یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست خبری همایش ملی مسجد گوهرشاد

حوزه/ اولین همایش ملی قیام گوهرشاد، پاسداشت شهدای این حادثه بزرگ، با پیام مراجع عظام و سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه، ۲۱ و ۲۲ تیرماه، در مشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر هادی وکیلی، دبیر همایش ملی گوهرشاد در نشست خبری پیرامون برگزاری این همایش در مشهد با انتقاد از تحریف این حوادث در سینما و برخی کتاب ها، گفت: این همایش علمی به بررسی ابعاد مختلف حجاب و تاثیراتی که در آن تاریخی گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه کمیته علمی این همایش از آبان 94 تشکیل و مرحله اجرایی آن آغاز شد، افزود: با اعلام فراخوان مقاله 110 مقاله علمی به این همایش رسیده است و نویسندگان مقالات اعضای هئیت علمی دانشگاه های کشور، دانشجویان ارشد و دکترا و اساتید حوزه هستند.

وکیلی بااشاره به مراسم افتتاحیه این همایش گفت: مراسم افتتاحیه با پیام برخی از مراجع عظام، سخنرانی دکتر حداد عادل، دکتر موسی حقانی و ... برگزار می شود، همچنین  سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی،آیت الله علم الهدی، برگزاری پنل علمی ازدیگر برنامه های این همایش دو روز خواهد بود.

 قیام گوهرشاد نباید به فراموشی سپرده شود

وحید جلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این نشست خبری گفت: کتابی  در سال های 59 یا60 منتشر شد که در آن با بعضی از رهبران قیام گوهرشاد همچون آیت الله سید عبدالله شیرازی، حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن و ... گفتگو شده و ابعاد مختلف این واقعه تلخ را بیان کرده اند.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آستان قدس رضوی و نهادهای فرهنگی کشور برای برگزاری این همایش اعلام همکاری کردند، افزود: ابعاد مختلف قیام گوهرشاد نباید به فراموشی سپرده شود.

در ادامه نشست خبری، وکیلی در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه درباره نقش روحانیت درقیام گوهرشاد گفت: آیت الله سید حسن قمی یکی از علما تاثیرگذاری و با مدیریت این عالم ربانی این قیام آغاز شد، همچنین آیت الله یونس اردبیلی ، آیت الله نهاوندی و شیخ بهلول از دیگر علمای تاثیرگذار در شکل گیری قیام مسجد گوهرشاد در مقابل کشف حجاب که به دستور رضاخان پهلوی صورت گرفت، در سال 1314 بودند.

گفتنی است، همایش قیام گوهرشاد با سخنرانی کارشناسان و مورخان دینی 21 و 22 تیرماه  سال جاری، در تالار شهر مشهد برگزار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha