دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر عندلیبی

حوزه/ برای ترغیب جوانان، ابتدا لازم است به آنان آموزش دهیم و قاعده هر کاری را به ایشان گوش زد کنیم. وظیفه روحانیون، منبری ها و دانشمندان دینی امروزه بسیار سنگین است؛ چرا که رغبت به تحصیل علوم دینی چندان بالا نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از فارس، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر عندلیبی تولیت مدرسه امام صادق(ع) شهرستان داراب، در جلسه آغاز رسمی سال تحصیلی جدید این مدرسه در جمع اساتید، طلاب و روحانیون این حوزه اظهار داشت: تعلیم و تعلم از منظر اسلام جایگاه ویژه ای دارد و پرورش انسان ها در گرو آن است.

وی افزود: برای دستیابی به آداب صحیح به آموزش آن نیازمندیم. تعالی علم و معنوی دانش پژوهان و اهل علم بستر مناسبی برای تادب به آداب اسلامی است.

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان داراب گفت: در آموزه های اسلامی تعامل میان شاگرد و استاد نیز آدابی داردکه با تکیه بر آنها می توان سایر آداب را آموخت.

استاد حوزه علمیه فارس بیان کرد: جایگاه علم، تعلیم و تعلم در نظام اسلامی بسیار رفیع است. سنت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز مملو از توصیه ها و برنامه ریزی ها برای توسعه ی علم و دانش در میان مسلمانان است.

وی خاطر نشان کرد و گفت: نخستین آیات قرآن ، هنگام نزول در غار حرا اهمیت علم و دانش را به خوبی نشان می دهد، لذا خداوند در سوره جمعه، پیامبر(ص) را به عنوان معلم معرفی می کند و می فرماید "هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ".

حجت الاسلام عندلیبی گفت: عالمان نه تنها در دنیا، بلکه در آخرت نیز جایگاه رفیعی دارند، این رفعتی فراتر از عبادت است و فراگیری دانش گاه فریضه و گاه فضیلت است.

وی ادامه داد: پس بنابراین جست و جوی دانش بر هر مسلمانی فریضه است و باید توجه داشت که جست و جوی دانش محدودیت زمانی نیز دارد.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) داراب تاکید کرد:  برای ترغیب جوانان، ابتدا لازم است به آنان آموزش دهیم و قاعده هر کاری را به ایشان گوش زد کنیم. طبیعی است وقتی آداب کاری را ندانند یا یک نوع رفتار خاص را به منزله ادب قبول نداشته باشند، نباید از آنها انتظار داشت مودب باشند و مطابق خواسته اعضای خانواده یا افراد جامعه عمل کنند.

استاد حوزه علمیه شهرستان داراب در جمع اساتید و طلاب این حوزه اظهار داشت: آموزش از ضروری ترین عوامل تحقق این عمل در زندگی افراد است.

حجت الاسلام عندلیبی گفت: اصل شناخت برای دستیابی به فضیلت های اخلاقی  به اندازه ای مهم است که حضرت علی(ع) می فرماید که سرسلسله فضایل، اگاهی است و لذا ریشه ی هر خیری را باید در آگاهی جستجو کرد و از این راه به بالاترین درجه خوشبختی رسید.

وی در پایان بیان کرد: وظیفه روحانیون، منبری ها و دانشمندان دینی امروزه بسیار سنگین است؛ چرا که رغبت به تحصیل علوم دینی چندان بالا نیست و جوامع بشری با کمبود دانشمندان و متخصصان دینی روبه رو است و این مسئله، نقش آفرینی حوزویان و روحانیون را چشمگیر می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha