جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدرسه علمیه باقرالعلوم تهران

حوزه/ موسس و تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران، گفت: پژوهش محوری درحوزه از اهمیت خاصی برخورداراست لذا تبدیل حوزه ها ازمحیط آموزش محور به یک محیط آموزش ـ پژوهش محور، گامی مهم درنهادینه کردن فعالیت های پژوهشی در حوزه به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مجد، درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران، خلاصه ای از فعالیت های مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران را تشریح کرد.

*وقتی باغ تبدیل به حوزه علمیه می شود

موسس و تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با اشاره به تاریخچه تأسیس و فعالیت این مدرسه، اظهار داشت: قبل از انقلاب و در محل سر پل امامزاده معصوم تهران، باغ بزرگی وجود داشت که متعلق به شخصی به نام آقای کمپانی بود، اما رفته رفته این باغ بزرگ، به مرکز فعالیت روحانیت مبارز غرب تهران تبدیل شده بود.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران، آقای کمپانی، کل محوطه باغ خود را که حدود 15 هزارمتر مربع بود، بدون اجاره بهاء در اختیار بنده قرار داد تا در آن حوزه علمیه احداث کنم.

حجت الاسلام و المسلمین مجد اضافه کرد: مدتی بعد ایشان، سند زمین را به نام من زد و پس از کسر بخشی از زمین که متعلق به آموزش و پرورش بود و در آن یک دبیرستان قرار داشت، مابقی زمین به مساحت 2 هزار و 300 متر را وقف حوزه علمیه کردم؛ در نتیجه در سال 1358، مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران در 2 طبقه احداث شد.

حضور100 طلبه در48 حجره

موسس و تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران اضافه کرد: در هر طبقه از این حوزه 24 حجره و مجموعاً 48 حجره متعلق به طلاب دراین مدرسه علمیه قرار دارد. ضمن این که 4 مدرس بزرگ نیز برای تحصیل و تدرس درحوزه داریم.

وی افزود: کتابخانه مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) بیش از3 هزارجلد کتاب غنی و نسخ ارزشمند در موضوعات مختلف دارد که طلاب کتاب های مورد نیاز خود را از آن تأمین می نمایند. همچنین به دلیل وسعت مکانی حوزه، بعضاً از محل حوزه برای برگزاری امتحانات مرکز مدیریت نیز استفاده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مجد یادآورشد: در مجموع 150 طلبه و کادر در این مدرسه مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد حدود 100 طلبه تا پایه ششم، 20 استاد و مابقی کارکنان بخش های مختلف به شمار می روند.

تأمین هزینه ها به سختی انجام می شود

موسس و تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با اشاره به سحجت الاسلام والمسلمین سید محمود مجدخت بودن تأمین هزینه ها، گفت: هزینه های تعمیر، نگهداری و تجهیز مدرسه با تولیت است، اما به لطف خداوند منان هزینه ها را ازمحل کمک های مرکزمدیریت تهران، اخذ اجاره بهای مغازه های متعلق به حوزه و کمک های خیرین محل تآمین می کنیم.

وی افزود: درسال جاری بخش هایی از این مدرسه باقرالعلوم(ع) در دست تعمیرات اساسی قرار گرفت، و لذا نتوانستیم تعداد بیشتری طلبه جذب کنیم، اما ان شاء الله سال آینده ظرفیت پذیرش افزایش خواهد یافت.

تا 5 سال قبل 650 طلبه داشتیم!

موسس و تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با اشاره به مشکلات تأمین هزینه مدارس تابعه، اظهار داشت: تا 5 سال پیش 4 مدرسه تابعه این حوزه بودند که مشکل تأمین هزینه ها و انجام امورات باعث شد آن ها را مستقل نمائیم. آن موقع تعداد کل طلاب حوزه ما به 650 نفرمی رسید.

وی ادامه داد: این مدارس شامل مدرسه علمیه معیر در خیابان خیام، مدرسه و مسجد امام حسن مجتبی(ع) درشهرک غرب، یک مدرسه در شهر آبسرد دماوند و مدرسه دیگری هم در شهرکرج بودند که هم اکنون هرکدام از این مدارس به صورت مستقل مدیریت می شوند.

آموزش زبان عربی و انگلیسی

حجت الاسلام والمسلمین مجد در ادامه با اشاره به برنامه مختلف معاونت آموزش مدرسه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: دربرنامه های آموزشی، تابع مقررات و دستورات ابلاغی از مدیریت حوزه تهران هستیم، اما برای آشنایی طلاب با زبان های خارجی به عنوان لازمه حضور آنان در عرصه های بین المللی و وفق شرایط و نیاز، کلاس های آموزش محاوره زبان عربی و همچنین انگلیسی در مدرسه برگزر می شود.

موسس و تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران افزود: با درنظر گرفتن اولویت درس و با رعایت نظام آموزشی حوزه و تاکید بر استاد محوری در آموزش ، معتقدیم طلبه باید در کنار درس خواندن انقلابی و همیشه در صحنه تربیت شود و لذا براساس فرمایش حضرت آقا، بر تربیت طلاب بصیر و انقلابی بودن و ماندن آن ها تاکید داریم.

اعزام مستمرمبلغان به سطح منطقه

حجت الاسلام والمسلمین مجد با بیان این که معاونت تبلیغ مدرسه در تمامی برنامه های مذهبی و مناسبت ها فعالیت مستمر دارد، گفت: درایام محرم و صفر، ماه مبارک رمضان، اعیاد، ایام شهادت و مناسبت های ملی و انقلابی شاهد حضور فعال و مداوم معاونت تبلیغ حوزه بوده و طلاب مدرسه درهمه فعالیت های تیلیغی و مناسبتی همیشه درصحنه اند.

وی اضافه کرد: با توجه به نیازها و درخواست های رسیده به این حوزه، نسبت به اعزام مبلغ به اماکن مختلف درسطح منطقه به خصوص اعزام امام جماعت و کارشناس پاسخگویی به شبهات به مدارس، ادارات، نهادها و حتی خوابگاه های دانشجویی اقدام لازم به عمل آمده است.

توجه به تهذیب در کنار آموزش

موسس و تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران خاطرنشان کرد: در کنار توجه به فرآیندهای آموزش و تبلیغ، معاونت تهذیب این حوزه نیز برنامه های متنوعی درزمینه ای تربیتی – اخلاقی دارد که ازجمله ی آن ها آشنایی با سیره ی علمای بزرگ حوزه و دعوت از اساتید برجسته ی حوزوی از قم برای سخنرانی و آموزش زی طلبگی برای طلاب حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین مجد ادامه داد: تربیت معنوی و اخلاقی طلاب در حوزه های علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است و دراین راستا از هیچ تلاشی برای تربیت طلاب مهذب و با تقوی دریغ نمی کنیم.

آموزش توأم با پژوهش دراولویت است

وی، اهتمام به تحقیق و پژوهش را نیزازاولویت های حوزه باقرالعلوم خواند و عنوان کرد: پژوهش محوری درحوزه از اهمیت خاصی برخورداراست لذا تبدیل حوزه ها ازمحیط آموزش محور به یک محیط آموزش ـ پژوهش محور، گامی مهم درنهادینه کردن فعالیت های پژوهشی در حوزه به شمار می رود و باید اهتمام خاصی به آن داشت. دراین راستا طلاب مدرسه مقالات متعددی را  ارائه داده و حضور فعالی در جشنواره های علمی – پژهشی حوزوی مثل جشنواره علامه حلی داریم.

پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی

حجت الاسلام والمسلمین مجد با اشاره به راه اندازی سایت فعال مدرسه برای پاسخ گویی به شبهات نسل جوان، گفت: با عنایت به ضرورت حضور در فضای مجازی و لزوم پاسخ گویی به شبهات و القائات مسموم دشمنان و معاندان در شبکه های مختلف مجازی و رسانه های بیگانه ، سایت حوزه علمیه باقرالعلوم به طور مستمر و فعال همواره آماده ی پاسخ گویی به شبهات و روشن گری و بصیرت افزایی برای آحاد مردم به خصوص نسل جوان بوده و مورد استقبال وسیعی نیز قرار گرفته به طوری که در2 ماه اخیربیش از 800 مراجعه به سایت صورت پذیرفته است.

موسس و تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران تصریح کرد: کارشناسان و طلاب مجرب مدرسه با حضور مداوم و رصد سئوالات مختلف مراجعان، پاسخ های متناسب و مطلوب را به شبهات مطروحه داده و نسبت به تقویت مبانی دینی دربین جوانان فعالیت های گسترده ای دارند.

فعالیت های فرا درسی

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های پایگاه بسیج مدرسه باقرالعلوم(ع)، گفت: پایگاه بسیج مدرسه از پایگاه های فعال بسیج طلاب است و اکثر طلاب عضو فعال آن بوده و درفعالیت های آموزشی – تبلیغی بسیج در مقاطع مختلف مشارکت دارند.

موسس و تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران تصریح کرد: حضور در اردوهای راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، اردوهای هجرت، راهپیمایی های انقلابی، اردوهای سیاحتی - زیارتی و سایر برنامه های فرهنگی- مذهبی نیز این حوزه بسیار فعال است.

حجت الاسلام والمسلمین مجد در پایان گفت: در ایام اربعین امسال بیش ازنیمی از طلاب مدرسه باقرالعلوم(ع) در پیاده روی عظیم اربعین شرکت کرده و به زیارت مرقد مطهر سالارشهیدان اعزام شدند.

گفتگو: حسین شاملو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha