دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 394968
۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
مباهله

حوزه / یکی از آداب شهر مدینه زیارت مساجد این شهرمی باشد و یکی از مساجد مدینه، مسجد مباهله است که زوار و شیعیان اهتمام به زیارت آن دارند گرچه اهل سنت خوشایندشان نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،یکی از سیره های پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و اصحاب پیغمبر، ساخت مسجد در سرزمین خاطره هاست. هر جا واقعه ای رخ می داده یا حادثه ای برطرف می شده، برای ماندگار شدن آن خاطره، اقدام به ساخت مسجد می کردند؛ چنانچه برغار اصحاب کهف هم پیشنهاد ساخت مسجد داده شد.

 در صورت دفع حادثه و وجود واقعه، شکر لازم است و بهترین و راحت ترین شکر، سجده شکر است و مسجد جای سجده است.

 ای کاش ما هم در یادمان ها در جاهایی که دشمن حمله کرده و محل هایی که اتفاقات خاص و مهم به وقوع پیوسته، اقدام به ساخت مسجد کنیم.

رفعت مسجد

مسجد تنها بنایی است که می تواند رفیع و بلندمرتبه باشد. بنای آن بهترین مبلّغ و مروّج و عَلَم الاسلام و قُبّة الخیر و راهنمای گمشدگان در کوچه های جهل و نادانی و هُدیً لِلنّاس و از شعائر الله است.

 شعور مسجد

مسجد بنایی است که شعور دارد و می‌فهمد و خوشحال یا ناراحت می شود. او شاهد بر اعمال ماست. در قیامت به حضور ما در صبح و شام و در سختی ها و آسانی ها شهادت و گواهی خواهد داد و از گروهی که بدان بی‌اعتنا بوده‌اند، نزد خداوند شِکوه و شکایت خواهد کرد.

مسجد رصدخانه ای است که نه فقط این جهان یا آن جهان را، که هر دو جهان را  آن گونه که هست می توان دید. مسجد دورنمای مدینه فاضله است.

مساجد چون ستارگان برای آسمانیان می‌درخشند و همواره اطراف خود را روشن می کنند.

 مساجد مهمان‌خانه‌های رحمت و کرامت خداوندند  و این دو را به هر کس به هر نیتی که داشته باشد، عطا می-کنند.مساجد پناهگاه و سنگر مؤمنان به‌شمار می‌آیند.  خداوند از ما خواسته است که مساجد از جایگاه بلندی برخوردار باشند  و همواره تعظیم، تکریم، توقیر، تعمیر، تطهیر و تزیین شوند  و هیچ کس حق توهین و تحقیر این مکان‌های مقدس را ندارد.

مسجد دارالعمل قرآن

مساجد بهترین دارالقرآن،جامعة القرآن و با فضیلت ترین مکان برای تلاوت قرآن و تدبّر در آن و عمل به آن است

 و جدا کردن قرآن از مسجد و بردن آن به غیرمسجد، علاوه بر نداشتن سابقه در طول تاریخ و موفق نبودن تجربه، پیامدهای منفی بسیاری دارد.

 مساجد محکم‌ترین سنگرهای دفاع از نهضت حسینی هستند و تحلیل واقعه عاشورا در غیرمسجد به بهانه اینکه در مساجد نمی توان به قیام امام حسین  (ع) پرداخت،به یقین عواقبی مثل پیدایش عاشورای دیگری خواهد داشت. مسجدی که نتوان در آن به عاشورا پرداخت، باید پاکسازی شود و بالاخره هر چه باشد عزاداری در مسجد  نسبت به حسینیه ثواب بیش تری دارد و هر کاری که در مسجد جایز نیست در حسینیه هم نباید انجام بگیرد.

مساجد پررونق‌ترین نهاد برای رهبری نظام اسلامی و خالص‌ترین ستاد برای ولایت به‌شمار می‌آیند.

 مساجد محل تجمّع بهترین خلق خدا برای بهترین عمل هایند که از حضور باشکوه مؤمنان خوشحال می‌گردند و از فراق آنان ناله سر می دهند و از حضور مزوّرانۀ منافقان و آلودگان نیز ناراحت می شوند.

*موسسه مسجد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha