شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دار الافتاء مصر

حوزه/ مسئله استطاعت مالی برای هرکدام از روجین جداگانه محسوب می شود و هرگاه که یکی از آن ها (زن یا شوهر) به استطاعت مالی برسند، حج بر او واجب می شود؛ حال فرقی ندارد که شخص متسطیع شوهر باشد یا زن. از نظر شرعی لزومی ندارد که شوهر هزینه حج همسرش را بپردازد و زن هم ملکف نیست که هزینه حج شوهرش را تامین کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، دارالافتاء مصری فتوایی را پیرامون حکم شرعی هزینه حج همسر صادر کرده است که متن آن به شرح زیر است: حج از ارکان اسلام است و خداوند متعال در این باره می فرمایند: ﴿الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِى الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِى الْأَلْبَاب﴾. حج یک امر شرعی است که بر هر مسلمانی، چه مرد و چه زن واجب است و در صورتی است که مرد یا زن توانایی مالی و جسمی برای ادای مناسک حج را دارا باشند.

هم چنین در این فتوا آمده است که مسئله استطاعت مالی برای هرکدام جداگانه محسوب می شود و هرگاه که یکی از آن ها (زن یا شوهر) به استطاعت مالی برسند، حج بر او واجب می شود؛ حال فرقی ندارد که شخص متسطیع شوهر باشد یا زن. از نظر شرعی لزومی ندارد که شوهر هزینه حج همسرش را بپردازد و زن هم ملکف نیست که هزینه حج شوهرش را تامین کند. اما اگر یکی از آن ها من باب هدیه هزینه حج دیگر را بپردازد از لحاظ شرعی مانعی ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha