جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام و المسلیمن غفوریان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلیمن غفوریان گفت: متون اصلی عرفان نظری ما غالبا منظم نیست و نظام فکری منسجمی ندارد، شاید در آثار عرفان نظری محی الدینی کسانی که خواسته اند منظم عرضه کنند قونوی و قیصری هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» عضو هیئت علمی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در نشست علمی نگاهی به کتاب « مصباح الهدایه » امام خمینی(ره)، اظهارداشت: کتاب مصباح الهدایه ویژگی های یک متن درسی و پخته را دارد و از این رو باید متن درسی حوزه ها در عرفان نظری شود.

وی به کتاب شرح مصباح الهدایه اشاره کرد و افزود: هم عبارتهای امام و هم خود مطلب، پیچیده و مشکل است گرچه سراسر عرفان نظری علم آسان و سهلی نیست اما کتاب فروغ معرفت به خوبی این متون را ترجمه کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین غفوریان بیان داشت: ارائه تاریخ حساب شده و دسته بندی هایی که از بزرگان عرفان و نیز مقدمه ای که شارح در کتاب فروغ هدایت بیان کرده بسیار مغتنم و خواندنی است.

این محقق حوزه با اشاره به غربت علوم عقلی در حوزه های علمیه گفت: با این همه، همچنان می بینیم کسانی دل در گرو این عرصه سپرده و چنین اثاری را عرضه می کنند.

وی از مصباح الهدایه به عنوان کتابی مستقل نام برد و تصریح کرد: به عنوان مثال امام خمینی در شرح دعای سحر تابع دعای سحر است یا در تعلیقات قاضی سعید تعلیقه ای نوشته که تابع متن قاضی سعید است و در آثار دیگر هم چنین است اما در مصباح الهدایه ایشان فراز و نشیبها و دسته بندی را به اختیار خود بحث را تنظیم کرده است.

وی ادامه داد: مصباح الهدایه کاری بزرگ است در تنظیم و تنزیه مقامات عرفانی و محتوای عرفان نظری مساله دیگری است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه مصباح الهدایه شایسته شروح و تعلیقاتی است، اظهارداشت: در خیلی از رشته ها دروس رسمی و پخته ای در حوزه داریم اما در عرفان نظری اینچنین نیست بلکه در عرفان نظری نیازمند متن پخته و محکمی هستیم و به نظرم مصباح الهدایه از جمله متونی است که در عرفان نظری نوشته شده است منتها برای آغاز کار مناسب نیست. این کتاب نه فهم و نه تقریر و توضیح آن کار آسانی نیست اما ویژگی های یک متن درسی منظم و پخته را دارد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha