یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کتابخانه آستان قدس رضوی

حوزه/ کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی رتبه نخست را در بین دیگر کتابخانه‌های دیجیتال کشور به خود اختصاص داده است و به بیش از ۱۴ هزار و ۶۷۳ عضو فعال در گوشه و کنار جهان خدمات‌رسانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مهندس علی ضرابی، مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: با افزایش منابع کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در شش ماهه ابتدای سال جاری، شمار منابع آن از مرز سه میلیون و 543 هزار منبع دیجیتال گذشت.

وی افزود: این کتابخانه با برخورداری از 410 میلیون شیء دیجیتال، نه تنها از نظر تعداد منابع بلکه از نظر تنوع منابع دیجیتال نیز رتبه نخست را در بین دیگر کتابخانه‌های دیجیتال کشور به خود اختصاص داده است و به بیش از  14 هزار و 673 عضو فعال در گوشه و کنار جهان خدمات‌رسانی می‌کند.

ضرابی با اشاره به اینکه محققان امکان درخواست منابع اطلاعاتی موجود در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را از طریق بخش خدمات تحویل مدرک دارند، بیان کرد: بیش از یک هزار و 700 منبع اطلاعاتی از طریق این بخش به محققان از ابتدای  سال جاری ارائه شده است.

وی ادامه داد: منابع منتشر شده توسط این سازمان در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در دسترس مستقیم پژوهشگران اقصی نقاط دنیا قرار دارد و دیگر آثار موجود به‌دلیل حفظ حق مؤلف، توسط بخش خدمات تحویل مدرک این کتابخانه به اشخاص حقیقی ارائه می‌شود و سازمان‌ها نیز در قالب اشخاص حقوقی با استفاده از اشتراک IP، امکان دسترسی به اطلاعات موجود را دارند.

مدیر کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از این کتابخانه به عنوان گنجینه‌ای از اطلاعات ناب و باارزش نام برد و گفت: این کتابخانه با شعار «هر خانه یک کتابخانه رضوی» فعالیت خود را در سال 1390 شروع کرد و حوزه فعالیت آن با تأکید بیشتر بر آستان قدس رضوی، اهل بیت(ع)، اسلام و ایران، تمام موضوعات دانش بشری را در بر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این کتابخانه پایگاه‌های اطلاعاتی مانند کتاب چاپی، مقاله، پایان‌نامه، کتاب خطی، کتاب چاپ سنگی، کتاب الکترونیک، سند و عکس به همراه پایگاه‌های موضوعی همچون پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)، امام علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها، حجاب و عفاف و آیت الله شهید مدرس در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

لازم به یادآوری است، اهل علم و پژوهش برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی http://digital.aqr.ir  مراجعه کرده و از خدمات این کتابخانه بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha