یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خط حزب الله نگاه کلان سیاسی

حوزه/ واقعیّت ‌ها را هم باید دید. اگر چنانچه واقعیّت‌ ها را نبینیم، راه را درست نخواهیم رفت؛ امّا وجود واقعیّت ‌ها هم نبایستى ما را از راه ‌هایمان منصرف بکند...

به گزارش خبرگزاری«حوزه» پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، سرمقالۀ نشریۀ خط حزب‌الله (شمارۀ چهل ‌وهفتم) را با عنوان «مبنای حمایت یا مخالفت در نگاه کلان سیاسی» ارائه داده که در ذیل آمده است.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جماعات استان تهران، شاخص جدیدی را برای نگاه و تحلیل سیاسی تعیین کردند: "تحلیل سیاسی بر اساس بصیرت فرهنگی" زیرا اگر نگاه سیاسی بر پایه فرهنگ بود، خروجی آن، "جریان ‌شناسی، قدرت تحلیل و نگاه کلانی" خواهد بود که جلوی کوته ‌بینی را می‌ گیرد و تحلیل سیاسی را از دایرۀ محدودی که «همۀ چیزها را منحصر می ‌کنند در دوستی یا دشمنی با یک شخص» (۱۳۹۵/۰۵/۳۱) فراتر می ‌برد.

* سه ‌ضلعی آرمان- اصول- واقعیت

در نگاه کلان سیاسی «یک شخص یا یک جریان چه اهمّیّتی دارد؟ باید نگاه کرد، جریان ‌شناسی کرد.» (۱۳۹۵/۰۵/۳۱) این یعنی باید به ‌جای تمرکز بر افراد و جریان ‌های سیاسی و نگاه ‌های برش ‌خورده و سطحی، تحلیل روندها و جریان ‌ها با یک الگوی منطقی اصالت پیدا کند. اما برای نگاه کلان سیاسی در قالب یک سه ضلعی "آرمان ‌ها، اصول و واقعیات"، می ‌توان مدل ‌سازی کرد.

* آرمان

ضلع اول این چارچوب، آرمان ‌ها و اهداف است. بر اساس مدل نگاه کلان باید به حرکت عمومی جامعه نگاه کرد که «کدام طرف داریم می ‌رویم؛ آیا به ‌سمت هدف ‌ها داریم حرکت می ‌کنیم یا... داریم از هدف ‌ها دور می ‌شویم؟... در خلال این نگاه، تکلیف آدم ‌ها و اشخاص و گروه‌ ها و احزاب و جریان‌ ها روشن می ‌شود که آیا داریم به ‌سمت عدالت اجتماعی می ‌رویم؟ به ‌سمت استقلال واقعی دینی می ‌رویم؟ آیا داریم به ‌سمت ایجاد تمدّن اسلامی می ‌رویم، یا داریم به ‌سمت وابستگی به غرب و وابستگی به آمریکا و تحت ‌تأثیر قرار گرفتن نسبت به بافته ‌ها و یافته‌ های بی ‌مغز غربی ‌ها حرکت می ‌کنیم؟»(۱۳۹۵/۰۵/۳۱)

* اصول

مدل نگاه کلان در گام دوم به اصول می ‌رسد که چارچوب حرکتی را نشان می ‌دهد. اصولی که ریشه در محکمات و موارد پر تکرار در سخنان امام خمینی رحمۀ ‌الله ‌علیه دارند: «اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی»، «اعتماد به وعدۀ الهی و بی ‌اعتمادی به قدرت ‌های مستکبر جهانی»، «اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی»، «حمایت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با خوی کاخ ‌نشینی و اشرافی‌ گری»، «مخالفت صریح با جبهۀ قلدران بین ‌المللی»، «اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطه پذیری»، «تکیه بر وحدت ملی»، «حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن»، «تقوای دینی و سیاسی» و در یک کلام «انقلابی‌ گری»؛ زیرا «هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم»(۱۳۹۵/۰۳/۱۴) دشمن نیز در طرح نفوذ خود به ‌دنبال محو یا تحریف همین راهبردها و اصول است، «اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» (۱۳۹۴/۰۳/۱۴)

* واقعیات

رکن سوم در نگاه کلان سیاسی، شناختن و دیدن واقعیت است. «واقعیّت ‌ها را هم باید دید. اگر چنانچه واقعیّت‌ ها را نبینیم، راه را درست نخواهیم رفت؛ امّا وجود واقعیّت ‌ها هم نبایستى ما را از راه ‌هایمان منصرف بکند... امام بزرگوار، در مقابل واقعیّت ‌ها چشم خود را نبست، امّا کوتاه هم نیامد، راهبرد را فراموش نکرد.»(۱۳۹۲/۰۶/۱۴) این اتفاقاً همان نقطه ‌ای است که دشمن در طرح نفوذ به آن امید زیادی دارد «هدف اساسى دشمن این است که در دستگاه محاسباتى ما اختلال ایجاد بکند.»(۱۳۹۳/۰۵/۰۱) تا تصمیمات و رفتارها تحت تاثیر این نگاه غیرواقعی قرار گیرد و رفتار مطلوبی در مواجهه با پدیده ‌های سیاسی از طرف جریان انقلابی صورت نگیرد.

* مبنای حمایت از این و آن

اگر این مدل و نگاه کلان سیاسی به ‌درستی شکل بگیرد، آن وقت خیل عظیم جوانان مؤمن که «جزو معجزات انقلاب»(۱۳۹۵/۰۵/۳۱) هستند، با نگاه به افق و آرمان ‌ها در چارچوب اصول و راهبردها و با توجه به واقعیت ‌ها به ‌خوبی تشخیص می ‌دهند «که چه کسی دارد ما را به کجا می ‌برد، به کجا دعوت می ‌کند، به کجا می ‌کشانَد. آیا به ‌سمت اهداف اسلامی داریم حرکت می‌ کنیم؟ به‌ سمت تدیّنِ روزافزون جامعه داریم حرکت می ‌کنیم؟ یا آن ‌چنان ‌که دشمن مایل است، به ‌سمت بی ‌مبالاتی بیشتر حرکت می ‌کنیم، به ‌سمت دلباختگی بیشتر به اقطاب مخالف دین داریم حرکت می ‌کنیم.»(۱۳۹۵/۰۵/۳۱) این شاخص ‌هاست که سازندۀ تحلیل درست سیاسی است. با این نگاه کلان سیاسی است که جوان مؤمن و انقلابی در تعیین نسبت خود با مصادیق (افراد و جریان ‌های سیاسی) نیز تصمیم منطقی و عاقلانه خواهد گرفت و «معلوم می ‌شود که بایستی با زید باشیم یا با عمرو باشیم، یا از این حمایت کنیم یا از آن حمایت کنیم»(۱۳۹۵/۰۵/۳۱)

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha