سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسملین علی عباسی، معاون پژوهش جامعه المصطفی

حوزه/ اربعین تجلی فرهنگ معنوی و انسانی در سایه سار امام حسین(علیه السلام) بوده، بررسی این پدیده مهم انسانی، دینی و فرهنگی برای اصحاب فرهنگ و رسانه های جهان، بسیار ارزشمند خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عباسی، بعد از ظهر امروز در دیدار تعدادی از فعالان دانشگاهی و فرهنگی کشور فرانسه با بیان این که ایران و فرانسه از سابقه تمدنی و فرهنگی کهنی برخودار هستند، تصریح کرد: کشور فرانسه مهد فرهنگ بوده، ایران با سابقه تمدنی چند هزار ساله، از فرهنگ بسیار غنی برخوردار است.

وی با بیان این که روابط فرهنگی و علمی ایران و فرانسه از سابقه ای چند صد ساله برخوردار است، اظهار داشت: از دوران صفویه تا کنون ارتباطات فرهنگی میان دو کشور ایران و فرانسه عمیق تر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به این که تصویری مثبتی از ملت فرانسه در اذهان مردم ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: این سابقه کهن و پیشینه مثبت، کمکی برای ترسیم و رسیدن به افق های روشن و توجه به همکاری علمی و فرهنگی مشترک است.

معاون پژوهش جامعه المصطفی افزود: اصحاب علم و فرهنگ باید با تلاش روز افزون، روابط خود را به منظور تعالی بشریت و هدایت ایشان به سمت کمالات الهی و انسانی تعمیق نمایند.

سخنران این نشست با بیان این که روابط علمی و فرهنگی از بنیادی ترین نوع روابط میان ملت ها به شمار می رود، اظهار داشت: جامعه المصطفی همواره از اجتماع و گفتگوی اصحاب علم و فرهنگ، برای تعمیق روابط علمی و فرهنگی ملت ها استقبال می کند.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های بین المللی جامعه المصطفی، اظهار داشت: جامعه المصطفی نمودی از عرصه بین المللی حوزه های علمیه بوده، تاکنون ده ها هزار نفر از 130 ملیت جهان را پذیرش نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که المصطفائیان سفیران و رابطان فرهنگی ملت های جهان هستند، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی در سه حوزه دانشی "علوم اسلامی"، "علوم انسانی و اجتماعی" و نیز "حوزه فرهنگ و زبان ها"، فعالیت های پژوهشی خود را ترسیم نموده است.

وی دانشگاه مجازی المصطفی را یکی از بارزترین فعالیت های بین المللی المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: جامعه المصطفی ضمن تأسیس موسسه الحکمه با برگزاری دوره های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی فراوان، میزبان اساتید و پژوهشگرانی از کشورهای مختلف جهانی بوده است.

معاون پژوهش جامعه المصطفی راه اندازی مراکز و واحد های مختلف آموزشی و پژوهشی در گستره جهانی را از دیگر اقدامات ارزشمند جامعه المصطفی در تبیین معارف ناب الهی عنوان کرد و یادآور شد: نمایندگی جامعه المصطفی در فرانسه، از سال گذشته راه اندازی شده، فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را آغاز نموده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به این که جامعه المصطفی عضویت اتحادیه های مختلف دانشگاهی را در کارنامه خود دارد، ابراز داشت: احترام به همه ادیان، مذاهب و فرهنگ ها، از سیاست های جدی جامعه المصطفی بوده، در این راستا با مراکز مختلف بین المللی در حوزه گفتگوی ادیان، مذاهب و فرهنگ ها ارتباطات علمی عمیقی ایجاد نموده است.

وی برگزاری دور های مشترک بین المللی با مراکز مختلف جهانی را از دیگر اقدامات ارزشمند جامعه المصطفی عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم این دیدار ها سرآغازی برای تعمیق همکاری های علمی و فرهنگی جامعه المصطفی با مراکز فرانسوی باشد.

معاون پژوهش جامعه المصطفی اعتدال گرایی و نفی هرگونه خشونت و افراط گرایی را از مهمترین تأکیدات جامعه المصطفی دانست و خاطرنشان کرد: المصطفائیان نفی خشونت گرایی دینی و مذهبی را سرلوحه فعالیت های علمی و پژوهشی خود قرار می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی افزود: جامعه المصطفی با نگاهی برگرفته از نگاه متعالی اسلام، رشته ها و گرایش های مختلفی را در حوزه ادیان و فرهنگ های بشری راه اندازی نموده است.

وی تدریس و تبیین گرایش های مختلف فلسفه را از ویژگی های نظام آموزشی جامعه المصطفی عنوان کرد و یادآور شد: جامعه المصطفی در عرصه های آموزشی و پژوهشی به زبان ها و فرهنگ های مختلف توجه ویژه ای دارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ضمن تأکید بر توجه روز افزون به همزیستی مسالمت آمیز در عصر کنونی، اذعان داشت:  افراط گرایی هایی که به نام دین ترویج می شود، به یکی از مهمترین چالش های بزرگ عصر تبدیل شده است.

وی با اشاره به این که متأسفانه در عصر کنونی شاهد تعلیم و تعمیق خشونت های مذهبی در برخی از مناطق اسلامی هستیم، اظهار داشت: متاسفانه دولتمردان کشورهای غربی ضمن دامن زدن به افراط گرایی ها، از دولت های منادی تفکر افراطی حمایت می کنند.

معاون پژوهش جامعه المصطفی با اشاره به این که امواج خشونت گرایی در جای جای جهان خود را نمایان خواهد ساخت، تصریح کرد: باید همه دلسوزان بشریت و اصحاب علم و فرهنگ در برابر خطر و چالش بزرگ عصر ایستادگی نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که سیاستمداران به لحاظ ملاحظات سیاسی و حزبی به چالش های مهم جهانی توجهی ندارند، خاطرنشان کرد: عدم توجه بایسته سیاستمداران به معضلات جهانی، وظیفه اصحاب علم و فرهنگ را دو چندان می کند.

وی ضمن تأکید بر تعمیق همکاری های فرهنگی المصطفی و مراکز علمی و فرهنگی فرانسه، اظهار داشت: جامعه المصطفی آماده هرگونه همکاری علمی و فرهنگی با مراکز بین المللی به منظور تعمیق ارتباطات فرهنگی ملت هاست.

معاون پژوهش جامعه المصطفی در ادامه سخنان خود به اجتماع بزرگ انسانی و دینی اربعین اشاره نمود و اذعان داشت: بررسی پدیده مهم انسانی، دینی و فرهنگی اربعین، برای اصحاب فرهنگ و رسانه جهان، بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی حرکت اربعین را تجلی فرهنگ معنوی و انسانی در سایه سار امام حسین(علیه السلام) عنوان کرد و ابراز داشت: توجه به سیره اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه امام حسین(علیه السلام)، که از شهیدان مبارزه با افراط گری بوده اند، برای همگان آموزنده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان با تأکید بر این که نگاه ملت های جهان متفاوت از آن چیزی است که غول رسانه های جهانی منعکس می کنند، اظهار داشت: ارتباطات علمی  و فرهنگی مراکز مختلف، راهکاری برای مقابله با تبلیغات منفی رسانه های استکباری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha