یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه زهد در دنیا نخستین شرط طلبگی است، گفت: توفیق خدمتگزاری دین نشانه انتخاب الهی است و خدمتگزاران دین، منتخب خداوند هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی در نشست ماهانه با طلاب خوابگاهی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با موضوع «زی طلبگی»، عنوان کرد: «زی طلبگی» به معنای تصویری از طلبه مورد خاص قرآن و عترت است و این که طلبه تراز انقلاب اسلامی کدام است.

خدمتگزاران دین انتخاب شده از سوی خداوند هستند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به دعای ندبه، اظهار داشت: این دعا مجموعه عجیبی است که مشابه آن را در دعاهای دیگر نمی‌توان یافت و بنا به یک نقل از امام صادق(علیه‌السلام) و بنا به نقل دیگر از امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: دعای ندبه با تاریخ نبوت و ولایت شروع می شود و در فرازهای اولیه آن می خوانیم: «الَّذِینَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِک وَ دِینِک إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِیلَ مَا عِنْدَک مِنَ النَّعِیمِ الْمُقِیمِ؛ آنانکه تنها برای خود و دینت برگزیدی، آنگاه که برای ایشان اختیار کردی، فراوانی نعمت پابرجایی که نزد توست، نعمتی که تباهی و نابودی ندارد».

وی ادامه داد: ما در این فراز می خوانیم که خداوند برای خود و دینش افرادی را برمی‌گزیند، بنابراین هر فردی نمی‌تواند در خدمت خدا و دین خداوند باشد و باید انتخاب شود.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: انتخاب افراد برای خدمت به خدا و دین خداوند بر اساس معیارهایی چون پاکی ها و ظرفیت ها است و باید عنایت هایی شده باشد تا فردی در این مسیر قرار گیرد.

توفیق خدمتگزاری دین نشانه انتخاب الهی است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به فراز «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَک ذَلِک وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ» اشاره کرد و افزود: اگر ما توفیق خدمتگزاری خداوند و دین خدا را داشته باشیم، نشانه انتخاب الهی است و باید خدا را شاکر و سپاسگزار بر این نعمت بزرگ باشیم.

وی در ادامه به خاطره ای از شهید هاشمی نژاد از علمای بزرگ مشهد اشاره کرد و گفت: در زمان پیش از انقلاب، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، شهید هاشمی نژاد، مرحوم طبسی و مرحوم محامی هسته های مرکزی بودند که مسائل انقلاب را در مشهد و خراسان برنامه ریزی می کردند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: شهید هاشمی نژاد نقل می کرد که دیداری با حضرت امام خمینی(ره) قبل از تبعید داشتیم، ایشان فرمودند که خیلی غصه اسلام را نخورید، غصه خودتان را بخورید؛ اسلام مانند آبی است که اگر از اینجا در زمین فرو رود، از جای دیگر بیرون خواهد آمد؛ پس غصه خودتان را بخورید که توفیق خدمتگزاری از دین از شما سلب شد.

زهد یکی از شاخصه های مهم طلبه است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه یکی از شاخصه های مهم طلاب به عنوان خدمتگزاران دین، زهد است، تصریح کرد: زهد به این معنا نیست که دنیا نداشته باشیم، بلکه بدین معناست که تعلق به دنیا نداشته باشیم.

وی ادامه داد: دنیا داشتن متفاوت از تعلق به دنیا داشتن است، برخی دنیا دارند، تعلق هم دارند؛ برخی دنیا دارند، اما تعلق ندارند، برخی افراد هم هستند که دنیا ندارند، اما تعلق به برخی مسائل دنیوی دارند.

خدمتگزار خدا و دین خدا به دنیا دلبسته نیست

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه خدمتگزار خدا و دین خدا به دنیا دلبسته نیست، به زندگی مرحوم حاج احمد نراقی، نویسنده کتاب معراج السعاده اشاره کرد که در حالیکه دارای باغ و مزارع و مال فراوانی بود، اما دلبسته به مال دنیا نبود.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اضافه کرد: برخی افراد دل در گروی مسائل دنیایی مانند زمین، ماشین، خانه و یا حتی عنوان دارند که اینها نیز وابسته به دنیا هستند؛ بنابراین ببینیم دل در گروی دنیا داریم یا نه؟.

وی به آیه 176 سوره اعراف اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَي الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ؛ و اگر می خواستیم او را با این آیات(و علوم و دانشها) بالا می بردیم، اما او به پستی(دنیا) گرایید و از هوای نفس پیروی کرد».

دلبستگی به دنیا ما را از درِ خانه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) دور می کند/اولین شرط طلبگی، زهد در دنیا است

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با تصریح بر اینکه دل خود را از دنیا آزاد کنیم، تأکید کرد: ما نباید در خدمت دنیا باشیم، بلکه دنیا باید در خدمت ما باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: گاهی دلبستگی به یک وسیله خانه مانند پرده، فرش، زندگی، ماشین، اسم و عنوان ما را از درِ خانه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) دور می کند و به درِ خانه دیگران می برد.

وی با بیان اینکه اولین شرط طلبگی، زهد در دنیا است، عنوان کرد: تقاضا می کنم از امروز تعلق های خود را بشمریم و ببینیم چه مواردی دل ما را می کشد و در انتخاب ها یک طرفه می کند؛ آنچه که دل ما را به غیر خدا وابسته کند و معیارهای ما را تغییر دهد، دنیایی است و وابستگی به دنیا برای ما مصیبت می آورد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha