یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج)

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: در روايات آمده كه تا آمادگى‌هاى لازم فكرى و فرهنگى در جامعه براى پذيرش و يارى امام زمان(عج) پديد نيايد، ظهور حضرت محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، به مناسبت سالروز آغاز امامت ولی عصر(عج)، شب گذشته مراسمی در مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار با حضور طلاب، اساتید و خانواده های آنان برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام حکمت حکیمی فر اظهار داشت: يكى از جذاب‌ترين مباحث مربوط به خانواده و مهدويت، آشنايى با معارف مشترك قرآنى بين خانواده و مبحث مهدويت است. در اين باره، سوره نور، در ابتدا با ظرافت و زيبايى خاصى به مباحث خانواده اشاره كرده و در پايان به بحث منجى و تشكيل حكومت مهدوى پرداخته است.

مدیر مدرسه علمیه بیجار تاکید کرد: با دقت در مضامين اين سوره درمى يابيم بيشترين حجم آيات آن به آسيب‌شناسى خانه و خانواده و راهكارهاى حقوقى و اخلاقى انسجام بخشى و حفظ نظام خانواده مربوط است.

وی ادامه داد: نكته بسيار مهم اين است كه خداوند پس از تبيين احكام خانواده، به طرح «مسأله مهدويت» مى‌پردازد و مى‌فرمايد: «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيسْتَخْلِفَنَّهُم فِى الْأَرْضِ كمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيمَكنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يعْبُدُونَنِى لَا يشْرِكونَ‌بى‌شَيئًا وَمَن كفَرَ بَعْدَ ذَلِك فَأُوْلَئِك هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين، جانشين خود قرار دهد؛ همان‌گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين خود قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است، به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدل گرداند تا مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد، آنانند كه نافرمانند.

وی افزود: امتزاج و تربيت مباحث خانواده و طرح آيه مهدويت در اين سوره، بيانگر ارتباط تنگاتنگ فرهنگ انتظار و مهدويت با اصالت خانوادگى و استحكام بيان خانواده و توجه به «بيت» است. انسان‌هاى صالح و تربيت يافته در خانواده‌هاى اصيل، شايستگى پذيرش ولايت و امامت پيشواى آسمانى‌اى چون حضرت مهدى(عج) را دارند.

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: به‌همين‌دليل، در نظام سياسى و فرهنگ علوى، يكى از ملاك‌هاى گزينش افراد شايسته، تربيت يافتن و برخاستن آنان از «بيوت صالحه» است. چنان‌كه حضرت على(ع) در نامه‌اى به مالك اشتر فرمود: «ثُمّ الصَق بِذَوِى المُرُؤاتِ و الأحسابِ و أهل البيوتاتِ الصّالِحَه و السَّوابق الحَسَنةِ...؛ در انتخاب كارگزاران خود با آنان كه خانواده دارترند و شخصيت حساب شده دارند و از خاندانى پارسا و صالح و با سوابقى درخشانند، ارتباطى نزديك تر برقرار كن و آنان را برگزين».

حجت الاسلام حکیمی فر  ادامه داد: به عبارتى مى‌توان نتيجه گرفت كه اصالت‌هاى خانوادگى و رعايت احكام خانواده، چون ازدواج، كنترل چشم، روابط سالم خانوادگى، حيا و عفت، زمينه تحقق وعده الهى و تشكيل حكومت جهانى آخرين ذخيره الهى را فراهم مى‌كند و كسانى‌كه لياقت و توانايى پاك زيستى و اداره يك خانواده را داشته باشند، لياقت مشاركت در اداره جهانى پاك و عارى از هر نوع ستم و تباهى را نيز خواهند داشت

شناخت امام‌؛ مهمترین وظیفه منتظران

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: اهميت شناخت امام زمان(عج) به گونه‌اى است كه در برخى روايات، كسب نكردن معرفت لازم درباره امام، مساوى با كفر وبى‌ايمانى است. پيامبر اكرم(ص) در اين زمينه مى‌فرمايد: «كسى‌كه بميرد و امام زمان خودش را نشناسد، به مرگ جاهليت از دنيا رفته است يا در ادعيه به اين مسأله اشاره شده است: «پروردگارا حجت خودت را به من بشناسان؛ چراكه اگر حجتت را به من نشناسانى، من از دين و آيينم گمراه مى‌شوم».

پيروى از نائب امام‌

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: در دوره غيبت كبری، فقهاى جامع الشرايط مسؤوليت نمايندگى عام امام و پاسدارى از احكام و مقررات اسلامى را برعهده دارند. امام صادق(ع) مى‌فرمايد: «صاحب الامر(عج) غيبتى خواهد داشت، اگر كسى در آن دوره آخرالزمان بخواهد دين‌دار بماند، سخت در مشقت خواهد بود. بنده خالص خدا در آن شرايط بايد تقواى الهى پيشه كند و دو دستى به دين خود بچسبد».

جامعه‌سازى‌

امام جمعه شهر توپ آغاج در پایان گفت: يكى از شرايط مهم رشد ارزش‌هاى الهى، مبارزه با نارسايى‌هاى اجتماعى از طريق امر به معروف و نهى از منكر است، به گونه‌اى كه در روايات اهل بيت(ع) آمده كه تا آمادگى‌هاى لازم فكرى و فرهنگى در جامعه براى پذيرش و يارى امام زمان(عج) پديد نيايد، ظهور حضرت محقق نخواهد شد. از سوى ديگر، آمادگى هاى لازم نيازمند بسترسازى است كه افراد باید با به دست آوردن مهارت‌ها و كمالات لازم، در پاك‌سازى فضاى عمومى جامعه بيشتر بكوشند تا شرايط لازم براى ظهور آن‌حضرت فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha