جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اخلاق

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به برگزاری سومین همایش سراسری سالیانه اخلاق حوزه های علمیه به میزبانی اصفهان، گفت: فراخوان مقاله این همایش آغاز شده و تا بیستم فروردین سال ۹۶ ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» در اصفهان، پیرامون برگزاری سومین همایش سالانه اخلاق حوزه های علمیه کشور به میزبانی اصفهان اظهار کرد: امروزه در حوزه های علمیه به نحوی بعد آموزشی بر مسائل تهذیبی و اخلاقی سبقت گرفته و غالب شده که این امر زیاد مطلوب کلیت سیستم حوزه نمی باشد، چرا که می بایست همان طور که به مسائل آموزشی طلاب اهمیت داده می شود، به مسائل تهذیبی آنان نیز اهتمام شود.

وی با بیان این که مسائل آموزشی به دلیل بعد کمی، موجب بتوجه بیشتر طلاب به آن شده، خاطر نشان کرد: کمیت اعطای نمره از اساسی ترین دلایل اولویت آموزش بر تهذیب است، لذا وقتی جنبه اخلاقی بدون کمیت در نظر گرفته شود، طبیعتاً مورد غفلت قرار خواهد گرفت که می بایست این مسئله تصحیح شود.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی ادامه داد: همایش اخلاق به جهت معطوف نگاه مدیران به این امر مهم می باشد؛ لذا باید کاستی های رشد اخلاقی را شناسایی نمود و سپس با برگزاری ویژه برنامه های تربیتی، توجه طلاب را به سمت آن جلب کرد.

معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه عملیه اصفهان با اشاره به وضعیت تهذیبی حوزه های علمیه در زمان های قدیم، تاکید کرد: اگر به بررسی اهتمام طلاب قدیم به مسئله اخلاق بپردازیم، می بینیم با توجه به کمبود امکانات و دسترسی های سخت به علمای اخلاقی، باز هم طلاب بیشتر از امروز به پرورش روحیه اخلاقی خود می پرداختند.

وی یادآور شد: وضعیت جامعه کنونی به دلیل افزایش تهاجم فرهنگی، مطلوب نیست، بنابراین باید برای طلاب جدیدالورود برنامه های مدونی را طراحی نمود که بیشتر به اخلاق اهمیت دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی افزود: توجه به اهمیت رشد اخلاقی طلاب از جمله مسائل مهمی است که در بین آموزش‌های روزمره حوزه ها گم می شود و این امر نیاز به توجه در این مهم را دو چندان می کند، یکی از مهمترین ویژگی های این همایش بررسی راهکارهای عملی در رسیدن به مباحث اخلاقی‌ در حوزه ه است.

وی خاطرنشان کرد: فراخوان مقاله این همایش در ۲۶ محور کلی ارائه شده که هویت طلبی و حداقل‌ها برای یک طلبه، انگیزه تحصیل علوم حوزوی و عوامل تضعیف آن، اهمیت خودسازی و تزکیه برای طلبه، آسیب شناسی اجتماعی و رفتاری طلاب، ریشه‌های نظام طلبگی، طلبگی و معیشت و... از جمله آنهاست

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان  ابراز کرد: آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه سومین همایش سالانه اخلاق  بیستم فروردین ماه 96 خواهد بود و زمان برگزاری همایش  چهاردهم اردیبهشت ماه 96 است .

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha