یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کارگاه سواد رسانه ای برای طلاب گنابادی

حوزه/ در حال حاضر رسانه ها هیچ کدام شبیه دیگری نیستند و در فضای باز رسانه ای هر روز فکر های جدیدی شکل می گیرد و روحانی که می خواهد وارد فضای مجازی و یا رسانه شود، حتما باید سبک جدید و کار نویی داشته باشد تا بتواند مخاطب خود را جذب کند.

احمد یوسفی رهنی، کارگردان صدا و سیما در حاشیه برگزاری اولین دوره کارگاه سواد رسانه ای طلاب مدرسه علمیه امام رضا(ع)گناباد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار کرد: رسانه های خارجی مانند فاکس نیوز  سئوالاتی در سطح کلان مطرح می کنند و شبهات را ایجاد می نمایند که طی چند لایه این شبهات به ایران می رسد و به مرور در بدنه مذهبی ایران نیز مطرح می شود.

وی ادامه داد: برخی از سئوالاتی که امروز مردم در جامعه از روحانیت می پرسند نتیجه طرح هایی است که رسانه های خارجی مطرح کرده اند.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: آنچه امروز جوانان ما در تلگرام مطالعه  و یا کلیپ هایی را مشاهده می کنند حرف های درجه سه ای هستند که از رسانه های خارجی منتشر می شوند.

یوسفی خاطرنشان کرد: رسانه با استدلال و منطقی که ما در کتاب ها می خوانیم یک شکل نیست و دنیایی متفاوتی دارد و درک یک طلبه و روحانی از رسانه باید یک درک درستی باشد، بخصوص در مورد رسانه های جدید که پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

این مدرس رسانه گفت: رسانه، دانشگاه است؛ یعنی باید مردم را تربیت کند و حرف های مفید گفته شود که یک نگاه نخبه گرایانه است، به طور مثال یکی از مشکلات جدی که در حوزه رسانه در حال حاضر داریم این است که رسانه های ما بیشر به سمت سرگرمی رفته اند.

 یوسفی افزود: رسانه بیشتر شبیه علم کلام است تا فلسفه، به این معنی که وارد کلاس فلسفه که می شوید، ایمان و استدلال خود را کنار بگذارید و منطقی بحث کنید اما در کلام علمی است که بعد از ایمان شکل می گیرد.

وی ادامه داد: رسانه بیشتر شبیه کلام است، یعنی اول تصمیم می گیرند که در ابتدا چه پیامی به شما برسانند و بعد برای آن محتوا تولید می کنند.

این کارشناس رسانه اذعان کرد: در حال حاضر رسانه ها هیچ کدام شبیه دیگری نیستند و در فضای باز رسانه ای هر روز فکر های جدیدی شکل می گیرد و روحانی که می خواهد وارد فضای مجازی و یا رسانه شود، حتما باید سبک جدید و کار نویی داشته باشد تا بتواند مخاطب خود را جذب کند.

یوسفی گفت: بسیاری از پیام ها نباید به صورت مستقیم داده شود و باید از روش ها و شگردهای رسانه ای استفاده کرد، زیرا اگر مستقیم بیان شود مخاطب خود را پس می زند و اثر گذاری خود را از دست می دهد.

وی در توصیه به طلاب بیان داشت: شما باید مطالب خود را به شکلی ارائه کنید تا هر دو طیف مذهبی و غیر مذهبی از آن استفاده کنند و این کار بدون دانستن شگردهای رسانه ای مکن نخواهد شد و امروز برای یک مبلغ، انتقال پیام با استفاده از ابزارهای مختلف یک مسئله بارز و با اهمیت است.

حوزویان جوانان را از گمراهی نجات دهند

حجت الاسلام صولت حیدری نیز در حاشیه این کارگاه گفت: امروز رسانه ها حجم زیادی از انرژی خود را به ایجاد شبهات برای جوانان گذاشته اند و اگر طلاب از بحث رسانه عقب باشند در آینده نخواهند توانست ارتباط درستی با جوانان برگزار کنند.

مسئول  فرهنگی مدرسه علمیه امام رضا(ع) گناباد افزود: امروزه شاهد کانال های متفاوت و متنوع ماهواره ای و تلگرامی هستیم که در حال گنجاندن عقاید و تفکرات خود بر نسل جدید می باشند و وظیفه روحانیون است که با این نوع تحرکت مبارزه کند و جامعه را از گمراهی در بیاورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha