یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ بعد از پایان پدیده شوم و نامیمون داعش و دیگر گروه های تروریستی در خاورمیانه به ویژه در کشورهای سوریه و عراق، استکبار به دنبال توطئه جدید غربی ـ عربی با محوریت عربستان در منطقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر؛ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در یادداشتی آورده است که تحولات اخير در منطقه به‌ويژه عراق و سوريه و ناكام ماندن جبهه استكبار از اجراى نقشه مرموز و شوم خاورميانه جديد كه تجزيه كشورهاى اسلامى منطقه را از رهگذر تشديد جنگهاى نيابتى (قومى و مذهبى) و ايران‌هراسى و شيعه‌هراسى و شعله‌ور ساختن آتش فتنه داعش و تكفير دنبال مى‌كردند و در نهايت ناکامی از طرح رفراندم استقلال اقليم كردى در عراق؛ اكنون آمريكا و رژيم صهيونيستى خود را آماده كرده‌اند تا با محوريت رژيم وهابى آل سعود، توطئه گسترده‌ترى را دامن بزنند.

مطرح كردن بهانه‌ها و اتهامات واهى و به‌دور از منطق و انصاف عليه جمهورى اسلامى ايران، همزمان با اعمال فشارهاى تحريمى و تهديدى (اقتصادى و سياسى و نظامى) شواهدی است بر این مدعا؛ علي‌رغم بعيد دانستن بروز تنشهايى كه منجر به درگيرى سخت نظامى بشود ولى از آن‌جا كه نبايد دشمن را ناچيز و اندك شمرد، بر همه ماست كه هوشمندانه در سطح ملى به‌ويژه دولت و نيروهاى نظامى و امنيتى، آمادگى همه‌جانبه خود را تقويت نماییم که البته حداقل ثمره اين آمادگى‌ها، پيشگيرى و عقب‌نشينى خصم از تصميم ديوانه‌وار و غيرمعقولى است كه ممكن است با القاء بيگانگان و سران استكبار گرفته باشد.

جالب اين‌كه ارائه خدمات مستشارى ايران به برخى كشورهاى منطقه كه با دعوت و درخواست رسمى دولتهاى مستقرشان صورت گرفته است را دخالت ايران در اين كشورها دانسته و يا مهار فتنه داعش را كه به اعتراف خودشان با هنرمندى و ايثارگرى فرزندان سلحشور ايران اسلامى به‌ويژه تدبير و مديريت ميدانى سردار سرافراز سپاه اسلام حاج قاسم سليمانى عزيز به فضل الهى شجاعانه و به‌طور كامل، علي‌رغم ايجاد ائتلاف دروغين غربى عربى عليه داعش، به سرانجام رسيد، وقيحانه حمایت از تروريسم و يا عامل بحران و ناامنى قلمداد مى‌نمايند.

اين در حالى است كه توطئه جديد، ضمن تدارك از قبل اما رسماً با دخالت مستقيم عربستان در كشور لبنان و فراخوان مرموز نخست‌وزير آن كشور به قصد ايجاد تنش و به‌هم زدن انسجام داخلى لبنان و در نهايت تضعيف پايگاه مردمى حزب‌الله كليد خورد.

نماد اين اقدام مداخله‌گرانه، تلاش براى مقابله گروه ۱۴ مارس و حزب المستقبل كه همواره تحت‌الحمايت عربستان و غرب بوده است، در برابر گروه ۸ مارس و خط مقاومت و حزب‌الله لبنان مى‌باشد كه علي‌رغم تلاش عربستان و حاميانش، با اعلان مواضع هوشمندانه دبيركل حزب‌الله، سيدحسن نصرالله، تاكنون نه تنها مشكل خاصى به‌وجود نيامده است بلكه ضمن استحكام و انسجام هرچه بيشتر همه اقشار در لبنان و ايجاد شكاف و اختلاف در اعضاء المستقبل كه بعضاً اقدام سعودى را حركتى ذلت‌بار براى مردم لبنان ياد مى‌كنند، براى حزب‌الله لبنان نيز فرصتى طلايى پيش آمده است زيرا علاوه بر تقويت جايگاهش در ميان مسؤولان و مردم لبنان، مستحكم‌تر از گذشته در شرايط قوى‌تر و فوق‌العاده بهترى قرار گرفته است.

در داخل لبنان نيز شرايط هرگز به سمت پذيرش توطئه و بحران‌سازى عليه حزب‌الله فراهم نيست، زيرا در سالهاى گذشته حزب‌الله لبنان چنان سيطره‌اى در این کشور به‌وجود آورده است كه همه گروه‌ها با وجود حزب‌الله احساس امنيت مى‌كنند، حتى مناطق سنى‌نشين و يا قوميتها و گروه‌هاى گوناگون ديگر از وجود حزب‌الله احساس آرامش دارند و همه يك‌دست حزب‌الله را مورد حمايت قرار داده و باعث افتخار و غرور ملى مردم لبنان مى‌دانند و لذا اگر عليه حزب‌الله كمترين تنش و يا اقدامى صورت پذيرد، بدون‌شك همگی پشت سر حزب‌الله خواهند بود. از اين‌روى جريان اخير برخلاف برآوردها و محاسبات عربستان باعث انسجام بيشتر لبنانى‌ها گرديده است.

اما آنچه ثمره اقدام نابخردانه و مداخله‌گرانه عربستان در لبنان بود از اين قرار است:

۱. براى همه شخصيتها و گروه‌هاى سياسى و آحاد مردم لبنان و بلكه كل جهان اسلام بارى ديگر روشن شد كه ثمره اعتماد به عربستان كه استقلالى از خود نداشته و نقش عمله‌ى غرب و صهيونيزم را در منطقه ايفا مى‌نمايد، چيزى جز خوار و ذليل شدن نيست، در حالى‌كه ارتباط و در كنار جمهورى اسلامى بودن جز احترام و جاودانگى و استقلال و عزت نخواهد بود.

۲. عربستان به‌دنبال استثمار برخى كشورهاى اسلامى كوچك‌تر است و لذا نياز به نوكرانى در منطقه و جهان اسلام دارد و البته كه مردم لبنان در طول تاريخ ثابت كرده‌اند كه هرگز زير بار ذلت و بردگى نظامهاى ظالم و مفسد و ديكتاتورى مانند عربستان نخواهند رفت؛ چنان‌كه يكى از اعضاى المستقبل گفته است عربستان به ما به‌مثابه گله گوسفند نگاه مى‌كند.

۳. عربستان بحرانهاى داخلى خودش را كه مى‌رود تا آن‌را در آستانه فروپاشى از درون قرار بدهد، به متحدينش منتقل مى‌نمايد تا سرپوشی باشد براى مسائل داخلى عربستان تا بدين‌وسيله انحراف افكار عمومى از اتفاقات داخل سيستم حاكميت نظام شاهنشاهى و وابسته عربستان به مسائل ديگرى همچون لبنان صورت پذيرد، اين در حالى است که بحران اصلى همان است كه در داخل عربستان جريان يافته و مى‌رود با دامن زدن به جنگ داخلى، عربستان را براى هميشه در معرض چالش و بحران پيچيده قرار بدهد.

۴. جبهه ۱۴ مارس درواقع در حال فروپاشى است زيرا نه انسجام درستى دارد و نه با اين اتفاقات اخير جايگاه و نفوذى در بين سياسيون و مردم لبنان دارد، اين در حالى است كه حزب‌الله لبنان از جهات مختلف توانسته است اعتماد همراه با حمايت همه‌جانبه آحاد مردم لبنان و گروه‌هاى سياسى مختلف را به خود جلب نمايد.

۵. جنگ قدرت و شبه كودتايى كه محمد بن سلمان در عربستان به‌راه انداخته است، قطعاً بى‌ثباتى و از هم‌گسيختگى را در اين كشور به‌دنبال خواهد داشت و ممكن است در سياستهاى منطقه‌اى و بين‌المللى اين كشور نيز اثرات زيادى را به‌جاى بگذارد و لذا با توجه به چراغ سبزى كه سران آمريكا به‌ويژه شخص ترامپ به حاكمان وهابى عربستان داده است و تصريح نموده كه ما به رژيم عربستان اعتماد داريم و تنهايش نمى‌گذاريم، بعيد نيست كه دست به ديوانگى زده و اقداماتى برخلاف مصالح امت اسلام و امنيت منطقه داشته باشند، از اين‌روى رصد هوشمندانه و افشاى چهره واقعى استكبار و دخالتهاى مرموزشان در منطقه و عوامل و سرخطهاى اصلى تقويت تروريسم و رشد اختلافات و فتنه‌ها بر عليه امنيت و اتحاد كشورهاى اسلامى و امت اسلامى به‌ويژه عملكرد ظالمانه رژيم عربستان عليه ملتهاى مظلوم يمن و بحرين و... هيچگاه نبايد فراموش بشود چه آن‌كه غفلت از دشمن و نقشه‌هاى آن، خسارتهاى غيرقابل جبرانى را به‌دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha