یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از نرم افزار کتابخانه جامع حج ۳

حوزه/ آیین رونمایی از نرم افزار کتابخانه جامع حج ۳ با حضور طلاب و فضلای حوزه های علمیه و سخنرانی مسئول بعثه مقام معظم رهبری و معاون فناوری اطلاعات قوه قضائیه در قم آغاز شد.

مدیرکل ارتباطات و تبلیغات مرکز نور در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: نرم افزار کتابخانه جامع حج ۳ تولید مشترک مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت است که حاوی متن کامل ۸۲۰ عنوان در یک هزار و پنج مجلد از آثار منتشر شده توسط حوزه نمايندگی ولیّ فقيه در امور حج و زيارت می باشد.

رحمانی افزود: مطالب این نرم افزار در موضوعات احکام و مناسک، ادعیه و حدیث، اسرار و معارف، اعتقادات و پاسخ به شبهات، تاریخ مکه و مدینه، سفرنامه و خاطرات، عتبات عالیات و سوریه، مباحث اجتماعی و سیاسی، مرجع و گوناگون و نشریات؛ ارائه و قابل دسته بندی می باشد.

وی ادامه داد: نمایش متن به همراه قابلیت های متنوع پژوهشی، ‌دسترسی به موضوعات کتاب از طریق فهرست گزینشی، جست و جوی ساده و پیشرفته ، امکان مقایشه متون مختلف برنامه با یکدیگر، متن کامل قرآن کریم با امکان جست ‌و جو در آیات و ارتباط واژگان متون با چند دوره لغت نامه، از قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

مدیرکل ارتباطات و تبلیغات مرکز نور گفت: از جمله ویژگی‌های نسخه ۳ کتابخانه جامع حج ارائه آن در قالب و ظاهر جدیدتری نسبت به نسخه ۲ می‌باشد تا دسترسی به امکانات پژوهشی و فنی نرم‌افزار برای کاربران با سهولت بیشتری صورت پذیرد، از دیگر ویژگی‌های افزوده شده در این نسخه، بخش آیات در کتب می‌باشد که امکان دسترسی سریع و یا جستجو در آیات موجود در متن کتب نرم‌افزار را فراهم آورده است.

وی ادامه داد: در بخش کتابشناسی نسخه جدید کتابخانه جامع حج نیز تغییراتی صورت گرفته است و کاربران می‌توانند به سادگی با جستجو در بین کتب براساس عنوان کتاب و یا نام پدیدآور، اطلاعات مفیدی از نسخه کتاب مورد نظرشان بدست بیاورند.

رحمانی بیان داشت: جستجوی پيشرفته در متن و فهرست كتب، انتقال متن به حافظه جانبی و یا انتقال مستقیم آن به نرم افزار word، قابلیت نمایش دو کتاب در کنار یکدیگر جهت مقایسه آن‌ها، ارتباط واژگان متون با چند دوره لغتنامه‌ با امکان دسترسی به ريشه و مشتق کلمات،  امکان چاپ متن مورد نظر کاربر، قابلیت تنظیم نمایش یا عدم نمایش اِعراب متون و نیز قابلیت‌های یادداشت‌برداری، نمايه‌ گذاري، حاشيه نويسي، رنگي كردن و علامت گذاري در متن، در کتابخانه جامع حج ۳ نیز ارائه شده است.

لازم به ذکر است متن «کتاب الحج»، «کتاب العمره» و «کتاب المزار» برگرفته از ۲۶۲ عنوان اثر فقهی و حدیثی شیعه و نیز بخش نگارخانه ای که در نسخه ۲ کتابخانه جامع حج ارائه شده بود در نسخه سوم این نرم افزار ارائه نشده است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha