جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
قوه قضائیه

حوزه/ بیشتر اشکال ما این است که هنوز قبول نکرده‎ایم این احکامی که در بخش قضاوت صادر می‎شود، احکام الهی است؛ قبل ازهرچیز باید به خدا تقرب کنیم؛ در تهجد دل شب است که فهم بوجود می‎آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام والمسلمین خلیلی در مراسم تودیع و معارفه دادستان استان گفت: بر اساس منابع دینی اگر کسی میخواهد حکم به حق کند، باید عالم باشد ولی با علم وراثه و نه با علم دراسه؛ اگر علم الوراثه نباشد حکم انجام میشود ولی به حق نیست.

وی افزود: علم الوراثه زمانی کسب میشود که انسان به مقام خلیفه اللهی برسد؛ اگر انسان نماینده خدا یا نمایاننده صفات خدا شدیم میتوانیم حکم به حق کنیم.

رئیس دادگستری استان قم بیان کرد: در روایات بیان شده است، قاضی باید اهل تهجد و نماز شب باشد وکسی که اهل نماز شب نمیخواند نباید به سمت نماز شب برود.

حجتالاسلام والمسلمین خلیلی اظهارکرد: مرحوم صاحب جواهر بیان میکند که تکلیف با بلوغ عقلی واجب میشود؛ ولی برای قضاوت باید به کمال عقل رسید؛ اگر به سمت خدا تقرب نکنیم باید در احکامی که صادر میکنیم شک کنیم.

وی گفت: بیشتر اشکال ما در این است که هنوز قبول نکردهایم که این احکامی که در بخش قضاوت صادر میشود، احکام الهی است؛ قبل ازهرچیز باید به خدا تقرب کنیم؛ در دل شب است که فهم بوجود میآید؛ به قول آیتالله العظمی جوادی آملی محیط بر انسان تاثیر دارد زیرا وقتی در قم هستم، فهمی دارم و وقتی در شهر دیگر هستم این فهم تغییر میکند.

رئیس دادگستری قم  با اشاره به تجربیات برزگر گنجی در مدت خدمت خود در قم گفت: دادستان قبلی قم تجربه بسیار موفقی در قم داشتند و امیدواریم این تجربه در مراتب بالاتر به کار گرفته شود.

وی افزود: موفقیت دادستان قبلی در ایجاد امنیت در استان کاملا مشهود است و ایشان با تمام توان در خدمت شهر کریمه اهل بیت(ع) بودند و امیدواریم که این تجارب به بهترین شکل انجام در عرصههای مختلف متجلی شود.

رئیس دادگستری استان قم بیان کرد: امتیاز دادستان جدید استان نیز شناخت دقیق وی با تشکیلات و نیروی انسانی و مشاهده کامل عملکرد دادستان پیشین بوده است.

حجتالاسلام والمسلمین خلیلی اظهارکرد: دادستان جدید باید از تجارب معاونان و نیروی انسانی دادستان پیشین به خوبی استفاده کند، زیرا این ظرفیت عظیم باعث ایجاد فضای امن در استان شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha