چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی

حوزه/ استاد حوزه، بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه و بهره مند شدن دانشگاه از بهره معنوی علوم حوزوی تاکید کرد.

آیت الله احمدی  فقیهی یزدی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ظرفیت های متعالی در حوزه و دانشگاه وجود داردکه اتحاد این دو را فراهم می کند.

وی افزود: با توجه به این مطلب که علم نور است و «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ»، و همان گونه که بزرگان ذکر کرده اند که این علم موجب نور می شود باید به ابعاد مختلف آن به دید دیگری نگریست.

استاد حوزه تصریح کرد: این علم که از مجرای الهی صادر شده، موجب نورانیت انسان گردیده و بعد به عالم بالا تقویت می شود و نورهای الهی منظم می شوند و این در حالی است که این نور از وجود جسمانی ما آغاز می شود.

آیت الله فقیهی یزدی بیان کرد: علم و ظرفیت های علمی اگر به مبدا اصلی و الهی خود متصل شود ظرفیت های عالی را برای انسان سازی و هدایت بشر فراهم می کند و کسی که دراین مسیر گام نهاد مشمول دعای حضرات معصومین(ع) می شود.

وی گفت: بر اساس مفاد بسیاری از روایات اینگونه برداشت می شود که توجه به علم و عالم ،باعث می شود که این نورانیت های الهی نیز شامل حال ما شود.

استادحوزه تصریح کرد: در همین راستا،  دانشگاه ها باید با اتصال به حوزه و ارتباط با علما و مراجع معظم تقلید و اساتید بزرگ اخلاق و ارزش هایی که در حوزه های علمیه وجود دارد استفاده صحیحی از این ارتباط برده و باعث ارتقای خود شوند.

وی گفت: از دیگر سوی حوزه نیز باید خود را مهیا و آماده کند که فیوضاتی که از عالم غیب می گیرد را به مراکز علمی ودانشگاهی که آماده پذیرش این فیوضات هستند ارائه دهد.

آیت الله فقیهی یزدی بیان کرد: اتحاد حوزه ودانشگاه در بحث نورانیت علم اهمیت بسیاری دارد که باید به آن مساله توجه خاص انجام شود، چون در مسایل مختلف وقتی به این اصل توجه کنیم، اصل حقیقت و درستی هر برنامه آن چیزی است که در عالم غیب تصویر شده است، لذا باید به این صورت توجه داشته باشیم که همانگونه که امام صادق(ع) فرمودند، ما نیز صبر می کنیم تا شب جمعه که این ارتباط با عالم بالا قوی تر  و علوم آل محمد(ع) سرازیر می شود باید خود را به عالم غیب متصل کنیم.

استاد حوزه یادآورشد: در ادعیه مکتب اهل بیت(ع) ذکر شده است، وقتی رحمت و عفو عظیم الهی انسان را فرابگیرد و این ارتباط بین انسان و خدا شکل گیرد آثار عافیت و علم به انسان چشانده می شود.

وی گفت: در همین راستا علمای بزرگی در تاریخ تشیع به این مساله توجه کردند و دیگران را نیز به این مساله متوجه کردند که باید این نورانیت را از خدا و علم غیب خدا گرفت؛ از جمله علامه که این مسایل را در تفسیر المیزان درک و بیان کردند و نوشتند که این برکات و مطالب از برکات نورانیت توجه به عالم غیب بوده است و به همین خاطر تمام اساتید دانشگاه ها و دانشجویان باید این ارتباط الهی را برقرار کنند و از ظرفیت های بلند معرفت های عالی حوزه های علمیه بهره بیشتری بگیرند.

آیت الله فقیهی یزدی اظهارکرد: همانطور که ذکر شده است که يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ،  معلوم می شود که همه باب فضل و معرفت و علم از سوی خداوند ایجاد ملی شود، ولی بشر باید این آمادگی رادر خود ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha