شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
یت الله اعرافی در دیدار دیرک وندرمان، رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان بلژیک

حوزه/ آیت الله اعرافی با تأکید بر این که باید ریشه های فکری و حمایت های سیاسی را از منابع مولد اندیشه های تکفیری برداریم، گفت: باید حمایت برخی از قدرت های غربی از کشورهای مولد اندیشه افراط گرایی دینی برداشته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی در دیدار دیرک وندرمان، رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان بلژیک و هیئت همراه، با بیان این که امیدواریم این دیدارها نتایج اثربخشی در تقویت روابط دو کشور داشته باشد، اظهار داشت: ما به عنوان حوزه علمیه قم و مجموعه های علمی آن، علاقه مندیم روابط خود را با کشورهای گوناگون و به طور خاص بلژیک توسعه و تعمیق دهیم.

وی با بیان این که روابط ایران و بلژیک از سابقه ای دیرینه برخودار است، اظهار داشت: روابط علمی، فرهنگی و دینی پایه های اصلی روابط خوب به شمار می روند؛ در صورت بهبود روابط در عرصه های علمی و فرهنگی؛ روابط رو به رشدی در عرصه های سیاسی و اقتصادی رقم خواهد خورد.

امام جمعه قم ضمن ابراز تأثر از فعالیت جریان های افراطی و تروریستی در کشور بلژیک، خاطرنشان کرد: هرجا حرکت های تروریسی حضور داشته باشد، برای ما مایه تأثر است، رویداد تروریستی سال های گذشته در بلژیک، خاطرات غم انگیز و تأثر آفرینی را به دنبال داشت.

* باید با پوشش دینی با افراط گرایی مواجهه نمود

آیت الله اعرافی تأکید کرد: امیدواریم این رفت و آمده ها راهی را برای غلبه بر افراط گرایی در پوشش دینی ارائه نموده، با این نگاه و حرکت، به راه های دقیق تر و مستحکم تری برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی دست یابیم.

* اشکال مختلف مواجهه بشر امروزی با دین

وی در ادامه با بیان این که مواجه بشر با دین در چند قرن اخیر، صورت های مختلفی را به خود دیده است، ابراز داشت: نخستین تئوری مطرح در این ادوار، حذف دین به طور کامل بود که در آن، ادیان الهی امری کاملا بدون ارزش و بها معرفی می شدند؛ این دیدگاه بدون برخورداری از نگاه اخلاقی و معرفتی، بر کنار گذاشته شدن دین و تعلق به عالم قدس تأکید می نمود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که در دومین دیدگاه دین به امور فردی، قلبی و مناسکی فرو کاسته می شود، خاطرنشان کرد: این دیدگاه دین را محدود در امور فردی، قلبی و حداکثر مناسکی معرفی می نماید.

وی سومین دیدگاه را همان افراط گرایی دینی دانست و ابراز داشت: این دیدگاه از نگاهی گنگ در تفسیر دین برخوردار بوده، ضمن پذیرش یک دین، عرصه را برای سایر ادیان تنگ می کند؛ این تفکر غیر از خود هیچ ارزشی برای دیگران قائل نیست و با نگاه افراط گرایی به آموزه های دینی، اعمال خشونت را از مبانی دین بر می شمرد.

امام جمعه قم چهارمین قرائت مرسوم در حوزه دین را قرائت حقیقی آن عنوان کرد و ابراز داشت: این قرائت ضمن تأکید بر جایگاه عبادی و اجتماعی برای دین، هیچگاه آن را در قلمرو فردی محدود نمی داند؛ در عین حال دین را حقیقتی سازنده عنوان نموده، از افراط و خشونت مذهبی پرهیز و بر گفتگوی میان ادیانی تأکید می نماید. قم و انقلاب اسلامی مبین و مفسر قرائت چهارم در این عرصه است.

* مهمترین مولفه های قرائت حقیقی دین

آیت الله اعرافی ضمن تبیین برخی از مؤلفه های قرائت حقیقی دین، اظهار داشت: در این قرائت عقل به عنوان ودیعه الهی و منبع مستقیم در شناخت و تفسیر دین؛ ارزشمند به شمار می رود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که این دیدگاه منحصر در تشیع و یا اسلام نیست، تصریح کرد: این دیدکاه را حتی در میان اهل سنت و یا مسیحیت نیز می توان مشاهده نمود.

وی با بیان این که جنگ دینی در این دیدگاه کاملاً مطرود شمرده می شود، اذعان داشت: در دیدگاه حقیقی اسلام مشترکات میان ادیان و مذاهب مهم شمرده شده، از آن به عنوان مبنای گفتگو برای ایجاد ارتباطات الهی انسانی یاد می شود.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به این که در این قرائت انسان مؤمن در قبال مسائل عام بشری احساس مسئولیت می کند، اظهار داشت: خانواده، محیط زیست، تروریسم، بهداشت، افراط گرایی دینی و ... از مهمترین عرصه هایی است که فارغ از تقسیم بندی های دینی، همه بشریت باید خود را در قبال آن مسئول بدانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مردم سالاری دینی را از مهمترین ویژگی های قرائت حقیقی دین عنوان کرد و ابرزا داشت: در این دیدگاه، انسان ها، خود رقم زننده سرنوشتشان هستند.

وی ضمن تأکید بر این که گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی مبتنی بر نظریه چهارم است، خاطرنشان کرد: دین مورد نظر این گفتمان در حیات اجتماعی حضور داشته، از بنیان های عقلی بسیار قوی برخوردار است.

آیت الله اعرافی در ادامه ضمن ارائه مقایسه ای از نظام سیاسی آل سعود و جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: در عرصه های مردم سالاری، حقوق زن، انتخابات و ...  نظام های حکومتی ایران و عربستان، تفاوت های فراوانی مشاهده می شود.

وی افزود: مقایسه نظام فکری، معرفتی، دینی و آموزشی مراکز این دو کشور به نوعی نشان دهنده رویکردهای معرفتی دو گفتمان حاکم بر آنهاست؛ در جای جای متون آموزشی مراکز دینی عربستان، تأکید بر گفتمان افراط گرایی دینی و نیز پیگیری خشونت های مذهبی موج می زند.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که دانش آموختگان جامعه المصطفی همواره بر دوستی و برادری با همه انسان ها تأکید می کنند، اظهار داشت: المصطفائیان بر جایگاه مهم حقوق بین الملل و مناسبات دینی و فرهنگی کشورها تأکید دارند.

وی به ترویج عقیده و اندیشه افراط گرایی در جهان اسلام به وسیله بدترین شیوه های خشونت آمیز اشاره نمود و اظهار داشت: این اندیشه و فکر در سوریه، عراق و نقاط مختلف جهان، خود را نمایان ساخته و در حال فعالیت است. اگر ریشه آن به درستی معالجه نشود، دامنگیر تمام جوامع بشری خواهد بود.

* باید ریشه های فکری و حمایت های سیاسی از منابع مولد اندیشه های تکفیری برداشته شود

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که باید ریشه های فکری و حمایت های سیاسی را از منابع مولد اندیشه های تکفیری برداریم، خاطرنشان کرد: باید حمایت برخی از قدرت های غربی از کشورهای مولد اندیشه افراط گرایی دینی برداشته شود.

وی با اشاره به این که صاحبان فکر و اندیشه باید به تحلیل رویکردهای فکری گفتمان های مختلف بپردازند، تصریح کرد: جامعه المصطفی همواره پیشتاز تحلیل رویکردهای فکری و معرفتی گفتمان های مختلف جهانی بوده، بر منطق اسلامی که فارغ از خشونت و درگیری است، تأکید می نماید.

مدیر حوزه های علمیه از شهر مقدس قم به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های فلسفی و دینی جهان اسلام یاد کرد و اظهار داشت: حضور ده ها مرکز دینی و علمی و نیز دستیابی به توفیقات علمی بی شمار در این دیار، نشان از اهمیت این شهر بین المللی دارد.

* آغوش قم برای بحث با هیئت های مختلف دینی و علمی جهان باز است

وی افزود: مراکز علمی و دینی شهر مقدس قم، ضمن تحلیل و بررسی همه مکاتب و اندیشه های دینی و فلسفی، آغوش خود را برای بحث با هیئت های مختلف دینی و علمی جهان باز نموده، در این رابطه با ادیان و تفکرات مختلف، نشست های متعددی را برگزار کرده است.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: اگر غرب برخی منافع زود گذر خود را کنار می گذاشت، مطمئنا بازتاب تروریسم و افراط گرایی مذهبی را در کشورهای غربی مشاهده نمی کرد.

وی ضمن تأکید بر مقاومت مشروع گفتمان انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: نگاه مقاومت در منطقه تفاوت های زیادی با اندیشه های افراطی و تکفیری حاکم بر منطقه دارد، تضعیف جایگاه مقاومت، قدرت بخشی به گفتمان های افراطی و تروریستی را به دنبال خواهد داشت.

* چشم پوشی غرب از منافع زودگذر راه علاج قرائت های ناروا از دین

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که قرائت های افراطی و ناروا از دین باید معالجه شود، ابراز داشت: برای دستیابی به این مهم باید ضمن اصلاح رویکردهای فکری و اندیشه ای، غرب باید منافع زودگذر که به نوعی حمایت از ریشه جریان های افراط گرایی است را حذف کند.

وی با تأکید بر این که نگاه ما در قم و المصطفی اسلام متعادل، عقلانی و معتقد به گفتگو میان ادیانی است که مسائل کلان بشریت را مهم می شمرد، تصریح کرد: ایران اسلامی بزرگترین سد مقابل تروریسم جهانی است؛ اگر ایران در کنار ملت عراق و سوریه قرار نمی گرفت، اکنون این دو کشور تحت سلطه کسانی بود که حضور پیروان سایر ادیان را بر نمی تابیدند و مسیحی را تنها به این بهانه که مسیحی است، به قتل می رساندند.

آیت الله اعرافی در پایان از اعلام آمادگی جامعه المصطفی برای گسترش تعاملات علمی، دینی و فرهنگی با مراکز مختلف کشور بلژیک، خبر داد و گفت: تقویت روابط علمی و دینی دو کشور ایران و بلژیک، دستاوردهای ارزشمندی را در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی رقم خواهد زد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha