شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
طلاب جامعه الزهراء

حوزه/ حجت الاسلام جوادی گیلانی با بیان این که انسان با تفقه در دین به کمال انسانی می رسد، تصریح کرد: انسان تا زمانی که به فهم دین نائل نشود و به مبدأ و مقصد خود توجه نکند، به کمال حقیقی و انسانی دست نمی یابد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  مراسم عزاداری در سالروز شهادت امام محمد باقر(علیه‌السلام)، امروز با حضور اساتید، طلاب و کارکنان جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت الاسلام محمدهادی جوادی گیلانی به تبیین حدیثی از امام محمدباقر(علیه‌السلام) پرداخت و افزود: امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: «الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ اَلتَفَقَّهُ في الدّين وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ، وَ تَقْدِيرُ الْمَعِيشَةِ؛ کمال و بلکه همه کمال انسانی در فهم در دین و احکام آن، شکیبا بودن در ناراحتی‌ها و مصائب و برنامه‌ریزی درست در اقتصاد زندگی است».

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) افزود: فهم، تعقل، تفقه، نگاه به هستی و شناخت عالم از جمله کمال‌های درونی انسان است که فرد را به کمال حقیقی می رساند.

حجت الاسلام جوادی گیلانی به واژه «تفقه فی الدین» در این حدیث اشاره کرد و اظهار داشت: همه انسان‌ها می‌توانند تفقه در دین داشته باشند؛ فهم دین مراتبی دارد و باب تفقه در دین برای هر انسانی باز است.

وی با بیان اینکه انسان با تفقه در دین به کمال انسانی می رسد، تصریح کرد: انسان تا زمانی که به فهم دین نائل نشود و و به مبدأ و مقصد خود توجه نکند، به کمال حقیقی و انسانی دست نمی یابد.  

*عقل در مملکت وجود انسان کامل، فرمانده کل قوا است

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) به حدیث دیگری از امام باقر(علیه‌السلام) اشاره کرد و بیان داشت: امام محمدباقر(علیه‌السلام) فرمودند: «اَلعِلْمُ خَلِیلُ المُومِنِ وَ الحِلْمُ وَزِیرُهُ وَ العَقلُ اَمِیرُ جُنُوده؛ دانش دوست مومن و بردبارى وزیر و عقل امیر جنود انسان است».

حجت الاسلام  جوادی گیلانی با بیان اینکه عقل در مملکت وجود انسان کامل، فرمانده کل قوا است، افزود: انسان در درون خود قوای متعدد دارد؛ زمانی که انسان سیر علمی و عملی را طی کند، آنگاه عقل، امیر مملکت وجود فرد می‌شود.

وی با بیان این که فقه در دین شامل فقه اصغر و فقه اکبر است، تصریح کرد: فقه اصغر شامل فروعات دین و فقه اکبر شامل شناخت ذات الهی، شناخت اسمای الهی، مبدأ، معاد و حشر می شود.

*فقه رایج حوزه‌های علمیه یکی از بخش‌های تفقه در دین است

استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه فقه رایج حوزه‌های علمیه یکی از بخش‌های تفقه در دین است، تأکید کرد: همه انسان‌ها می‌توانند تفقه در دین داشته باشند، اما مراتب آن برای انسان‌ها متفاوت است.

حجت الاسلام جوادی گیلانی در پایان اظهار داشت: همه افراد می توانند در ساحت‌های عقل نظری و ایمان و عمل صالح، تفقه در دین داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha