شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

حوزه/ تعداد ۲۳۵۳۸۲ نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند که از این تعداد ۱۴۲۷۴۱ نفر در بخش مکتوب و ۹۲۶۴۱ نفر در بخش الکترونیک مشارکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مرتضی محمدزاده عصر شنبه در آیین اختتامیه استانی ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در قم با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های جشنواره ملی کتابخوانی رضوی گفت: این مسابقه هر سال به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در ایام دهه کرامت در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: امسال نیز این برنامه با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 31 استان اجرا و استقبال خوبی از آن شد.

مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ویژگی‌های جشنواره سال جاری گفت: در سال‌های گذشته تنها یک کتاب به عنوان منبع معرفی می‌شد ولی امسال سه کتاب برای سنین مختلف معرفی شد.

وی ابراز داشت: در جشنواره امسال کتاب «دوست مهربان کبوترها» ویژه کودکان، «اعترافات غلامان» ویژه نوجوانان و «امام علی بن موسی الرضا (ع)» ویژه بزرگسالان معرفی شد.

محمدزاده بیان کرد: امکان حضور خانوادگی، تشکیل 31 دبیرخانه در استان‌ها و امکان شرکت فارسی زبانان خارج از کشور از دیگر ویژگی‌‌های جشنواره امسال بود.

وی به ارائه آمار افراد شرکت کننده در جشنواره اشاره و تصریح کرد: تعداد 235382 نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند که از این تعداد 142741 نفر در بخش مکتوب و 92641 نفر در بخش الکترونیک مشارکت داشتند.

مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مشارکت 10012 خانواده با 30724 نفر در جشنواره اشاره کرد و گفت: 48505 نفر در بخش نقاشی کتاب «دوست مهربان کبوترها»، 65532 نفر در بخش کتاب «اعترافات غلامان» و 75494 نفر در بخش کتاب «امام علی بن موسی الرضا (ع)» شرکت کردند.

وی تعداد افراد حائز نمره کامل در سه بخش فوق را 45293 نفر خواند و افزود: میزان تقدیرها حدود دو درصد از این تعداد است که شامل 839 نفر در بخش فردی، 80 خانواده و 248 نفر کتابدار (در هر استان 8 نفر کتابدار) است.

محمدزاده استقبال چشمگیر مردم از این مسابقه را نشان از توجه و علاقه مردم به مطالعه دانست و تصریح کرد: 40 درصد بزرگسالان، 35 درصد نوجوانان و 25 درصد کودکان آمار شرکت کنندگان در این مسابقه بود.

وی با اشاره به اینکه حضور 48 هزار کودک در این جشنواره این پیام را برای ما دارد که نباید از آنها غافل باشیم، گفت: بایستی فرهنگ کتابخوانی در خانواده و از کودکی آغاز کنیم و این امر مهم می‌طلبد فضای بخش کودک را حتی در حد یک اتاق در هر کتابخانه‌ای پیش بینی کنیم.

مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابداران سربازان جبهه فرهنگی هستند، عنوان کرد: وظیفه کتابداران تنها دریافت و تحویل کتاب نیست و وظیفه سنگینی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارند؛ استقبال در خور توجه از این جشنواره نشان از وظیفه سنگین ما دارد.

وی اذعان داشت: امروز حرم امام رضا(ع) تنها زیارتگاه شیعیان و ایرانیان نیست، بلکه پایگاهی است برای همه آزادی خواهان جهان و ما باید برنامه‌هایی درخور امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) داشته باشیم.

محمدزاده خانواده محور بودن جشنواره امسال را مورد تاکید قرار داد و گفت: حضور خانواده‌ها در این جشنواره بسیار چشمگیر بود و کتابداران باید به این مساله توجه داشته باشند و به امید خدا بتوانیم خواندن را از کودکی آغاز کنیم.

وی هدف از چنین برنامه‌هایی که نهاد با مشارکت سازمان‌های فرهنگی برگزار می‌کند را توسعه و ترویج بحث کتابخوانی دانست و تأکید کرد: امسال که توسط دبیرکل نهاد به عنوان سال خواندن نامگذاری شده است وظیفه ما مضاعف خواهد بود و باید بیشتر به حوزه توسعه و ترویج کتابخوانی توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha