یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
روستا آزاد

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه از برگزاری سومین همایش فضای مجازی پاک دردفتر تبلیغات اسلامی خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: فضای مجازی، از سوی مردم کمتر به عنوان یک فضای واقعی مطرح بوده است به همین جهت سازوکار خاصی برای این عرصه تعریف نشده است؛ به عنوان مثال نویسندگان و فعالان فرهنگی کمتربه این عرصه مینگرد که محصولات او شامل مباحث نظری و بیانی قرار است که در فضای مجازی نیز منتشر شود؛ اگر نگاه درست و منطقی باشد، قطعا در تولیدات نویسندگان و گویندگان نیز اثرگذار است.

وی افزود: هنوز ذهن فعالان فرهنگی و حوزوی ما درگیر کاغذ و صرفا فضای فیزیکی است و عمدتا دغدغههای فعالان، در عرصه مالکیت معنوی است؛ در حقیقت تصور بر این است که اگر آثار در فضای مجازی منتشر شد، مالکیت معنوی آن نویسنده از بین رفته است، ولی این مساله یک ظرفیت بسیار مهم فرهنگی است.

معاون دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: توجه به تولیدات متناسب با این فضا از دیگر ملزوماتی است که در این عرصه باید به آن توجه کرد؛ مولفههای تولیدات فضای مجازی با عرصه فیزیکی متمایز است؛ در این عرصه نیازمند فعالیت کوتاه و چند رسانهای و مختصر هستیم؛ فضاهایی چون عکس نوشته و کلیپ و... بیشترین کاربرد و مخاطب را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: فضای مجازی چون دارای آسیب و تهدید است؛ نگاه درست به این عرصه بهره مندی دقیق به فرصت و آسیب را بوجود میآورد؛ اگر صرفا به این فضا به عنوان یک فرصت بنگریم و از تهدیدات آن غافل شویم مخرب است چنانکه عکس این جریان نیز صادق است.

حجتالاسلام والمسلمین روستاآزاد گفت: این همایش محلی برای فکر و تامل و هم اندیشی در خصوص تلاش در جهت ایجاد فضای پاک؛ فضایی که مشکلات خاصی رابرای خانوادهها ایجاد میکند که این همه مسایل مرتبط باید ما را به تعمق و تامل و هم اندیشی ترغیب کند؛ مهمترین وظیفه امروز فعالان این عرصه، تولید ادبیاتی است که بتواند این فضا را به فضایی پاک و مفید مبدل کند.

معاون دفتر تبلیغات بیان کرد: محورهای این همایش شامل چیستی و امکان تحقق؛ بنیان‌های نظری، بنیان‌های نظری، شاخصها، ظرفیتها، ابعاد و چشم انداز فضای مجازی پاک؛ بررسی طرح کلان توسعه فضای مجازی؛ موضوع فضای پاک در الگوی توسعه و پیشرفت اسلامی-ایرانی و تجارب ملی و بینالمللی در سالم سازی فضای مجازی است.

وی افزود: از بخش فضای مجازی و آسیبها و فرصتها و تهدیدات این همایش موضوعاتی چون روابط فردی و اجتماعی در فضای مجازی، حفظ و تحکیم و صیانت از نهاد خانواده در فضای مجازی؛ تهدیدات و فرصتها در محیط فضای مجازی، بازیهای آنلاین و سرگرمی در فضای مجازی و شبکههای آنلاین تلوزیونی مورد نظر این جشنواره است.

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: در بخش فضای مجازی پاک، عناصر تاثیرگذار که یکی از محورهای این همایش است نیز ریز موضوعاتی چون نقش خانواده، دولت، سیاستگذاران نهادهای نظارتی، حوزه، مبلغان دینی و فعالان فرهنگی در فضای مجازی پاک بیان شده است.

حجتالاسلام والمسلمین روستاآزاد گفت: در بخش فضای مجازی پاک، قوانین و سنتهای ملی و دینی نیز موضوعاتی چون اخلاق فضای مجازی؛ فقه فضای مجازی؛ امربه معروف و نهی از منکر در فضای مجازی؛ فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی در فضای مجازی و الزامات حقوقی و قانونی فضای مجازی پاک مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهارکرد یکی دیگر از بخشهای این همایش فناوری در خدمت فضای مجازی پاک است که شامل ریز موضوعاتی چون نفش فناوری، زیرساخت و تکنولوژیهای جدید سختافزاری؛ نقش نرم افزارهای کابردی فرهنگی، بازی، سرگرمیهای مفید؛ ابزار توسعه فضای مجازی پاک؛ موتورجستجوی بومی و.... است.

معاون دفتر تبلیغات بیان کرد: دانشگاههای صنعتی شریف، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، مرکز مدیریت حوزه، جامعه الزهرا(س) بنیاد بازیهای رایانهای و جامعهالمصطفی(ص) از جمله ارگانهای تخصصی هستند که در این همایش حضور و مشارکت دارند؛ در حاشیه این همایش دو کارگاه تخصصی در عرصه جامعه شناسی شبکههای اجتماعی به ویژه تلگرام برگزار میشود.

وی  اظهارکرد: مهلت ارسال چکیده آثار از تا تاریخ 30مهرماه سال جاری و مهلت ارسال اصل آثار نیز تا تاریخ 30 آذرماه سال جاری خواهد بود؛ همچنین همایش فضای مجازی پاک نیز در17 تا 19اسفندماه ما امسال برگزار میشود؛ علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شماره تلفن 37743850 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha