفت: تبلیغ، تعلیم و تربیت، اجتماعی است و شناخت مسئله، شرایط مکانی و زمانی، رده بندی مفاهیم، فصاحت و بلاغت، سطح و نیاز مخاطبو هر آن چه که در تعلیم و تربیت می آموزیم را بکار می گیرد.

وی با تأکید بر فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در مورد توجه هر چه بیشتر به فقرا و محرومان، عنوان کرد: افرادی که مست قدرت، ثروت و شهوت نیستند، صادقانه تر به سخنان انبیاء، اولیاء و عالمان دین گوش می کنند و به همين علت بيشتر پیروان انبیاء از این گروه بوده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری مسئولیت طلاب در قبال فقرا و مستضعفان جامعه، بیان کرد: آنچه روحانیت را زنده و محبوب نگه داشته، احساس مسئولیت در برابر طبقات محروم جامعه است و آن ها نباید فکر کنند که جامعه روحانیت از آنان فاصله گرفته است.

شور مذهبی شمشیری دولبه است

رحیم پور ازغدی با اشاره به اهمیت معرفی صحیح معارف اسلامی و آموزه های دینی به مردم و قرار دادن آن ها میان خوف و رجا، اظهار کرد: مبلغان نباید آموزه های دینی را طوری تبیین کنند که موجب یأس و یا احیاناً رجاء و امید کاذب مخاطبان شود.

وي با بیان این که معرفت صرفاً محدود به محفوظات نیست، گفت: اگر در فردی شعور دینی وجود داشته باشد، اما غیرت دینی و انقلابی و درد اصلاح جامعه وجود نداشته باشد، بی فایده خواهد بود و چنین شخصی در کوران حوادث، انقلاب را تنها خواهد گذاشت.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شور بدون شعور را نیز مورد سرزنش قرار داد و با تصریح بر این که شور مذهبی شمشیری دولبه است، عنوان کرد: احساسات و شور مذهبی اگر بر معارف اهل بیت(ع) متکی نباشد، بسیار خطرناک خواهد بود؛ اغلب فرقه های ساختگی دینی از درون شورهای بدون شعور مذهبی بوجود آمده است.

طلاب عرف ها، فرهنگ ها و اولویت ها را بشناسند

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: مبلغان باید تمام ابعاد وظیفه خود، ظرفیت ها، پیش فرض های ذهنی، حساسیت ها، ضریب هوشی، مسائل اولویت دار و احساسات مخاطبین را بشناسد و با توجه به آن ها تبلیغ دین کنند.

وي، تعلیم و تربیت و تبلیغ را دوطرفه دانست و افزود: گاهی مسئله ای در ذهن ما مهم و دارای اولویت است ولي در ذهن مخاطب در درجه چندم اهمیت قرار دارد؛ نباید بدون توجه به نیاز و اولویت های مخاطب دست به تبلیغ زد.

او، معیار فصاحت و بلاغت را تأثیرگذاری در مخاطب دانست و با اشاره به بروز مشکلات چند بعدی در جوامع کنونی، ابراز کرد: دنیای مدرن و مقتضیات خاص آن، سبک زندگی، روحیات، شرایط و اولویت های مردم را تغییر داده است؛ سؤالاتی که در اذهان وجود دارد چند برابر شده و برای پاسخ های دینی، رقبایی پیدا شده است.

رحیم پور ازغدی با اشاره به آیه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ...» (ابراهیم/ 4) و روایت «إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ»، تأکید کرد: طلاب باید تحولات، عرف ها، فرهنگ ها و زبان مردم مختلف را بشناسند و در هر محیط و هر زمانی به یک شیوه تبلیغ نکنند، چراکه زبان ها با ذهن ها گره خورده است؛ پیامبران نیز در تبلیغ خود از شیوه ها و سطوح مختلفی استفاده می کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقوا را از دیگر عوامل مؤثر در موفقیت مبلّغان برشمرد و گفت: تبلیغ، پرتاب کلمات میان مخاطبان نیست و اتصال روحی با آن ها در انتقال مفهوم و منظور بسیار مهم است؛ هر چه پارساتر باشیم، اثرگذارتر خواهیم بود.

وی در پایان سخنان خود مقابله با تحریف ها و تأویل های نابجا از قرآن و معارف دینی، مبارزه با خرافات، شناخت مقصد اصلی شریعت و بیان صحیح و سازگار ابعاد مختلف دین را از دیگر وظایف مبلغان معرفی و تصریح کرد: در اسلام تناقضی نیست و لذا نباید در بیان آن هم تناقضی باشد. شریعت یک مجموعه است و باید اخلاق، فقه، کلام، عقاید، نص قرآن و روایات را در جای خود بیان کنیم تا به سازگاری آن ها خدشه ای وارد نشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha