جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی  در دیدار دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که سلامت معنوی باید در جامعه و حوزه سامان یابد گفت: تئوری پایه این مباحث در حوزه وجوددارد برای رسیدن به عرصه های جدید نیازمند تئوری پردازی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار با دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشورگفت: فعالیت های مرتبط به سلامت معنوی باید در حوزه سامان یابد.

وی افزود: زمانی، پژوهش های انجام شده در یک انجمن علوم انسانی را مرور می کردم که متوجه شدم، مقالات آنها به سه گروه تقسیم می شدند، نخست گروهی که ظاهر و باطن آن رنگ و بویی از اسلام نداشت.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: گروه دوم، مقالاتی بودند که ظاهر دینی داشتند، ولی روح عمیق اسلامی در آن وجود نداشت، ولی گروه سوم مقالاتی بود که مباحث اسلامی در آن نوشته شده ولی اجتهادی و عمیق نبود.

وی گفت: قصور در این کار به یک دانشگاه تنها بر نمی گردد؛ بلکه به ما نیز برگردد که باید تلاش بیشتری در این عرصه داشتیم؛ نتیجه آن که ورود در این مقولات جزو وظایف حوزه و دانشگاه است که دانشگاه باید در تعامل با حوزه به این مقولات بپردازد.

وی اظهار کرد: این ورود نیز کار بسیار حساسی است؛ زیرا به دلیل اینکه تئوری پایه این مباحث در حوزه وجوددارد برای رسیدن به عرصه های جدید نیازمند تئوری پردازی هستیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: این کار با سمینار سالانه فقط به جایی نمی رسد و باید در نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی جاپیدا کند؛ این عرصه نیازمند ایجاد ساختاری پژوهشی دارد.

مدیرحوزه های علمیه اظهارکرد: معنویت را گاهی می توان به عنوان یک عنصر فرابخشی که در عرصه های مختلف تاثیر گذار است در نظر گرفت؛ ولی یک زمانی معنویت را می توانیم یک ساحت در کنار ساحت های دیگر توضیح دهیم.

وی یادآورشد: همچنین باید از زاویه فکری و اخلاقی نیز مقوله سلامت معنوی را بررسی کنیم؛ در این زمینه باید به اولویت ها و طبقه بندی ها نیز توجه کنیم.

عضو شورای عالی حوزه یادآورشد: در این عرصه چندین مساله مورد توجه است؛ نخست باید مباحث در هم تنیده ای که در این عرصه وجود دارد مورد توجه واقع شود؛ دوم باید مبانی فلسفی و بنیادی سلامت معنوی را استخراج  کنیم؛ سوم اینکه مباحث فقهی و اخلاقی آن را استخراج نماییم؛ جهارم با نگاه منطقی این عرصه را شاخص سازی کنیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: از جمله نهادهایی که میتوانند با این ظرفیت همکاری کنند پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، موسسه  امام خمینی(ره) ،دارالحدیث و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جامعه المصطفی، مجمع عالی حکمت و... هستند.

وی گفت: در زمینه های مختلف نیز افراد و اشخاص حقیقی صاحب نظر نیز می توانند ورود کنند؛ همچنین می توان با ایجاد کارگروه یا شورایی از فعالان حوزوی و غیر حوزوی فعالیت های این عرصه را هماهنگ سازی کرد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در گذشته فعالیتی در خصوص سنجه های دین داری انجام شد که باید سلامت معنوی از دل چنین کلان پروژه هایی استخراج کنیم تا این عرصه از نظر علمی و پژوهشی روی ریل قرار گیرد؛ در این کارگروه تخصصی باید فعالانی که در عرصه اخلاق، عرفان، روانشناسی، تعلیم و تربیت و فقه و مشاوره کار کرده اند گردهم جمع شوند.

وی در پایان بر لزوم جمع آوری و ارایه فعالیت هایی که غربی ها تا کنون در این حوزه انجام داده بودند نیز تاکید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha