شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر

حوزه/ امیرالحاج ایران با بیان این که طی ۱۴ سال گذشته ۹۰ هزار حاجی در موسم حج کشته شده اند گفت: با وکالتی که با بیش از ۴۰۰ خانواده شهید منا گرفته ایم به دنبال پیگیری این فاجعه از مجامع حقوقی بین المللی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسگر امروز  در همایش بررسی ابعاد سیاسی – حقوقی فاجعه منا در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات  اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد اظهارداشت: مسائلی که در سال گذشته از جمله سقوط جرثقیل و فاجعه منا در موسم حج رخ داد، مسائل ساده ای نیست و نباید گذاشت به سادگی به فراموشی سپرده شود.

عضو هیأت امنای دانشگاه علوم و حدیث افزود: چیزی که مدتهاست مرا رنج می دهد آن ست که بعد از انقلاب اسلامی حوادثی که تاکنون اتفاق افتاده، نه دقیق آن را ثبت کرده ایم و نه به شکل مطلوب و شایسته ای در محافل قانونی و بین المللی پیگیری شده است.

نویسنده کتاب « سفر به سرزمین خاکستری » ادامه داد: چرا ما نسبت به این وقایع و جریانات مانند کشتار حجاج ایرانی در سال 66 علی رغم تاکیدات امام (ره) و رهبری تلاش و اهتمام جدی به منظور رسیدگی به پرونده نداشته ایم، یا در جریان قضیه میرزا ابوطالب یزدی، حاجی که در مکه، رژیم آل سعود به دلایل واهی و تهمت گردن وی را زدند و با تحقیقاتی که شخصا انجام دادم به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کردم که در کتابی با عنوان« ابوطالب یزدی، شهید مروه» به چاپ رساندم.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری بیان داشت: امروز یکسال از فاجعه منا می گذرد و اگر کمی دقت کنیم مسائلی در جامعه و صدا و سیمای ما منعکس شد که در واقع آنگونه که باید دقیق باشد، نیست، بحث کاروان شاهزاده سعودی، حضور حجاج ایرانی در ساعت 10 صبح این موارد مطالب نادرستی است که در جامعه ما منعکس شد، ما در همان لحظه وقوع حادثه و بر حسب تجربه مطالب و شنیده ها را مستند کردیم، فیلم ها و عکس های متعددی آن روز را ثبت و ضبط کرد و حتی پس از بازگشت به میهن 822 مصاحبه با شاهدان فاجعه تهیه و مستندات آن را پیوست کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر با بیان این که بر اساس آمارهای پژوهشکده‌های سعودی طی ۱۴ سال گذشته ۹۰ هزار حاجی در موسم حج  جان خود را از دست داده اندگفت: با همه توان و ظرفیتی که داشتیم تمام مطبوعات داخلی و خارجی رصد کردیم و شواهد و مطالبی را که بدست آوردیم دقیقا مطابق با مستنداتی بود که از حجاج ایرانی شاهد فاجعه به دست آورده بودم، لذا با وکالتی که با بیش از 400 خانواده شهید منا گرفته ایم به دنبال پیگیری این فاجعه از مجامع حقوقی بین المللی هستیم.

وی افزود: راههای پیگیری موضوع از نظر حقوقی و سیاسی برای ما روشن است و همه ادله و مستندات موجود است، بحث این است که چرا این مساله و پیگیری آن جدی گرفته نمی شود؟ چرا سستی کرده و می کنیم؟ در سال 66 بیش از 400 زائر ایرانی با گلوله آل سعود شهید شدند و اگر الان از من بپرسید چه پیگیری های حقوقی صورت گرفت؟ پاسخی ندارم که بگویم.

نویسنده کتاب « حدیث قافله ها » ادامه داد: 1400 سال است که حج در سرزمین عربستان در حال انجام است چرا برنامه ریزی مناسبی از سوی آل سعود برای هر چه باشکوه تر و امنیت بیشتر این موسم الهی تدبیر نمی شود، همانطور که در صده های گذشته حجاج با بدترین شرایط امنیتی و بهداشتی در این سفر گام می نهادند و بعضا جان خود را از دست می دادند.

وی تصریح کرد: بر طبق آیات و روایات قرآن کریم و حقوق بین الملل آل سعود به دلیل سهل انگاری و عدم مدیریت مطلوب و حتی بر حسب شواهد و مستندات موجود جنایت در امداد رسانی باید پاسخگوی خون هزاران زائر فاجعه منا باشد.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و امیرالحاج ایران خطاب به وزارت امورخارجه و قوه قضائیه گفت: به جای اینکه در برخورد با مسائل به صورت شعاری وارد شوید،  پیگیری امور را عملیاتی کنید.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha