شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نرم افزار کتابخوان پژوهان

حوزه/ نرم افزار کتابخوان پژوهان قابلیت‌های کاربری و پژوهشی در محیطی زیبا و کاربرپسند، بستری برای ارائه کتاب‌‌های الکترونیکی در حوزه علوم ‌انسانی و اسلامی ایجاد کرده است.

مهندس محمد پهلوانی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به معرفی کتابخوان «پژوهان» پرداخت و گفت: این کتابخوان، سامانه پژوهشی توليد، توزيع و مطالعه كتاب الكترونيک با رعايت قانون كپي‌ رايت در مدیریت فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طراحی شده است.

وی ادامه داد: کتابخوان پژوهان قابلیت‌های کاربری و پژوهشی در محیطی زیبا و کاربرپسند، بستری برای ارائه کتاب‌‌های الکترونیکی در حوزه علوم ‌انسانی و اسلامی ایجاد کرده است.

*انتشار بیش از 200 کتاب به صورت الکترونیک در نرم افزار کتابخوان پژوهان در مرحله نخست

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: ایده اصلی تولید نرم‌افزار کتابخوان‌ همراه «پژوهان» بر مبنای رویکرد جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای حضور فعال‌تر در فضای مجازی و بین‌الملل و پاسخ به نیاز مخاطبان به محتوای غنی اسلامی در سراسر دنیا شکل گرفته است؛ بنابراین در مرحله نخست، تولید کتاب‌های الکترونیک در قالب برنامه‌های موبایل عملیاتی شد که بیش از 200 کتاب به‌صورت الکترونیک منتشر شده است.

مهندس پهلوانی ابراز داشت: در ادامه فعالیت پژوهشگاه در حوزه نشر دیجیتال، ایجاد یک فروشگاه کتاب به همراه کتابخوان اختصاصی در دستور کار قرار گرفت تا تمام آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب نرم ‌افزارکتابخانه همراه واحد، تولید و عرضه شود.

وی افزود: مقدمات فنی این طرح و عملیات طراحی و پیاده‌سازی آن در سال 94 آغاز شد و در اردیبهشت 95 همزمان با بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و با حضور سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نرم‌ا‌فزار «کتابخوان همراه پژوهان» رونمایی شد.

این فعال حوزه نشر دیجیتال با اشاره به مقوله امنیت محتوا ادامه داد: لایه‌‌های مختلف امنیتی در جریان طراحی نرم‌افزار کتابخوان همراه پژوهان پیش‌بینی شده است که کاربر «پژوهان» با حفظ امنیت محتوای ایجاد شده، مجاز به مشاهده تمام صفحات کتاب است.

*همکاری با نهادهای فعال در حوزه نشر

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به همکاری نهاد‌های فعال در حوزه نشر با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رونمایی از نرم افزار پژوهان در نمایشگاه کتاب سال 95، زمینه‌ساز توجه ارگان‌های فعال در تولید کتاب شد؛ در حال حاضر توسعه فنی و محتوایی پژوهان و افزایش تعداد و تنوع کتاب‌ها در دستور کار قرار گرفته است؛ بنابراین پس از ارائه آثار پژوهشگاه، تفاهم‏نامه‌هایی با دیگر سازمان‌های تولید‌کننده محتوای مکتوب از جمله مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)،‌ انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه، مؤسسه بوستان کتاب و معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی منعقد شد که نتیجه آن انتشار بیش از پانصد عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی و اسلامی است که به‌زودی این تعداد به بیش از دو هزار عنوان کتاب افزایش خواهد یافت.

*نگاهی بر قابلیت های نرم افزار کتابخوان پژوهان

مهندس پهلوانی با اشاره به قابلیت‌های نرم ‌افزار کتابخوان پژوهان تصریح کرد: کاربر بدون نیاز به اینترنت و به اصطلاح به ‌صورت آفلاین می‌تواند به مطالعه بپردازد؛ همچنین کتاب‌های خریداری شده همیشه در آرشیو حساب کاربری‌ مخاطب در سرور پژوهان محفوظ و در صورت پاکسازی و یا تعویض دستگاه، بدون نیاز به پرداخت دوباره‌ وجه قابل دریافت است.

وی اظهار داشت: مشاهده ناشر، نویسنده، حجم کتاب و امکان اشتراک‌گذاری از جمله دیگر امکانات این نرم‌افزار است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: ورق زدن کتاب، مشاهده صفحات کتاب، تنظیم نور صفحه، تغییر قلم به نَسخ، ایران سنس و نازنین همچنین اندازه آن، تنظیم فاصله بین خطوط، علامت‌گذاری متن کتاب و تغییر به حالت شب از جمله امکانات قابل توجه نرم افزار کتابخوان پژوهان است.

مهندس پهلوانی ابراز داشت: نرم افزار پژوهان از یک فضای اَبری اختصاصی، برای همگام‌سازی اپ با سایر گجت‌ها بهره می‌برد؛ بدین معنی که به همه کتاب‌های خریداری شده به همراه بوکمارک‌ها و یادداشت‌هایی که از قبل ایجاد شده در پِلَتفرم‌های دیگر دسترسی از این طریق همسان‌سازی اطلاعات کاربر در همه دستگاه‌ها انجام شده و امکان دسترسی به اطلاعات را در دستگاه‌های مختلف فراهم می‌کند؛ بنابراین کاربر می‌تواند هر زمان و هر مكان به كتابخانه شخصی، یادداشت‌ها و بوكمارک‌ها دسترسی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: کتاب‌های موجود در پژوهان به‌صورت PDF عرضه نشده؛ بنابراین به راحتی می‌توان از امکانات ایجاد شده برای تغییر متن مانند به ‌عنوان مثال اندازه قلم و دیگر مشخصات کتاب به دلخواه استفاده کرد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha