شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی-مدیر حوزه خراسان شمالی

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: کسی که عفت پیشه می‌کند اجرش از شهید بالاتر است، گفت: بنابراین باید عفت در مقام، ثروت و شهوت را رعایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت سالاری مکی، شامگاه شنبه در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد  با بیان اینکه چهار قسم فضائل اخلاقی داریم، اظهار داشت: حکمت، عفت، غضب و اراده قوی ازجمله این چهار قسم فضائل اخلاقی به شمار می‌روند.

وی با اشاره به حکمت به‌عنوان نخستین فضائل اخلاقی افزود: آدم حکیم کسی است که عمل زشت را انجام نمی‌دهد و زمانی که می گویند مثلاً نگاه حرام تیری است از  تیرهای شیطان، باید متوجه شوند که نگاه حرام چه مشکلاتی را برای وی به وجود می‌آورد که این تعبیر را برای آن آورده‌اند، و دوام حکمت نیز به اندیشه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سالاری مکی ادامه داد: درصورتی‌که انسان موقع انجام اعمال به عواقب آن بیندیشد و از انجام کارهای زشت و ناپسند خود را بر حذر بدارد، این آدم حکیم می‌شود.

وی با بیان اینکه امام علی (ع) فرمود: آدم باعفت و باغیرت رتبه‌اش از رتبه ملک بالاتر است، گفت: امیرالمؤمنین فرمودند: فکر نکنید که مجاهدی که در راه خداوند جان خود را فدا کرده است و شهید محسوب می‌شود، اجرش بسیار بالاست، کسی که بتواند گناه کند اما گناه نکند و عفت پیشه کند، اجرش از شهید نیز بالاتر است.

دبیر شورای حوزه علمیه استان خراسان شمالی با تأکید بر اهمیت رعایت عفت در مقام، ثروت، شهوت، اظهار داشت: پیامبر (ص) فرمود: سه چشم هست که در فردای قیامت گریان نمی‌شود اما بقیه چشم‌ها گریان می‌شوند و آن‌هم چشم کسی است که از عظمت خداوند به گریه افتد و دوم چشمی که از حرام خدا چشم فروبسته و سوم نیز چشمی که در راه خدا شب نخوابیده است و شب‌زنده‌داری کرده است.

وی با بیان اینکه سومین موردی که امام جواد (ع) نیز می‌فرمایند که باید رعایت کنید فروخوردن خشم و غضب است، گفت: ريشه خشم و غضب بايد ايماني باشد و تعصب انسان مؤمن نسبت به خداوند است، اگر كسي به ساحت خدا بی‌حرمتی كند و يا به ساحت مؤمنان به خدا، آنگاه جاي خشم و غضب است و در غير اين صورت خشم انسان خداپسندانه نيست.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: داشتن اراده قوی و اینکه شخص بتواند خودش را در تمام موارد کنترل کند و عدالت داشته باشد، نیز ازجمله فضائل اخلاقی است که موجب احسن الحال می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha