جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر حوزه های علمیه از مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه

حوزه/ آسیب شناسایی نخبگانی باید مورد بحث قرار گیرد تا از این طریق شاهد نتایج بهتری باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»  آیت الله اعرافی مدیر حوز های علمیه با حضور در مرکز امور نخبگان و استعداهای برتر حوزهای علمیه در جریان فعالیت های این مرکز قرار گرفت.

مدیر حوزه های علمیه در این نشست در سخنانی از فعالیت های خوبی که در این مرکز برای شناسایی و حمایت نخبگان و استعدادهای برتر تاکنون صورت گرفته تقدیر نمود و افزود: لازم است، طرح هایی مانند پروژه پژوهشی در موضوعاتی مانند دیدگاه‌های مطرح درباره ضرورت جدا سازی و یا عدم جدایی ممتازین و استعدادهای برتر درامر آموزش انجام شود.

وی بیان داشت: ده ها پروژه با موضوعات مختلف که یکی هم پروژه آسیب شناسایی نخبگانی است، باید در دستور کار قرار گیرد تا از این طریق شاهد نتایج بهتری باشیم.

 عضو شورای عالی حوزه افزود: در اجرای برنامه شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر در

 جایی که صف و مدرسه وجود دارد، باید  توانایی مدرسه در شناسایی نخبه و مسائل دیگر مورد لحاظ قرار گیرد؛ یعنی در برنامه ریزی باید مدرسه و صف بکارگرفته شوند، تا بتوانند با این مرکز همکاری کنند، اگر این قدرت، توانایی و قابلیت در مدرسه علمیه نیست در استان باید این فعالیت صورت گیرد.

آیت الله اعرافی افزود: لازم است مرکز امور نخبگان، در مواردی که ظرفیت وجود دارد، فعالیت را به مدارس و صف بسپارد و عمل نظارت بر مسائل را بر عهده گیرد.

۲۵۰ نخبه و 480 استعداد برتر و ممتاز شناسایی شده‌اند

در ادامه  این بازدید حجت الاسلام و المسلمین عماد از عملکرد و فعالیت مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر گزارشی ارائه داد و گفت: تا کنون در طی دو مرحله 480 استعداد برتر و ممتاز شناسایی شده‌اند در حوزه شناسایی شده اند.

وی بیان داشت: این شناسایی در سه مرحله انجام شده، در مرحله اول از طریق سامانه نجاح کسانی که در مقدمات بالای 19 و در سطوح یک تا چهار معدل بالای 18 دارند، پرونده تشکیل می شود و پس از تایید کاربرگ‌ها توسط تائید بخش های مختلف در حوزه مدیریت استان ، این پروندهپس از انجام مصاحبه‌های علمی و شخصیتی وارد کارگروه‌های تخصصی که نمایندگان معاونین ذیربط در آن حضور دارند،می شود و در مراحل بعد بر اساس امتیاز کسب شده به دو گروه ممتاز و استعداد برتر رتبه بندی می شوند.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه افزود: طبق اساسنامه مرکز، نخبه به فرد حوزوی برجسته و كارآمدی گفته شود كه اثر گذاری وی در تربيت، آموزش، توليد و گسترش علوم اسلامی و انسانی، تبليغ، فرهنگ و مديريت، محسوس باشد و هوش، خلاقيت، نبوغ فكری وی موجب سرعت بخشيدن به رشد و توسعه علمی و رشد فضائل اخلاقی جامعه گردد.

 حجت الاسلام و المسلمین عماد بیان داشت: نخبگان و استعدادهای برتر در پنج عرصه آموزش، پژوهش،تبلیغ، مدیریت و اخلاق شناسایی می‌شوند.

 وی بیان داشت: در بحث امور استعداد برتر طلاب حوزه، بحث حمایت و پشتیبانی  بسیار مهم است و باید طوری برنامه ریزی کرد که طلبه استعداد برتر بعد از طی مراحلی گرفتار آسیب نشود: اگر حمایت ها خوب صورت گیرد قطعا آسیب  ها هم کمتر می باشد.

آیت الله سید محمدغروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و عضو هیأت امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه نیز در این نشست گفت: در بحث شناسایی نخبگان هنوز ورود جدی نشده است، وی با تاکید بر اینکه استعداد برتر پژوهشی نیز به صورت مستقل  خواهیم داشت در حال حاضر عمده افراد شناسایی شده استعداد برتر آموزشی هستند و تعداد محدودی استعداد برتر پژوهشی شناسایی شده اند.

وی افزود: استعداد برتر؛ قطعا با نخبه فرق دارد و هر کدام دارای شرائط و مشخصاتی می باشند و نخبه اساسا کسی است که در موضوعات پژوهش، آموزش، تبلیغ و دیگر مسائل برتر باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha