یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نمایشگاه نقاشی فلسطین با الهام از اشعار محمود درویش

حوزه/ ۷ هنرمند آمریکایی با الهام از یکی از شعار محمود درویش، شاعر مشهور فلسطینی، اقدام به برگزاری یک نمایشگاه نقاشی در ایالت ورمونت آمریکا کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از towardfreedom، هفت هنرمند آمریکایی از ایالت ورمونت و نیوهمشایر، با همکاری یکدیگر اقدام به تصویرسازی اشعار، محمود درویش شاعر پرآوازه فلسطینی کرده‌اند.
این نقاشی‌ها که بر اساس شعر معروف «به دیگران بیندیش» از محمود درویش کشیده شده‌اند، از سپتامبر 2016 در نمایشگاه هنر هاپ برلینگتون به نمایش گذاشته شده‌اند و تفسیر جدیدی از آثار این شاعر برجسته فلسطینی به نمایش می‌گذارند. در این تصاویر نداشتن آزادی بیان، نبود دسترسی به آب آشامیدنی برای مردم فلسطین، خوابیدن آوارگان فلسطینی زیر آسمان پرستاره، ایستادن در برابر تانک‌ها و دیوار آپارتاید اسرائیل از نگاه درویش دیده می‌شوند. این نقاشان آمریکایی هر کدام یک بند از شعر درویش را به تصویر درآورده‌اند.
میشل استایلز هماهنگ کننده پروژه می‌گوید: ما می‌خواستیم از طریق این آثار هنری مصائب و زندگی پرمشقت مردم فلسطین را به نمایش بگذاریم، زندگی دشواری که مشابه هیچ گروه دیگری در جهان نیست.

در تصویری که خانواده آوارگان فلسطینی در شب بدون سرپناه، زیر سقف آسمان خوابیده‌اند، مادر با نگاه پرمعنایی به روبرو خیره شده، و شعر درویش با یادآوری خوانندگان به کسانی که زیر سقف آسمان خوابیده و جایی برای زندگی کردن ندارند می‌نویسد: هرگاه که می‌خوابی و ستاره‌ها را می‌شماری، به دیگران بیندیش! 

محمود درویش در ۱۳ مارس ۱۹۴۱ در روستای البروه در شرق شهر عکا در فلسطین به دنیا آمد و دوران کودکی‌اش را در اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان سپری کرد. وی سال‌های زیادی از عمرش را در قاهره، بیروت، تونس و پاریس در تبعید گذراند.
او سپس به زادگاهش بازگشت و بارها به خاطر اشعارش علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی به زندان افتاد. درویش در دوران زندگی‌اش همیشه در حال سفر و گریز بود.
او بیش از سی دفتر شعر منتشر کرد و شعرهای او که بیشتر به آرمان فلسطین مربوط می‌شد. درویش در بین خوانندگان عرب و غیر عرب شهرت و محبوبیت داشته و برخی از شعرهای او به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
او مدتی عضو سازمان آزادیبخش فلسطین بود و در ۱۹۹۹ در اعتراض به پذیرش توافق‌های اسلو از این سازمان استعفا داد. محمود درویش در اوت ۲۰۰۸ در پی عمل جراحی قلب در تگزاس آمریکا در گذشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha