شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه / عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مراقب باشیم مردمی که ایستادند و برای انقلاب هزینه دادند، از صحنه خارج نشوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر حسن رحیم پور ازغدی، در همایش ملی قیام گوهرشاد در "تالار شهر" مشهد، با بیان این مطلب گفت: مسجد گوهرشاد در انقلاب و به طور غیرمستقیم در جریان های اسلامی نقش دارد که امروز موج حجاب در میان ملت ترکیه و اروپا ایجاد شده است.

وی به عناصر و مولفه های اصلی تحلیل حاکمان وقت این واقعه پرداخت و گفت: سندهای آنها نشان می دهد که نسبت به کشف حجاب، زمانبندی و تعیین آمار پیش بینی شده، داشته اند.

رحیم پور ازغدی افزود: پروژه کشف حجاب، کار رضاخان بی سواد نیست و نشان می دهد که پروژه ای هدایت شده از خارج کشور بوده و حتی یک نسخه برخی نامه های مربوطه به سفارت انگلیس ارائه می شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی این واقعه نخستین مقاومت دینی و خونین دسته جمعی بعد از سقوط کشورهای اسلامی می باشد، تاکید کرد: به هر قطعه ای از تاریخ اشاره می کنیم باید نسبت به تاثیر در آینده و عبرت گرفتن از آن توجه کنیم.

وی قیام گوهرشاد را نخستین جنبش زنان برای حجاب عنوان و خاطر نشان کرد: سندهای ارائه شده از مقاومت زنان در برابر کشف حجاب خبر می دهد.

رحیم پور ازغدی، درباره اهمیت حضور انقلابی زنان، یادآور شد: شروع موج انقلاب اسلامی به ۱۷ دی ماه ۱۳۵۶ در مشهد مرتبط است که بحثی در دفاع از حجاب بود.

وی به بیان دو خاطره شنیده شده از شاهدان آن زمان پرداخت و ابراز داشت: فردی که در آن دوران سرباز بود نقل کرده که سربازان را به سه دسته متدین، بی تفاوت و یهودی و بی قید و بند به مسائل، تقسیم کردند که دسته اول را بازداشت و گروه دوم را غیر مسلح و دسته سوم را مسلح کردند و آن شب صدای تیراندازی شنیده می شد.

این پژوهشگر حوزوی ارعاب را از اقدام هایی دانست که از مسجد گوهرشاد شروع شده که یکی از شاهدان تعریف می کند که تیراندازی بدون هدف انجام می شده و حتی افراد مجروح را زنده به گور کرده اند.

وی در بخشی از سخنانش به اهمیت عنوان اولیه و ثانویه مسائل و فتواها پرداخت و تبیین آن را منو به نگاه دینی، عقلی و مصالح و معنای عنوان خارجی در موقعیت و شرایط ایجاد شده، دانست‌.

رحیم پور ازغدی گفت : همایش هایی اینچنین باید نهادینه  گردد و مطالب به تفصیل و به طور علمی مطرح شود،  و گرنه نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

گفتنی است: در پایان این همایش از دو نوه شهیدان قیام گوهرشاد و سینا واحد، نویسنده کتابی با این عنوان  تقدیر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امید IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    سلام اونهای که هزینه دادند برای انقلاب الان دارن ریشه کسانی که میخوان انقلابی باشن میزنن در زاهدان ریشه میزنن طوری که دگه اون ریشه فقط بدرد اتیش میخوره
  • امید IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    0 0
    سلام من یه طلبه زاهدانی ام ولی بقدری از این روحانیون که میگن انقلاب و رهبری وووو زیاد دیدم و حتی حاظر نیستن که برای ولایت قدم برداریم همه کارمیکنن که خراب کنند هم نوع خودشو در هر لباسی هم که باشه کتر حسن رحیم پور ازغدی شما سخنران خوب ومطیع ولایت هستید ولی مال دنیا چشم خیلی ها کور کرده