دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین شاکری رئیس دانشگاه معارف

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین روح الله شاکری گفت: اگر به صورت جدی به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه بپردازیم بسیاری از مسائل کشور حل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» رئیس دانشگاه معارف در همایش وحدت حوزه و دانشگاه با رویکرد آسیب‌ها و راهکارهای فرارو با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یکی از جدی‌ترین مطالبات انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: اگر اندیشه‌های امام خمینی(ره) را بررسی کنیم اهداف امام در طراحی این وحدت کاملا روشن است.

حجت الاسلام و المسلمین شاکری با بیان اینکه مرحوم شهید مفتح در سال 1340 در مجله مکتب اسلام اولین مقاله خود را با عنوان « وحدت مسجد و دانشگاه » به رشته تحریر در آورد، شاید دغدغه خیلی ها نبود بطوریکه در همان مدت کوتاهی که ایشان سرپرست دانشکده الهیات دانشگاه تهران شدند، نسبت به این تعامل و همکفری میان حوزه و دانشگاه عنایت ویژه ای پیدا شد و بعد از آن امام امت و سپس مقام معظم رهبری نسبت به انجام این محقق تاکید داشتند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به وحدت حوزه و دانشگاه کم توجهی شده است، ادامه داد: امروزه این وحدت در حد جلسات یادبود روز وحدت حوزه و دانشگاه است و اگر به طور جدی به این مهم بپردازیم بسیاری از مسائل کشور و دغدغه‌های علمی حل می‌شود.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه و این کم توجهی به عدم نهادینه کردن وحدت حوزه و دانشگاه بر می‌گردد؛ گفت: در بومی سازی علوم باید هر دو قشر حوزه و دانشگاه دخیل باشند، در حالی که هنوز هم بعضی از سرفصل‌های رشته‌های دانشگاهی از غرب گرفته و تدریس می‌شود.

وی افزود: دانشگاهیان و حوزویان در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه رسالت‌های مشخصی دارند که غفلت نسبت به این رسالت‌ها، در میان حوزه و دانشگاه فاصله و در جامعه گسست‌های مختلف را ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین شاکری با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: شهید مفتح به عنوان یک شخصیت برجسته حوزوی و دانشگاهی در راستای تحقق این هدف اهتمام جدی داشته است.

وی به برخی از تلاش‌های شهید مفتح در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: این شخصیت دینی برای انتقال آموزه‌های حوزوی به دانشگاه‌ها راهکارهای مختلف را دنبال کرد چراکه نسبت به تاثیرگذاری مثبت تعامل حوزه و دانشگاه در جامعه به خوبی آگاه بود.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با تاکید بر اینکه اکنون نیز وحدت حوزه و دانشگاه به شیوه مطلوب تحقق نیافته است، بیان داشت:‌ دانشگاهیان و حوزویان در راستای تحقق این هدف رسالت‌های مشخصی دارند که غفلت نسبت به این رسالت‌ها، در میان حوزه و دانشگاه فاصله و در جامعه گسست‌های مختلف را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هرچه به عقب برمی گردیم دغدغه وحدت میان حوزه و دانشگاه بیشتر از امروز بوده است، افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشی افزودند؛ تشکیل سمینارها، همایش ها و گردهمایی ها باید تا روزی که وحدت عملی و گسترده حاصل نشود باید ادامه داشته و الزامی است.

حجت الاسلام و المسلمین شاکری ادامه داد: طی این سالها در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه یا به صورت جدی به زبان نیامده و یا خیلی ساده از کنار آن گذر کرده ایم لذا دانشگاه معارف با حضوری عالمانه پا به عرصه فعالیت گذاشته است و با این دغدغه بیش از پیش به دنبال این هم افزایی و هم فکری می باشد تا زمینه ای برای هکاری های عملی میان این دو نهاد علمی کشور ایجاد کند.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha